شبکه‌های حامی داعش در ترکیه

بنا به اذعان وزیر امور خارجه ترکیه، دست‌کم حدود 700 نفر از مردم ترکیه به داعش پیوسته‌اند. این در حالی است که برخی دیپلمات‌های این کشور، این رقم را به چند هزار نفر تخمین زده‌اند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، شوهر دافنه بایراک، همان بمب‌گذار انتحاری بود که باعث کشته‌شدن مأموران سازمان سیا در افغانستان در سال 2009 شد. صدها نفر از کاربران ترکیه‌ای با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به حمایت از اقدامات تروریستی داعش در سوریه و عراق مشغول هستند، که دافنه بایراک نیز یکی از آنان است.

ترکیه با حدود 77 میلیون نفر جمعیت، یک کشور سکولار است که، اگرچه با اکراه، ولی به‌ هر حال خود را یکی از اعضای ائتلاف (به‌اصطلاح) ضد داعش می‌داند.

باوجود اینکه درصد قابل‌توجهی از مردم این کشور با اعمال وحشیانۀ گروه تروریستی داعش مخالف هستند، اما تعداد زیادی از صفحات شبکه‌های اجتماعی در ترکیه همچنان به حمایت از فعالیت‌های آن گروه می‌‌پردازند و علاوه بر این، دست‌کم، 6 وبسایت به‌طور روزانه اخبار مربوط به داعش را پوشش می‌دهند.

طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات اجتماعی و استراتژیک MetroPOLL واقع در آنکارا، 12 درصد از مردم ترکیه، داعش را یک گروه تروریستی نمی‌دانند!

این همدلی فزاینده‌ای که میان این عده از کاربران ترکیه و تروریست‌های داعش وجود دارد، نگرانی‌های بسیاری را در میان دیپلمات‌ها و کارشناسان امنیتی ترکیه به‌وجود آورده است. مسئولین و صاحب‌نظران این کشور گفته‌اند این شرایط می‌تواند به‌طور بالقوه باعث ایجاد شبکه‌ای از جنگجویان، واسطه‌ها و اعزام‌کنندگان نیرو در خاک ترکیه شود که به‌دنبال حمایت از فعالیت‌های تروریستی داعش در خارج از مرزهای ترکیه خواهند بود.

به گفته بهادیر دینسر، که یکی از کارشناسان مسائل خاورمیانه در مؤسسه بین‌المللی تحقیقات استراتژیک ترکیه است، از همان آغاز، مقام‌های آنکارا حاضر به پذیرش خطر شبکه‌های پشتیبان داعش در ترکیه نبودند. اکنون نیز باید گفت که متلاشی کردن این شبکه‌ها به‌مراتب خطرناک‌تر شده است.

بنا به اذعان مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، دست‌کم حدود 700 نفر از مردم ترکیه به داعش پیوسته‌اند. این در حالی است که برخی دیپلمات‌های این کشور، این رقم را به چند هزار نفر تخمین زده‌اند.

مقام‌های کاخ‌سفید نیز چندی پیش اعلام کردند که حدود 15هزار تروریست خارجی اکنون در سوریه هستند که 3 هزار نفر از آنها از اتباع کشورهای غربی می‌باشند. لازم به ذکر است به گزارش رویترز، بسیاری از اتباع اروپایی مستقر در سوریه از طریق خاک ترکیه عبور کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار