ناظمی اردکانی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان ثبت احوال کشور خبر داد:

صدور 20 میلیون کارت ملی هوشمند در سال جاری/ فراخوان ارائه کارت های هوشمند در اواخر 6 ماهه اول

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در سال جاری 20 میلیون کارت ملی هوشمند صادر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ناظمی اردکانی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان ثبت احوال کشور با چاپخانه دولتی ایران برای تولید بدنه کارت هوشمند ملی با بیان اینکه تولید کارت ملی هوشمند یکی از تکالیف قانونی برنامه پنجم توسعه بود که برای صدور آن لازم بود چند اقدام انجام شود، گفت: مرحله نخست، انجام مطالعات بود و به خوبی انجام شد، مرحله دوم  اجرای آزمایشی بود که این مرحله هم یک سال طول کشید و مرحله نهایی نیز لازم بود که کاربرد کارت از لحاظ اجرایی آزمایش شود که در برگزاری انتخابات مجلس نهم این کار صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته مرحله اجرایی کارت ملی هوشمند آغاز شد، افزود: از سال گذشته ارائه کارت‌ های قدیمی تقریبا متوقف شد و برای افرادی که کارت جدید می‌خواستند کارت هوشمند ارائه شد.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه زیرساخت‌های تولید کارت ملی هوشمند آماده و کامل شده است، گفت: آنچه که در قسمت زیرساخت‌ها باقیمانده ، فقط مباحث توسعه‌ای است که لازم است به تدریج کامل شودکه در حال حاضر ظرفیت‌های فنی داخل کشور ممکن است صد درصد نباشد اما 70- 80 درصد ظرفیت تولید کارت در داخل کشور وجود دارد . 

وی افزود: بخش سخت ‌افزاری کارت فقط در چند شرکت بزرگ دنیا تولید می‌ شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه از لحاظ امنیتی، جعل کارت های تولید داخل صفر خواهد بود و هزینه تولید آن نیز کاهش می یابد، گفت :  کارتی که در داخل تهیه می‌ شود از امنیت بیشتری برخوردار است، زیرا سیستم عامل آن، طراحی داخل است و امکان جعل آن صفر خواهد بود.

وی با بیان اینکه کیفیت کارت‌های داخلی نباید با کیفیت کارت‌های خارجی مغایرت داشته باشد، افزود : ظرفیتی که در داخل کشور تعریف شده همراه با انتقال دانش فنی کارت است ، امیدواریم کارتی که تولید می‌شود عینا مطابق کارت‌های باشد که از خارج تهیه شده و اکنون در دسترس مردم قرار گرفته است. 

ناظمی‌اردکانی از ارائه 20 میلیون کارت ملی هوشمند در سال جاری خبر داد و افزود: امسال ارائه 20 میلیون ملی هوشمند که تولید داخل کشور است است پیش‌بینی می‌شود،البته هدف‌گذاری سازمان ثبت احوال 20 میلیون کارت است که ممکن است به طور کامل تحقق پیدا نکند اما سازمان همه امکانات خود را به کار می‌گیرد تا این امر صورت پذیرد.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری برای سال آینده 30 میلیون کارت هوشمند است که با توجه به تجربه‌ای که حاصل خواهد شد، این امر تحقق می‌یابد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه ظرفیت بودجه‌ای ارائه کارت هوشمند در قانون بودجه سال 94 پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: این ظرفیت در سال 95 هم پیش‌بینی خواهد شد.

ناظمی‌اردکانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سازمان ثبت احوال در 5 سال گذشته اظهار کرد: از سال 88 زیرساخت‌های سازمان ثبت احوال از ساختار سنتی تبدیل به ساختار مکانیزه شد که امیدواریم با اجرای ارائه کارت هوشمند، سازمان ثبت احوال یک سازمان هوشمند شود.

وی در ادامه در مورد فراخوان ارائه کارت توضیح داد: فراخوان ارائه کارت هوشمند ملی در اواخر 6 ماهه اول و یا شش ماهه دوم سال صورت خواهد گرفت.

ناظمی اردکانی در مورد دلیل اینکه تمایل بر این بود که کارت در داخل کشور تولید شود، توضیح داد: کارت‌های خارجی از شرکتی خریداری شده که 80 درصد سهم تولید کارت دنیا را در اختیار دارد و از بالاترین دانش فنی، تکنولوژی و کیفیت برخوردار است، اما با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و اینکه باید بتوانیم از لحاظ اتکا به دانش و فنی خود را مستقل بدانیم، تصمیم بر این شد که کارت‌ها در داخل تولید شود البته ممکن است با توجه به فناوری داخل کشور، کارت‌های تولید شده در داخل از نظر کیفیت تفاوت‌هایی با کارت‌های خارجی داشته باشد.

وی با بیان اینکه 40 درصد هزینه کارت مربوط به بدنه کارت می‌شود، توضیح داد: این هزینه شامل تراشه و حافظه کارت است،در تراشه کارت از نرم‌افزار OS که یک سیستم عامل است و در کشور در حال تولید است استفاده می‌شود اما بخش سخت‌افزاری آن در کشور تولید نمی‌شود و بنابراین اجبارا باید از خارج از کشور خریداری شود. البته به طور کلی بخش سخت‌افزاری کارت توسط چند شرکت بزرگ در دنیا تولید می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار