نعیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

کنارزدن سعودالفیصل می‌تواند یک حادثه مهم تلقی شود

یک کارشناس سیاست‌خارجی گفت: گرچه سعودالفیصل، اینک مشاور وزارت امورخارجه شده ولی یقینا او را از صحنه سیاست خارج کرده‌اند.

"مصیب نعیمی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به برکناری ولیعهد و وزیر امور خارجه عربستان اظهار داشت: اگرچه از چندی پیش و به‌دنبال ناکامی‌های ریاض در حمله به خاک یمن و پیامدهای آن نوعی چالش و اختلاف در خانواده سلطنتی عربستان رخنه کرده بود و مقامات این کشور در تلاش بودند که اخبار آن به بیرون نفوذ نکند، اما با این تغییرات جدید اختلافات بیشتر سر باز کرده است.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: با توجه به این‌موضوع که اهرم‌های حاکمیت به‌ویژه در وزارت امور خارجه تغییر کرده، باید منتظر تاثیر چنین وضعیتی در روند دراز مدت باشیم. 
 
وی تصریح کرد: هنوز نیاز به یک بررسی و ارزیابی کامل از وضعیت و جبهه‌های جدیدی که در خاندان آل‌سعود شکل گرفته، است، به‌ویژه این‌که سعی می‌شود به جز دو خانواده نایف و سلمان بقیه حذف شوند (مخصوصاً سعود الفیصلی که مدعی ولیعهدی پادشاه بود و خودش را فرزند پادشاه اول بعد از عبدالعزیز می‌دانست).
 
نعیمی گفت: کنار زدن سعود الفیصل می‌تواند یک حادثه مهم تلقی شود، گرچه پیامدهای جنگ علیه یمن به این امر بسنده نخواهد شد و در آینده تبعات آن ممکن است، دامنگیر کسانی که بانیان دیگر این جنگ بودند، شود و قربانیان دیگری هم داشته باشد.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: هر شکستی نیاز به قربانیانی دارد، فکر می‌کنم در عربستان هم چنین اتفاقی بیفتد.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه سابق عربستان مدعی تخت سلطنت بود و  فکر می‌کرد، بعد از دوره برادرها که پادشاهی به خاندان نسل دوم می‌رسد. وی اولین فرزند از نخستین پادشاه بعد از عبدالعزیز خواهد بود و همواره برای چنین موقعیتی خودش را آماده کرده بود.

نعیمی ادامه داد: هرچند سعودالفیصل، اینک مشاور وزارت خارجه شده، ولی یقینا او را از صحنه سیاست خارج کرده‌اند.

این کارشناس سیاست خارجه گفت:دلیل برکناری وی اختلافات داخل خانوادگی آل‌سعود است و با توجه به وضعیت جدید و افزایش تعداد خاندان‌ها همه مدعی سلطنت هستند و سعی می‌کنند که هر کدام مجموعه‌های دیگر را کنار بزنند تا فرصت برای بقا و سلطه مهیا شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا جوان گرایی در سیستم حکومتی عربستان عجولانه و به سبب کمبود رجال سیاسی بوده است، اظهار داشت: جوان‌گرایی در آنجا معنی ندارد و یکسری فرزندانی هستند که از ترس این که مباذا پدرانشان فوت کنند و مانند قبلی‌ها تخت سلطنت به آن‌ها نرسد، سعی دارند، قبل از فوت آن‌ها سهیم اداره کشور شوند و گرنه ملک‌سلمان پیرترین فرد در راس حکومت است.

نعیمی افزود: در ارکان‌های دیگر هم پیران و نسل قدیمی‌ها هستند، اما اینکه نسل دوم خاندان آل‌سعود نگران وضعیت مابعد هست، نشان دهنده شروع جنگ داخلی دراین کشور است.

این کارشناس سیاست خارجه گفت: این طور نیست که سعود الفیصل قدیمی‌ترین و مقتدرترین فرد حکومتی بوده است زیرا سال‌ها با دیگران اختلاف داشته و همه از حضور ادامه‌دار وی در وزارت امور خارجه ابراز نگرانی و خشم می‌کردند.

نعیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا پادشاه عربستان با انتصاب فرزند خود( که وزیردفاع این کشور هم است)  به‌عنوان ولیعهد تسلیم کودتای داخلی شده است، گفت: این موضوع خشم کسانی را که مدعی سلطنت در آینده هستند، را خواهد برانگیخت ولی این انتصاب‌ها کودتا نمی‌باشند و بلکه جلوگیری از کودتایی بود که می‌توانست انجام گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ملک‌سلمان نزدیک‌ترین فردش را به حلقه اول آورده، زیرا به او اعتماد دارد و می‌خواهد از آن کودتایی که بیمش می‌رفت (با توجه به جنگ یمن احتمال داشت یک کودتای داخلی در آل‌سعود رخ بدهد) جلوگیری کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار