استاد فاطمی نیا؛

نظر کوتاهی در مکتب اهل بیت(ع) خریدار ندارد، باید نظر بلند باشیم

تمام شیعیان ما باید بداند که همه ائمه علیهم السلام ما نهضت علمی کردند. حضرت سیدالشهدا علیه السلام کارشان نهضت علمی بود و منجر به شهادت ایشان شد.

به گزارشخبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛در ادامه متن سخنان استاد فاطمی نیا را در مسجد نور می خوانید:

یک راوی به نام ابویحیی صنعانی(ایشان پیرمردی بودند که خدمت امام صادق علیه السلام نیز رسیده بودند) در کتاب " ارشاد " شیخ مفید (آیت الله سید علی آقا قاضی این کتاب را با 11 نسخه تثبیت و تصحیح کرده است که چاپ سنگی شده است) آورده است که ایشان می فرمایند: من رفتم منزل امام رضا علیه السلام و در آن زمان امام جواد علیه السلام خردسال بودند. وقتی امام رضا علیه السلام خواستند در مورد این کودک صحبت کنند. گفتند: ای ابو یحیی این مولودی است که پر برکت تر از این مولود برای شیعیان ما به دنیا نیامده است.

تمام شیعیان ما باید بداند که همه ائمه علیهم السلام ما نهضت علمی کردند. حضرت سیدالشهدا علیه السلام کارشان نهضت علمی بود و منجر به شهادت ایشان شد.

حضرت جواد علیه السلام در طول عمر کوتاه خودشان که 25 سال بود با آنهمه فشار و اختناق و دشمنان، 257 نفر شاگرد داشته است و اسامیشان در تاریخ ثبت شده است. این خیلی ارزشمند است که حضرت علیه السلام با آن سن کم و شرایط توانسته بودند این نهضت علمی را داشته باشند. در فضیلت امام جواد علیه السلام همین بس که ایشان متصل به غیب بودند. یک مطلب دیگر را هم نقل می کنم که معروف است؛ می گویند یک مجلسی را مأمون برقرار کرد و یحیی بن اکثم را آورد و از امام جواد علیه السلام سوال می کردند و با اینکه سن حضرت علیه السلام کم بود، یکی از علمای سنی می نویسد که اگر شما به شیعیان ایراد بگیرید که چرا بچه 9 ساله امام شده است، به شما جواب می دهند و ر اساس قرآن رجوع می کنند به سوره مریم که در مورد حضرت یحیی علیه السلام آورده است: " وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا؛ و از كودكى به او نبوت داديم " (آیه 12) باید اینها را بخوانید و بدانید. در آن مجلس 30000 سوال از امام جواد علیه السلام پرسیدند و حضرت جواب دادند. اینرا برخی ها ایراد می گیرند و می گویند: پرسیدن این تعداد سوال وقت زیادی می برد. برای ذکر این عدد دو احتمال وجود دارد یکی اینکه ممکن است راوی این عدد را برای بیان کثرت گفته باشد. احتمال دوم این است که آنجا مسائلی به میان آمد که اگر اهل علم و اهل دلی به آن مسائل دقت کنند می توانند 30000 موضوع می توانند از آنها در بیاورند. ما در سخنان ائمه اطهار علیه السلام داریم که به واسطه آن سخن بسیار مطالب دیگر استخراج می شود.

امام جواد علیه السلام امام معصوم هستند و متصل به غیب هستند و دریایی از علم هستند.

امام جواد علیه السلام می فرمایند: " القَصدُ إلَى اللّه ِ تعالي بِالقُلُوبِ ، أبلَغُ مِن إِتعابِ الجَوارِحِ بِالأعمالِ؛ به دل آهنگ خدا داشتن برتر است تا خسته كردن جوارح به عبادت "

امام جواد علیه السلام در این حدیث نمی خواهد زیرآب نوافل و مستحبات را بزنند اینها خودشان آنقدر عبادت می کردند که حد ندارد. امام سجاد علیه السلام که به واسطه عباداتشان زین العابدین نام گرفتند می گفتند: چه کسی قدرت عبادت علی علیه السلام را دارد؟!

امام جواد علیه السلام می خواهند، بگویند: با باطن کارها را انجام بده و این زودتر از به زحمت انداختن جوارح تو را به خدا می رساند.

مثلا شب تا تاصبح به نماز ایستاده ای و نماز خوانده ای و صبح آمده ای دیدی همسایه ماشینش را عوض کرده است و پیش خودت می گویی از کجا آورده است ماشین خریده است؟! تمام نمازت ضایع شد. نظر کوتاهی در این مکتب خریدار ندارد، باید نظر بلند باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار