جاش ارنست:

در صورت پايبند نبودن ايران، تحريم‌ها باز می‌گردد

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: صورت پایبند نبودن ایران به توافق تحریمها باز خواهند گشت.

به گزارشسرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازپایگاه اینترنتی سی.اسپن،جاش ارنست،سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد صورت پایبند نبودن ایران به توافق تحریم‌ها باز خواهند گشت.

ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید،ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که اگر توافق حاصل شود شورای امنیت سازمان ملل باید به فوریت تحریم ها را رفع کند آیا نظر کاخ سفید درباره این موضوع اینگونه است؟،گفت:اجازه بدهید این موضوع را بیان کنم زمانی که رئیس جمهور درباره این مذاکرات صحبت کرد،ما به طور شفاف اعلام کردیم که هرگونه رفع تحریم های آمریکا زمانی صورت خواهد پذیرفت که ایران گام هایی در جهت راستی آزمایی و مطابق با توافق بردارد.بدیهی است که شورای امنیت سازمان ملل و اعضای دائم آن که در این مذاکرات با ایران حضور دارند خودشان باید تصمیم گیری مقتضی را درباره رفع تحریمهایی که شورای امنیت سازمان ملل وضع کرده است،بگیرند.

آمریکا به طور شفاف درباره اینکه این جریان باید چگونه پیش برود صحبت کرده است. شاید توافقات زیادی در این رابطه در سر میز مذاکره صورت گرفته باشد اما این موضوع بخشی از مذاکرات است.اما ما از موضع خود در این رابطه دفاع می کنیم که ایران تنها زمانی می تواند از رفع بخشی از تحریم‌ها بهره ببرد که گامهایی در جهت راستی آزمایی برای عملی کردن توافق بردارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید اگر آمریکا منتظر بماند تا تحریمها تدریجی رفع شود و در این حال تحریمهای سازمان ملل یکباره برداشته شوند آنگاه به صورت خودکار بسیاری از تحریمها علیه ایران رفع می شود،نظر شما چیست؟گفت:من نمی خواهم که پیش بینی درباره اینکه رفع تحریم‌ها چگونه خواهد بود ،چگونه درباره این موضوع توافق خواهد شد و این موضوع در چه مرحله ای صورت خواهد گرفت،داشته باشم. مذاکرات در جریان است و این تصمیم در جریان مذاکرات اعضای شورای امنیت سازمان ملل صورت خواهد پذیرفت اما از جمله مسائل دیگری که در این مذاکرات شامل شده اند این است که در صورتیکه ثابت شود که ایران به مفاد توافق پایبند نباشد آنگاه آمریکا و شورای امنیت به فوریت تحریم‌ها را از دوباره بر ضد این کشور وضع خواهند شد.اگر بر اساس بازرسی ها فراوان که رئیس جمهور اوباما بر روی آن تاکید کرده و در توافق نهایی بر روی آن تاکید شده است،ثابت شود که آنها به توافق پایبند نیستند آنگاه تحریمها بازخواهند گشت. با توجه به اینکه ما اطلاعات زیادی درباره تاسیسات اتمی آنها داریم آنگاه از این اطلاعات برای بررسی میزان راستی آزمایی ایران به توافق استفاده خواهیم کرد.اگر به این موضوع مشکوک شویم که ایران به تعهداتش بر اساس توافق پایبند نیست آنگاه برای تقویت توافق تحریمها بازخواهند گشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار