بايدن:ايران به تعهداتش عمل نکند، توافق نمی‌کنيم

معاون رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: ابتکارعمل های موجود فرصتی تاریخی را برای یک راه حل پایدار درباره مسئله هسته ای ایران فراهم کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازجروزالم‌پست،جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد ابتکار عمل‌های موجود فرصتی تاریخی را برای یک راه حل پایدار درباره مسئله هسته ای ایران فراهم کرده است.

بایدن مطالبات ایران در معامله نهایی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور واکنش نشان داد و خواستار دسترسی به سایت های نظامی این کشور، برداشته شدن مرحله ای تحریم ها و یک سازوکار بازگشتی «روشن» درسازمان ملل در صورت تخطی ایران از توافق شد.

بایدن که در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن صحبت می کرد از توافق هسته ای نهایی ایران که در حال شکل‌گیری است، استقبال کرد و گفت ابتکارعمل های موجود «فرصتی تاریخی را برای شکل دادن به یک راه حل صلح آمیز پایدار» فراهم می کند.

وی در عین حال تاکید کرد آمریکا قصد ندارد در این راه به ایران امتیاز بدهد.وی ادعا کرد در توافق هسته‌ای، مسیر ایران برای غنی سازی پلوتونیوم «برای همیشه» بسته می شود و افزود ایران در حال حاضر قادر است هشت سلاح هسته‌ای بسازد.

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: «ما نه تنها شدیدترین بلکه گسترده ترین رژیم تحریم‌ها در طول تاریخ را کنار هم قرار دادیم.»

وی افزود معامله جامعی که اکنون بر سر آن مذاکره می شود، «به شکل اساسی» برنامه زمانی ایران برای دستیابی به توانمندی‌های تسلیحات هسته‌ای را دگرگون می کند.

بایدن در عین حال اشاره کرد استفاده از گزینه نظامی علیه ایران همچنان یکی از گزینه ها است.او همچنین تاکید کرد واشنگتن در حین تلاش های شش قدرت بزرگ جهان و ایران برای شکل دادن به یک معامله جامع بر سر برنامه هسته‌ای بحث انگیز تهران، سرگرم افزایش همکاری خود با اسرائیل است.

وی در واکنش به انتقاد از اوباما درباره بی توجهی او به امنیت اسرائیل در دنبال کردن مذاکرات هسته ای، گفت اوباما بیش از هر رئیس جمهور دیگری در آمریکا، برای امنیت اسرائیل فعالیت کرده است و در این راه ثابت قدم است.

بایدن گفت بسیاری نزد او از اینکه دولت معامله بدی را با ایران منعقد کند، ابراز نگرانی کرده اند، اما او تاکید کرد اگر ایران به تعهداتش از جمله قطع تولید اورانیوم، بازفرآوری پلوتونیوم و دیگر مسیرهای مخفی به سمت بمب دست نکشد، آمریکا خواهد گفت: «معامله نخواهیم کرد.»

وی اشاره کرد: «این معامله بر مبنای اعتماد نیست، بر پایه راستی آزمایی است.»

بایدن درباره حفظ توازن قدرت در منطقه گفت: «این تصور وجود دارد که این معامله به آنها (ایرانی ها) امکان چیره شدن بر خاورمیانه را می دهد. با معامله یا بدون معامله، ایران بر خاورمیانه مسلط نخواهد شد.ساکنان خاورمیانه نمی خواهند تحت سلطه هیچ کشوری باشند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار