عراقچی:

تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی با اجرایی شدن توافق باید لغو شود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: هنگامی که نگارش متن توافق به پایان برسد، تاریخی برای اجرای آن تعیین می‌شود، در آن روز همه تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران باید لغو شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "سیدعباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران تاکید کرد: یکی از خواسته‌های اصلی تیم مذاکره کننده « لغو فوری همه تحریم‌های مالی و اقتصادی » هنگام اجرایی شدن توافق است. 

وی افزود: وقتی که نگارش توافق پایان یابد، روزی را برای اجرایی شدن آن تعیین می‌کنیم. آن روز حتما باید همه تحریم‌ها علیه ایران لغو شود. مذاکرات کنونی هم بر همین اساس در جریان است. توافقات کلی شده و در حال بحث بر سر جزییات و نگارش ان هستیم. 

معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر جان کری که گفته بود بازرسی از ایران ابدی خواهد بود، گفت: فکر نمی کنم چندان چیز عجیب و غریبی باشد، این یکی از اصول اولیه ان . پی. تی است. کشورهایی که به ان .پی. تی ملحق و بر اساس آن از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برخوردار می شوند، فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز خود را دنبال می‌کنند و در مقابل بازرسی‌های آژانس و اعتمادسازی به آژانس را می پذیرند. 

وی تاکید کرد: اینکه نظارت‌هایی وجود داشته باشد که از صلح آمیز بودن برنامه‌ها اطمینان حاصل شود، یکی از اصول اولیه ان. پی. تی است. ما هم سال‌هاست که به ان. پی. تی پیوسته‌ایم و بر اساس آن، یک موافقتنامه پادمان میان ایران و آژانس امضا شده که دائمی است. پس بازرسی ها چیز عجیب و غریبی نیست. 

عراقچی گفت: در مذاکرات نیز بحث نظارت‌ها یکی از بحث‌های جدی ماست، آنچه جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به طرف مقابل عرضه می‌کند، اعتماد سازی است. ما هیچ امتیاز خاصی نمی‌دهیم و در مقابل، آنها غنی سازی، آب سنگین و ادامه برنامه‌های ما ،همکاری‌ها و رفع تحریم‌ها را می پذیرند. ما در مقابل اعتمادسازی را قدری بیشتر می‌کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره لزوم تصویب پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوع های مذاکره، پروتکل الحاقی است که اگر مجلس شورای اسلامی بپذیرد اجرایی خواهد شد. این هم چیز عجیب و غریبی نیست چون بیش از 100 کشور دنیا پروتکل الحاقی را اجرا می کنند. یکی از اصول اولیه ان. پی. تی این است که کشورها برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود را خواهند داشت و در مقابل، با یک سری نظارت‌ها و بازرسی‌ها توسط آژانس موافقت می‌کنند تا اعتماد وجود داشته باشد. 

عراقچی روند نگارش متن توافق جامع را « آهسته و پیوسته» توصیف کرد و گفت: در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر این کار را به پایان برسانیم.

وی که با خبرنگار صدا و سیما گفت و گو می کرد، افزود: البته هنوز در خصوص بعضی از موارد همچون ادبیات نگارش متن و برخی مسائل اختلاف نظر وجود دارد، همچنان بعضی بخش‌ها در پرانتز است که تعدادشان هم زیاد است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
تورا به خدا نگذارید حق هسته ای ما و خون شهدا و زحمات دانشمندان هدر برود