تئاتر و موسیقی دو هنر درهم تنیده هستند

دغدغه‌ی تئاتر فرهنگ‌سازی است نه موسیقی اما اگر در میان موسیقی به ساخت فرهنگ کمک کند قدم بزرگی برداشته است.

"امیر یل ارجمند"، خواننده و آهنگساز، در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران  در خصوص نقش و جایگاه موسیقی در هنر نمایش گفت: کسانی که به عنوان موسیقی‌دان در فضای تئاتر فعالیت می‌کنند به دلیل اینکه در این محیط زنده و پویا صیقل می‌خورند و خاک صحنه را لمس می‌کنند؛ اتفاقات تئاتر با همه‌ی حال و هوای حاکم بر آن، بر آغاز و حرفه‌شان تأثیر شگرفی می‌گذارد و باعث تحولی عمیق در موسیقی‌شان می‌شود.

وی در ادامه گفت: آهنگسازی که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کند از هماهنگی که در تئاتر بین اعضا بوجود می‌آید نهایت استفاده را می‌برد و در موسیقی‌اش خرج می‌کند و ما در انتها یک اتفاق خوب و سازنده را در اثرش می‌بینیم.

وی در ادامه افزود: آهنگسازی که در عرصه هنر نمایش نقش ‌آفرینی می‌کند علاوه بر اینکه باید علم و آگاهی لازم را در حوزه‌ی کاری‌اش داشته باشد؛ باید بر اتفاقات صحنه و حال و هوای صحنه مسلط باشد تا بر حسب موقعیت موجود آهنگ و ملودی آن را بسازد.

وی تأکید کرد: خاصیت تئاتر در فرهنگ‌ساز بودن آن است هم برای مردمی که اثر را از نزدیک تماشا می‌کنند و هم گروهی که در آن مشغول هنرنمایی هستند موسیقی از این قضیه مستثنی نبوده و نیست.

ارجمند در ادامه اضافه کرد: در هنر نمایش موزیسین‌های جوانی را می‌بینیم که در محیط تئاتر کسب تجربه می‌کنند در حقیقت خود را صیقل داده و رشد می‌کنند و در کنار انسان‌های هنرمند و کارکشته این هنر توانایی‌هایشان را بالا می‌برند.

وی در ادامه اظهار تأسف کرد متأسفانه در تئاتر برخلاف سینما و تلویزیون موسیقی خوبی شنیده نمی‌شود و در نهایت ما سبک یا اتفاق جدیدی در موسیقی تئاتری نمی‌بینیم.

وی اذعان داشت: وقتی در هنر صحنه با توجه به موضوع نمایشنامه آهنگ یا ملودی مورد نظر اتخاذ می‌شود ما در آثار خارجی نمی‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که در آن موسیقی کلاسیک ایرانی بشنویم. پس چه شایسته است که ما این نظم و هماهنگی انتخاب موسیقی صحیح و سالم را در آثار ایرانی ببینیم و در کارهای وطنی میهنی موسیقی شنیده و استفاده شود که با توجه به زمان و مکان و موضوع، در موسیقی‌مان یک اثر ایرانی خالص داشته باشیم.

ارجمند در پایان گفت: دغدغه‌ی تئاتر موسیقی نیست، تئاتر دغدغه‌اش فرهنگ‌سازی است و اگر در این میان موسیقی بتواند به ساخت فرهنگ کمک کند قدم بزرگی برداشته است. وقتی در تئاتر فرهنگ بازیگر تغییر می‌کند موزیسینی هم در این جمع هنری تولید موسیقی می‌کند نگرشش نسبت فضای پیرامون و اطرافش فرق می‌کند. فضای تئاتر شبیه موقعیت و نقش تربیتی مدرسه انسان‌ساز است و یک هنرمند برای اینکه به دروازه‌های سینما راه پیدا کند باید از تئاتر شروع و مشق قلم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار