باهنر در همایش تجلیل از مقام معلم:

معلمان آن طور که باید جایگاه درخور خود را ندارند/ ضرورت بازبینی اساسی در اقتصاد آموزش و پرورش

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در انتخاب معلم باید درست و صحیح عمل شود و در حد شان و منزلت معلم با وی برخورد شود اما امروز معلم آن جایگاهی را که باید داشته باشد، ندارد.

معلمان آن طور که باید جایگاه درخور خود را ندارند/ در انتخاب معلم باید درست و صحیح عمل شودبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین عصر امروز (سه‌شنبه، 15 اردیبهشت) در همایش تجلیل از مقام معلم که از سوی جمعیت اسلامی فرهنگیان در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد، با اشاره به شهادت فیلسوف عالی مقام مرتضی مطهری تاکید کرد: در این زمینه قلم فرسایی زیاد شده اما ایده پردازی‌ها به جلو نرفته است و معلمان گویا تنها باید دل‌خوش به این باشند که شغلشان شغل پیامبران است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: نسبت به باقی قشرها، نیم نگاهی هم به فرهنگیان شده است اما این نگاه کافی نیست و امیدواریم یک زمانی این شرایط بهتر شود چرا که در آینده انقلاب، میراث شهدا به دست کسانی خواهد بود که امروز شاگردان این معلمان هستند.

وی ادامه داد: در انتخاب معلم باید درست و صحیح عمل شود و بعد از آن تحقیق کنیم و در حد شان و منزلت معلم با وی برخورد شود و امروز معلم آن جایگاهی را که باید داشته باشد ندارد.

باهنر تصریح کرد: به عنوان نمونه در زمان گذشته دانش آموزانی که هوش بالایی داشتند در رشته ریاضی به رشته‌های مهندسی و ریاضی می‌رفتند، در رشته تجربی به رشته‌های پزشکی می‌رفتند و در رشته علوم انسانی حقوق را انتخاب می‌کردند؛ اما هنوز هم داستان انتخاب رشته‌ها همین طور است. دانش آموزان هنوز دنبال انتخاب این سه رشته هستند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: کشورهای توسعه یافته به این باور رسیده‌اند که بالاترین هوش‌ها باید در علوم انسانی متمرکز شوند و مدیریت و معلمین هم اکنون در خیلی از کشورهای توسعه یافته جایگاه والایی دارند.

وی افزود: در ژاپن اگر کسی نتوانست در رشته‌های علوم انسانی موفق باشد به رشته‌های مهندسی روی می‌آورد و بچه‌هایی که رشته‌های مهندسی می‌خوانند در حوزه‌های دیگر نمی‌توانند موفق باشند و این قضیه در کشور ما جا نیفتاده است و کسانی که علوم انسانی می‌خوانند باید سرسلسله جنبان معلمان باشند. حتی اگر این شایعه که کسی در جامعه کاری پیدا نکرد معلم می‌شود درست نباشد باز مطرح کردن آن خوب نیست و ضد توسعه و غیراخلاقی است.

باهنر ادامه داد: در خیلی از حوزه‌ها ما خوب پیشرفت کرده‌ایم اما خیلی جاها هم خوب نتوانسته‌ایم عمل کنیم و اگر درست عمل می‌کردیم معلمی برای جوانان ما باید یک آرزو و عشق می‌بود و هم اکنون این چنین نیست. 

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: به هیچ وجه پرداخت‌های آموزش و  پرورش کافی نیست و اما اینکه می‌گویند ما کمترین دریافت‌ها را داریم معقول نمی‌باشد

باهنر افزود: ما به طور متوسط هر ساله به ازای هر دانش ‌آموز دو میلیون تومان پول پرداخت می‌کنیم و این شامل تمام هزینه‌های یک دانش آموز در یک سال تحصیلی است.

وی افزود: در صحن مجلس ما بودجه خیلی از دستگاه ها را کم کردیم و چاره ای جز این نداشتیم، زمانی که دولت لایحه بودجه را به مجلس دا،د نفت 72 دلار بود و زمانی که ما شروع به بررسی کردیم نفت به 48دلار رسیده بود و ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه بودجه خیلی از دستگاه‌ها را کم کنیم.

باهنر گفت: باید اختصاص تعلیم و تربیت محاسبه شود و به شکلی عمل شود تا پول به بهترین روش خرج شود در گذشته ما 19میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم داشتیم اما  هم اکنون 11میلیون دانش ‌آموز و هنوز یک میلیون داریم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: اقتصاد آموزش و پرورش در کشور ما باید یک بازبینی اساسی شود و معلمان اعتراض دارند که حقوقشان کم است، درست است و اینکه بگوییم جمعیت معلمان را کم کنیم حرف مستدل و منطقی نیست.

وی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: در مورد مذاکرات هسته‌ای در کشورمان نظرات مختلفی وجود دارد یک عده مخالفند، یک عده موافقند و عده‌ای بحث و نقد می‌کنند و این باید در  راستای ارتقای سطح مذاکرات باشد و نه برای تضعیف ‌آن، ما در مجلس نیز آدم‌هایی داریم که می‌گویند همه چیز از بین رفت و مملکت را فروختیم.

باهنر  ادامه داد: در مجلس افرادی هم داریم  که معتقدند  اگر این مسئله حل شود، مشکل پیدا خواهیم کرد و بدبخت می‌شویم و این دو طیف یعنی موافقین و مخالفین استدلال‌هایی دارند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد:  من به خاطر ندارم که در این دوران مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات صحبت کرده باشند و از  اعتماد به مذاکره کنندگان سخن نگفته باشند و عموما هر زمان تاکید کرده‌اند که ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد داریم.

وی افزود: اما اینکه ما اعتماد داریم دلیل نمی‌باشد که دلواپس نباشیم و باید دید دلواپسی به چه معنی است و تیمی که مذاکره می‌کند و در صحنه بین المللی می‌جنگد و با چند قلدر دنیا پنجه در پنجه افکنده است، نباید تضعیف شود.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسی تصریح کرد: طرف غربی ممکن است هر زمانی زیر قول‌هایش بزند و باید برای آن حالت‌ها نیز پیش بینی لازم انجام شود و دلواپسی باید همراه با اوج اعتماد باشد. برداشت ما از فرمایشات رهبری این است که باید دلواپس مذاکرات هسته ای بود اما نباید تیم مذاکره کننده را تضعیف کرد و در حال حاضر استراتژی ما بازی برد- برد است و اگر طرف های ما نگران هستند ما نگرانی‌های منقطی آن ها را برطرف خواهیم کرد.


وی ادامه داد: غربی ها مطرح می‌کنند اگر زمانی استراتژی کشور شما عوض شد زمانی که می‌توانند کشور ایران را به بمب هسته ای برساند باید افزایش یابد و این ایراداتی است که غربی‌ها می‌گیرند که باید منطقی بحث شوند، اما ما یک سری حقوق اساسی داریم و برای هسته‌ای شدن هزینه‌های زیادی کردیم و  این سرمایه را که به سختی به دست آورده ایم از دست نخواهیم داد.


باهنر گفت: کلیت بحث هسته ای را نظام رصد می کند و نباید این گونه تلقی شود که دلواپسی ناشی از فروختن حق ایران است و هر دو طرف مذاکره کننده می‌دانند که برخی از مصوبه ها نیاز به تصویب در مجلس دارند و اگر دولت صدها کاغذ را امضا کند در نهایت باید به تصویب مجلس برسد.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسی خاطر نشان کرد: مشکلاتی که ما امروز در کشور داریم مثل تولید، اشتغال، افزایش قیمت ها و رکود اقتصادی کمتر از 30درصد از به تحریم ها مربوط است و حدود 70درصد ‌آن ناشی از ندانم کاری و جزمی فکر کردن ما است و اگر این مشکلاتی را ما داریم دلیلش اینکه اقتصاد کلان را مدیریت نکرده ایم و از این جهت که در سالیان گذشته سوال‌های سال عموما اقتصادی انتخاب می‌شد.

وی افزود: سال 94 سال انتخابات است و ما یک تشکیلات صنفی و سیاسی هستیم و وحدت اصول گراها سوالی است که اغلب از بنده می کنند. به عنوان خدمت گزار جبهه پیروان امام و رهبری باید عرض کنم که سه سیاست راهبردی داریم، اول اینکه در طول عمر سیاسی گذشته خود همواره در سایه جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حرکت کرده‌ایم.


باهنر تصریح کرد: اقدامی که جامعتین راضی نباشند انجام خواهیم داد و در طول این سه  دهه هر زمان که  پشت جامعتین حرکت کرده ایم سود برده ایم و در طول این سال‌ها برای جریانات مختلف اتفاقات زیادی افتاده اما ما تاکنون مشکلی نداشتیم.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسی ادامه داد: نکته دوم اینکه تلاش می کنیم وحدت حداکثری بین اصول گرایان برقرار شود. در جریان اصول گرایی تند، کند، و رادیکال داریم اما تلاش می‌کنیم همه جامعه اصول گرایی به وحدت برسد و این قله آرزوهای ماست.

وی با اشاره به اینکه چشم انداز ما به وحدت اصولگرایان صد در صدی است افزود: برخی از دوستان باید مواضعشان را تعدیل کنند اما اگر به وحدت 70درصدی برسیم راضی خواهیم شد و از منطقی ترین جملات در عالم سیاست این است  که ما در انتخابات صالح مقبول را به اصلح غیر مقبول ترجیح می‌دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: احزاب ، تشکل ، معلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلاحی
۱۳:۴۳ ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
چه عجب یادی ازقشر فرهنگیان کردید راستی اون نیم نگاه جریانش چیه میشه یه کم بیشتر توضیح بدید
آخرین اخبار