شهرداد روحانی:

علاوه بر رهبری در ارکستر، پیانو می‌نوازم

شهرداد روحانی گفت: بودجه سالانه ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس 75 میلیون دلار است این فقط بودجه یک ارکستر است البته که در همان منطقه ده ارکستر دیگر نیز فعال هستند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری کنسرت شهرداد روحانی با حضور وی و حمید اسفندیاری در تالار وحدت برگزار شد. 
 
 روحانی در ابتدا گفت: برنامه‌ای که قبلا داشتم پیتر و گرگ اثر سرگئی پروکفیف بود و دلیل انتخاب این اثر  این بود که در سالگرد وی در همه جا برنامه برگزار می‌شد  ما هم تلاش  خود را  کردیم تا در اجرای جدید این  اثر را اجرا کنیم. 
 
وی ادامه داد: چون این  قطعه راوی دارد من خواهش کردم از مهتاب کرامتی نقش راوی را بازی کند اما بخاطر اختلال برنامه‌هایش به سفر  رفته به همین خاطر مجبور شدیم برنامه را عوض کنیم قسمت اول برنامه بیشتر از ساخته‌‍‌های خودم است که برای اولین بار در این ارکستر اجرا می‌شود که در آن علاوه بر رهبری پیانو نیز می‌زنم در قسمت اول قطعاتی را اجرا می‌کنم که فقط یک بار  اجرا شده و در قسمت دوم قطعات رقص بهار، از راه و سرزمین من را  اجرا می‌کنیم که مردم بیشتر با این قطعات آشنا هستند. 
 
قطعه باغ ایرانی دو سولیست دارد که برای ویولون و ویولون سل نوشته شده که این قطعه را در برنامه‌ها اجرا می‌کنیم. 
 
روحانی درباره نوازنده‌های ارکستر گفت: تعدادی از نوازنده‌ها در ارکستر صدا  و سیما و عده‌ای از اکستر سمفونیک هستند. 
 
قطعه خلیج فارس هم در اروپا و هم در امریکا اجرا شده  و نزدیک به 170 نوازنده و کر دارد و بردن این ارکستر به کشورهای  مختلف به این سادگی‌ها نیست. 
 
وی درباره کنسرت مایستر اظهار کرد: با علی جعفری پویان در گذشته تجربه خوبی داشتیم. سولیست سمفونی برج میلاد ما نیز جعفری پویان کنسرت مایستر است. 
 
ارکستر ما ارکستر کوچکی است بیشتر تمرکز روی سازهای زهی دارد و در سازهای بادی هم برنجی و هم چوبی حضور دارد تعداد نوازنده‌ها ما در ارکستر 43 نفر است. 
 
وی در ادامه عنوان کرد: ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس بودجه سالانه ‌اش 75 میلیون دلار است این فقط بودجه یک ارکستر است. البته که در همان منطقه 10 ارکستر دیگر نیز وجود دارد. 
 
روحانی تصریح کرد: حدود یک هفته است که از آمریکا آمده‌ام و یک ماه دیگر پیتر و گرگ را اجرا خواهیم کرد و متاسفم که در بدترین روز ممکن برای کنسرت ما سالن را دادند 4 روز پیش مراحل اداری طی شد و تا آن مراحل اداری طی نشود متاسفانه ما بلیط فروشی و تبلیغات نداریم که این زیاد خوب نیست در ایران متاسفانه مطیع سالن هستیم زیرا هنرمند زیاد و سالن کم ا ست. 
 
انوشیروان روحانی در باره حضورش در ارکستر سمفونیک ایران گفت: چند روز پیش علی رهبری از جانب حمید اسفندیاری نامه‌ای را به من ابلاغ  کردند با این مضمون که از مهر 94  تا مهر 95 وقت آزاد را به ما اطلاع بدهید اما من کارهای خودم را دارم که مهمترین آن توجه به خانواده است بعضی وقتها  انسان کارهایی می‌کند که از روی انجام وظیفه است اما گاهی وقتها این کارها فراتر از انجام وظیفه می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: پیتر و گرگ به ارکستر کوچک نیاز دارد البته که بدون راوی هم اجرا می‌شود ولی چون  متن را به فارسی ترجمه  کرده‌ام دوست داشتم حتما روای حضور داشته باشد. 
 
وی درباره  حضور علی جعفری پویان بعنوان کنسر مایستر عنوان کرد: به دلیل همکاری های بسیارم با ارسلان کامکار ترجیح می‌دهم همیشه با وی کار کنم اما ایشان به دلیل خستگی نتوانستند پیش ما باشند به همین دلیل برای ما علی جعفری پویان بهترین گزینه است که صلاحیت بسیاری در کنسرت مایستر دارد. 
 
روحانی ادامه داد: ارکستر سمفونیک تهران نزدیک به 80 سال قدمت دارد متاسفانه در این 80 سال هیچ نمونه کاری صوتی از این ارکستر ندیدیم تا اینکه چند سال پیش به پیشنهاد بنده تصمیم گرفتیم به همراه  انجمن موسیقی اجراهایی را ضبط صوتی و تصویری کنیم. در اجرای زنده همیشه امکان خرابی است اما وقتی ضبط شود شما می‌توانید توانایی یک ارکستر را در اجرای زنده نشان دهید. ضبط آثار برای اولین بار توسط ما انجام شد که قطعات بصورت کلاسیک استاندارد اجرا و ضبط شد.قطعاتی که ضبط شده همه از آهنگسازان برتر موسییقی کلاسیک است. 
 
وی افزود: من نمونه‌های این  کارها را برای موزیسین‌های خارجی فرستادم تا مطلع شوند چه کارهای در ایران در حوزه کلاسیک انجام می‌شود تمامی نوازنده‌هایی که در ارکستر های ایران فعالیت می‌کنند همه ایرانی هستند که این افتخار بزرگی است. 
 
روحانی تصریح کرد: تالار وحدت برای اجرای موسیقی ارکسترال خیلی ایده‌ال نیست و مخصوص اپرا ساخته شده و از لحاظ صدا دهی برای ارکستر سمفونیک نیسیت ولی در حال حاضر بهترین  سالن ایران است. 
 
وی در انتها خاطر نشان کرد: موسیقی هنر خیلی زیبا، ظریف و دوست داشتنی است که نه ملیت و نه رنگ می‌شناسد و همه با آن ارتباط برقرار می‌کند موسیقی در عین حال اینکه یک هنر  عاطفی است بسیار علمی و تخصصی ا ست. 
 
انتهای پیام/ 
 
  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار