ترکان در حاشیه بازدید از نمایشگاه بیستم صنعت نفت:

ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی منوط به خرید کالای ایرانی شود

مشاور رئیس جمهوری پیشنهاد کرد که صندوق توسعه ملی ارائه تسهیلات خود را به کارفرمایان و صنعتگران منوط به خرید ٨٥ درصد از منابع ارائه شده برای کالای ایرانی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، پیش از ظهر امروز( جمعه ١٨ اردیبهشت ماه) پس از بازدید از نمایشگاه بیستم صنعت نفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه های مختلف فناوری، کارهای ارزشمندی انجام شده است. از این رو، امروز هر کدام از غرفه‌ها که رفتم، سخن، فناوری و پروژه تازه‌ای را داشتند.
 
ترکان افزود: بسیاری از شرکت‌ها بیم آن را دارند که اگر تحریم‌ها برچیده شود، کارفرمایان به سمت خرید خارجی رو کنند و ظرفیت‌های داخلی مورد غفلت قرار گیرد. از این رو، به نظر می رسد، موضوع از اهمیتی بسزا برخورداراست و بنده آن را به عنوان یک هشدار تلقی می کنم، بنابراین، همه مسئولان اقتصادی کشور باید مواظب این موضوع باشند.
 
ترکان با بیان این که مطلب مهم دیگری وجود دارد که نیازمند کار جدی است، تصریح کرد: وقتی یک کشور خارجی به کشوری دیگر فاینانس می دهد، آن را منوط می کند که از کشور مبدا فاینانس یعنی کشور خارجی، ٨٥ درصد کالا خریداری کند.
 
مشاور رئیس جمهوری افزود: با این وجود، صندوق توسعه ملی ما پول ایرانی را وام می دهد و این شرط را نمی گذارد، بنده بسیار متاسف هستم که چرا صندوق، وقتی تسهیلات ارازنقیمت به صنعتگران و کارفرمایان می دهد آن را منوط به ٨٥ درصد خرید ایرانی نمی کند. از این رو، بنده فکر می کنم، چون پول ایرانی است باید گیرندگان تسهیلات الزام داشته باشند ٨٥ درصد از پول را کالای ایرانی و از ایران بخرند.
 
ترکان در پاسخ به سئوالی درباره زمینه اجرایی پروژه های نفت و گاز در مناطق آزاد نیز گفت: مناطق آزاد چون از مالیات، گمرگ، قانون کار، قانون پول و بانک معاف هستند برای سرمایه گذاران و صنعتگران مزایای بیشتری دارد. از این رو، آنها می توانند بهتر فعالیت کنند.
 
مشاوررئیس جمهوری پیش از ظهر امروز( جمعه) از بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی بازدید کرد، اکبر ترکان باحضور در سالنهای ٣١، ٦، ٨ و در غرفه‌های سدید، گرماگستر، نوید سهند، پمیران، شیمی آذرجام، گروه مپنا، سازمان حراست صنعت نفت، شرکت مدیریت طراحی صنعتی ایران و فراسان در جریان آخرین فعالیت‌های مجموعه‌های یاد شده قرار گرفت. محور بیشتر گزارش‌های ارائه شده توسط مسئولان و کارشناسان مجموعه‌ها، ساخت قطعات مورد نیاز صنعت نفت بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار