نفت در هفته‌ای كه سپری شد؛

ايران صادركننده بنزين می‌شود/ سرمایه گذاری 15 میلیارد دلار برای غرب کارون

افزایش ٧٠٠ هزار بشکه ظرفیت تولید نفت با سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری، پایان طراحی پالایشگاه فراگیر سیراف ظرف٨ ماه آینده، از جمله مهم‌ترين خبرهای منتشر شده در حوزه صنعت نفت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ صنعت نفت كشور در طي هفته گذشته شاهد بزرگترين رويداد تاريخي در عرصه‌هاي بين‌المللي بود، به طوري كه در بيستمين نمايشگاه نفت و گاز، پالايش و پتروشيمي 1800 شركت داخلي و خارجي حضور داشتند.

مي توان گفت اين نمايشگاه تا 19 ارديبهشت ماه در مركز نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دائر است.

مسئول طرح نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اينكه اين پايلوت با ظرفیت ٢٠ بشکه در روز برای انواع نفت خام تست شده است،گفت: این پایلوت در تست ٣ ماهه قرار گرفت و بازدهی بسیار خوبی از این طرح دیده شد.

مسئول طرح تولید گوگرد در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: برای بومی سازی این فناوری، برآورد اقتصادی با ظرفیت ٤٠٠ تن در روز در نظرگرفته شده است که می تواند ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش، از ورود سرمایه های مردمی به این طرح یکی از مزایای آن نام برد و گفت: قرار است تا یکسال پس از راه اندازی کامل این طرح، ٣٥ درصد از سهام آن در فرابورس عرضه شود.

حسینی، از خارج شدن ٥٨٣ شرکت از لیست شرکتهای ممنوع المعامله صنعت نفت خبر داد و گفت: حدود ٩٠ درصد شرکتهایی که به دلایل مختلف ممنوع المعامله شده بودند امکان برگشت و امضای قرارداد با صنعت نفت را دارند و تنها حدود ١٠٠ مورد از این شرکتها باقیمانده که وضع آنها نیز در حال بررسی است.

صادق آبادی ، از اتمام طراحی این پروژه تا ٨ ماه آینده و شروع عملیات اجرایی آن خبرداد و گفت: سیراف پیش بینی کرد که تا 2.5 سال آینده تولید زودهنگام و تا 3 سال آینده تولید کامل سیراف محقق شود.


جوادی، با تاکید بر اینکه تا پایان سال ٩٦ بیش از ٧٠٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران افزوده خواهد شد، گفت: این میزان تولید با سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در میدانهای حوزه نفتی غرب کارون به صورت بیع متقابل و استفاده از منابع مالی بند ق انجام می شود.

قمصری، بابیان اینکه بر خلاف بسیاری که گمان می کنند با برداشته شدن تحریم ها می توانیم به راحتی سهممان را در بازار نفت به دست بیاوریم گفت: در این زمینه عقیده شخصی من این است که ما نمی توانیم به دلایل تغییر نوع عادتهای مصرف کننده به لحاظ ترکیب مصرف انرژی، فراوانی نفت خام‌های مشابه در بازار و کسب سهم بازار ایران به وسیله کشورهای رقیب به راحتی سهممان را در بازار احیا کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان این که با وجود تحریم ها و فشارها صادرات نفت ایران افزایش یافته است، گفت: صادرات نفت ایران ٨ درصد بیشتر از برنامه تصویب شده مجلس بوده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، جزییات معرفی میادین نفت و گار خلیج فارس و غرب کارون به سرمایه گذاران خارجی در کنفرانس لندن را تشریح کرد و گفت:طرح های توسعه فاز 2 و 3 میدان کیش و فاز 2 میدان سلمان در این کنفرانس رونمایی خواهند شد.

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از راه‌اندازی واحدهای فراورش پروپان و بوتان (LPG) و اولين واحد دانه‌بندی گوگرد اين فاز تا يك ماه آينده خبر داد و گفت: هدف از توسعه این فاز، تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و 80 هزار بشکه میعانات گازی است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز همزمان با برگزاری بیستمین نمایشگاه صنعت نفت از تحقق پیشرفت 35 درصدی پروژه ایران ال ان جی در سال 1393 خبر داد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان همزمان با برگزاری بیستمین نمایشگاه صنعت نفت از پیشرفت 86 درصدی طرح ویژه افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام غرب کارون در سال 93 خبر داد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ورود هیات آمریکایی را شنیدم ولی تایید یا تکذیب نمی‌کنم، گفت: هیچ یک از اعضای این سازمان از قیمت‌ها به دلیل نوساناتی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم راضی نیستند و ما هم نظرمان معلوم است؛ هم اکنون مقدار عرضه نفت خام بیش از تقاضاست و اگر عوامل سیاسی نباشد میل قیمت‌ها به سمت بالاست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران مصمم است در زمان کوتاه پس از امضای تواهم‌نامه هسته‌ای، ظرفیت تولید نفت خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به میزان قبل از تحریم‌ها برساند، تا جایگاه خود را در بازارهای جهانی بازپس گیرد.

وزیر نفت گفت: برداشتن تحریم‌ها به این معنا نیست که کار را تعطیل کنیم، بلکه باید کار با همه قدرت و با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی ادامه یابد.

شرکت ملی گاز ایران از حضور تولیدکنندگان داخلی و خارجی در بیستمین نمایشگاه بین الملی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی استقبال می کند.

بیستمین نمایشگاه نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور هزار و 800 شرکت داخلی و خارجی امروز افتتاح می‌شود که در این نمایشگاه 29 کشور خارجی مطرح دنیا حضور خواهند داشت.

همزمان با بروز تنش‌های تازه در لیبی و نگرانی درباره اختلال در روند عرضه در منطقه، بهای نفت در بازار آسیا در معاملات امروز چهارشنبه افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در سال 2015 رسید.

عضو كميسيو حقوقى انجمن استصنا با اشاره به اینکه با وجود رشد قارچ گونه موسسات بانکی در کشور، بانک‌ها هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان داخلی ندارند، گفت: چراغ توليد ده‌ها كارخانه به دلیل نبود حمایت، خاموش و خاموش‌تر می‌شود.

سکوهای فازهای 17 و 18 ميدان گازی پارس جنوبی تا پايان خرداد آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدير عامل شرکت ملی حفاری ايران گفت: مهندسان ايرانی در تعمير اساسی دستگاه تاپ درايو حفاری در کشور خودکفا شدند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از مذاکره فشرده با کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: امکان استفاده از نفت خام ایران در پالایشگاه‌های لهستان در سفر هیئت تجاری این کشور به ایران مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش از عرضه ٣٥ درصد طرح فراگیر پالایشی سیراف در فرابورس خبر داد.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سی ان جی کشور گفت: با توجه به نبود درآمدزایی مناسب و عدم تست بازرسی فنی مخازن خودرو، جایگاه‌داران سی ان جی خسارت‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به اینکه برای رسیدن به جامعه‌ای توسعه یافته از نظر صنعتی و اقتصادی، باید ساختارهای کلی اصلاح شوند، گفت: در حال حاضر هر کدام از ارگان‌های کشور بصورت جزیره‌ای وظایف خود را انجام می‌دهند و به صورت هماهنگ و در یک راستا نیستند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از تحقق ١٠٣ درصدی تولید تکلیفی این شرکت در سال گذشته خبر داد و گفت: حفظ و نگهداشت تولید در اولویت برنامه‌های امسال این شرکت است.

برای نخستین بار در کشور طراحی، ساخت و تست پمپ BB3 با تلاش کارشناسان ایرانی با موفقیت انجام شد.

مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران به همراه مدیرکل حسابرسی داخلی این شرکت در دیدار با هیئت رئیسه شرکت گاز استان قم، از استانداردسازی چارت سازمانی مجازی صنعت گاز در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری بیستمین نمایشگاه از حضور 600 شرکت خارجی در نمایشگاه خبر داد و گفت: در این نمایشگاه 29 نماینده از کشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا، انگلستان و ... حضور خواهند داشت.


مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه این شرکت توسعه میادین مشترک را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: با بهره‌برداری از این میادین 150 هزار بشکه نفت خام تولید خواهد شد.

بهای نفت در حالی در معاملات امروز با کاهش همراه شد که دلالان به ارقام ضعيف مربوط به توليدات صنعتی در چين چشم دوخته‌اند که سبب بروز نگرانی‌هایی درباره کاهش تقاضا در بزرگترين مصرف‌کننده انرژی در جهان شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه نرخ بالای مالیات و برخورد سلیقه‌ای سبب تعطیلی اکثر واحدهای تولیدی در کشور شده است، گفت: در صورت ادامه این روند تولیدکنندگان به جای سرمایه‌گذاری در تولید کالا به تجارت روی خواهند آورد.

سوخت مايع (نفت گاز و نفت کوره) مصرفی کشور در هفته منتهی به 11 ارديبهشت امسال، به بيش از 770 ميليون ليتر رسيد.

وزیر انرژی آفریقای جنوبی از خرید نفت ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آفریقای جنوبی در پی امضای یک تفاهمنامه گسترده با تهران در زمینه انرژی است.

تعميرات اساسی چهار واحد پالايشی حياتی در پالايشگاه نفت آبادان با موفقيت به پايان رسيد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: اجرای قطعه دوم از خط ششم سراسری به طول ٦٠٠ کیلومتر در حال انجام است و این قطعه تا پایان سال ٩٤ به بهره برداری می رسد.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت، از امضاء چندین تفاهم نامه و قرارداد متقاضی محور با طرف‏‌های همكار در بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبر داد و گفت: از محصولات، خدمات، دانش فنی و فناوری‌های جديد با تمركز بر بازاريابی معرفی و رونمایی خواهد شد.

سفیر جمهوری فدرال آلمان با هدف آشنایی و بازدید از مجتمع های پتروشیمی و طرح های توسعه ای به عسلویه سفر کرد.

‌مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به اینکه روزانه 350 میلیون لیتر نفت خام و فرآورده از طریق شبکه خطوط لوله و مخابرات نفت ایران انتقال می‌یابد گفت: در حال حاضر 88 درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این شرکت از طریق توان داخلی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه مصرف انرژی در سال‌های اخیر در کشور ما به شدت افزایش یافته است،گفت: در صورت ادامه یافتن این روند ایران به زودی واردکننده انرژی خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه هنوز بسته حمایتی از سازندگان داخلی به صورت اکمل اجرایی نشده است، گفت: برای ایجاد جهاد اقتصادی در صنعت نفت حتما باید از ظرفیت سازندگان داخلی استفاده کرد.

نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس معتقدند هنوز در اجرای منشور توان داخلی با موانع و مشکلاتی روبرو هستیم باید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه بتوانیم با رفع موانع مسیر گره تولید را برای شکوفایی صنعت داخلی باز کنیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: آفریقای جنوبی خواستار امضای تفاهم نامه با ایران در بخشهای مختلف انرژی است.

رئیس پژوهش و شناسایی منابع کالای شرکت پایانه‌های نفتی ایران، گفت: با به کارگیری هوزهای لاستیکی ساخت داخل، ضمن تامین و تحویل بهنگام محموله‌های صادراتی، روند صادرات نفت خام و انتقال فرآورده‌های نفتی در دریا و به صورت کشتی به کشتی (ship to ship) تسهیل شد.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر سازندگان داخلی در صنعت نفت به دلیل نبود حمایت‌های اساسی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند گفت: هم اکنون کالاهای تولیدی به دلیل واردات در انبارها خاکی می‌خورد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه با واگذاری شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت به شدت مخالف است گفت: انحلال این شرکت تصمیم وزارت نفت نبوده است.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت از توسعه برخی از لایسنس‌های مورد نیاز در پایین دست صنعت نفت خبر داد و گفت: اگر بتوانیم با کمک پایین دستی، در تامين مواد شیمیایی مورد نیاز بالادستی به خودکفایی برسیم، گام بلندی برای اثبات حضور پژوهشگاه در بازار صنعت نفت و گاز برداشته ايم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید اعتمادسازی بین مردم برای رشد بدنه صنعت در جامعه تقویت شود، گفت: همه صنعتگران می‌توانند ما را در راستای استقلال اقتصادی که تقویت‌کننده استقلال سیاسی و اجتماعی است، کمک کنند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار