مدیرعامل پالایشگاه فراگیر سیراف:

تولید پالایشگاه سیراف تا 2.5 سال آینده آغاز می شود/پایان طراحی پالایشگاه فراگیر سیراف ظرف٨ ماه آینده

صادق آبادی ، از اتمام طراحی این پروژه تا ٨ ماه آینده و شروع عملیات اجرایی آن خبرداد و گفت: سیراف پیش بینی کرد که تا 2.5 سال آینده تولید زودهنگام و تا 3 سال آینده تولید کامل سیراف محقق شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا صادق آبادی، در بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: پس از تکمیل طراحی تا حدود ٢,٥ سال آینده به تولید زودهنگام و تا یک سال پس از آن به تولید نهایی خواهیم رسید.
 
وی با بیان اینکه محصولات این مجموعه پالایشی گاز مایع، نفتا، سوخت جت و نفت گاز خواهد بود، افزود: در صورتی که بخواهیم بخشی از محصولات را صادر کنیم می توانیم با ایجاد ٤ اسکله در موج شکن موجود در پارس جنوبی فرآورده ها را با کشتی منتقل کنیم.
 
وی با بیان اینکه در انتخاب سهامداران سعی کردیم از شرکتهایی استفاده کنیم که هم توان اجرایی مناسب و هم توان مالی مناسب داشته باشند، ادامه داد: هم اکنون مطالعات اولیه طرح انجام و دانش فنی مورد نظر خریداری شده است.
 
صادق آبادی با اشاره به بازار نفتا در دنیا گفت: با مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که استفاده از نفتا در دنیا بر خلاف بنزین روبه افزایش است، بنابراین در مرحله نخست طراحی این پالایشگاه را با تولید محصولاتی از این دست آغاز کردیم.
 
به گفته وی بهبود وضع اقتصادی با مصرف پلاستیک رابطه مستقیمی دارد؛ بنابراین بهتر است با تبدیل نفتا به پلاستیک در زنجیره های پایین دستی در پارکهای پتروشیمی توسعه اقتصادی ایجاد کنیم.
 
طرح فراگیر پالایشی سیراف با هدف جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده است.
 
طراحی و ساخت ٨ پالاشگاه به ظرفیت هر یک ٦٠ هزار بشکه در پارس جنوبی به همین منظور بوده است.

صادق آبادی در خصوص عدم تولید بنزین در واحدهای پالایشی سیراف، اظهار داشت: روند مصرف بنزین روبه کاهش است به طوری که میزان استفاده از خودروهای هیبریدی و بیواتانول افزایش می یابد.
 
وی افزود: تنها در کشورهای در حال توسعه تعداد خودروهای بنزین سوز در حال افزایش است اما باید توجه داشت که با توسعه فناوری، میزان مصرف بنزین این خودروها نیز کاهش یافته است.
 
مدیرعامل پالایشگاه سیراف خاطرنشان کرد: بازار خوبی را برای بنزین در آینده پیش بینی نکرده ایم و براین اساس، در واحدهای سیراف بنزین تولید نمی شود.
 
صادق آبادی ادامه داد: اما بازار نفتا بسیار گسترده و در حال رشد است بنابراین بخش عمده ای از تولیدات این واحدها را به تولید نفتا اختصاص دادیم.
 
وی اضافه کرد: سرانه مصرف پلاستیک در کشورهای توسعه یافته 50 کیلوگرم و کشورهای در حال توسعه 5 کیلوگرم است که البته رشد بیشتری در آینده خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه بازاری 6 میلیون تنی برای نفتا در جهان وجود دارد که در آینده دو میلیون تن دیگر نیز به آن اضافه می شود، گفت: کل تولید نفتای ایران 240 هزار بشکه خواهد بود و بنابراین به راحتی قادر به نفوذ به بازار این محصول خواهیم بود.
 
مدیرعامل پالایشگاه سیراف خاطرنشان کرد: همچنین نفتا 70 درصد خوراک پتروشیمی ها را تامین خواهد کرد و لذا بازار خوبی برای آن وجود دارد.
 
صادق آبادی گفت: از 20 خرداد ماه کار آماده سازی زمین واحدهای پالایشی سیراف آماده می شود که هشت ماه زمان خواهد برد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار