فروزش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد:

راه‌اندازی نخستین واحد گوگرد فاز 15 و 16 پارس جنوبی کمتر از یک‌ ماه آینده

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از راه‌اندازی واحدهای فراورش پروپان و بوتان (LPG) و اولين واحد دانه‌بندی گوگرد اين فاز تا يك ماه آينده خبر داد و گفت: هدف از توسعه این فاز، تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و 80 هزار بشکه میعانات گازی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ فازهای 16 و 15 پارس جنوبی از 5 فاز اولویت دار وزارت نفت است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌ جاری به بهره برداری برسد. به طوری که وزیر نفت تاکید بر برداشت 100 میلیون متر مکعب گاز از این فازها را دارد؛بنابراین طرح توسعه این فازها زمانی محقق می شود که تولید گاز کشور افزایش یابد.
 
قرارداد توسعه فاز 16 و 15 پارس جنوبی تیرماه 1385 میان شرکت ملی نفت ایران و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) - پیمانکار بخش خشکی- و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران -پیمانکار بخش دریایی- امضا شد اما از سال 1389 به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه صنعت نفت کشور شرکت "آریا نفت شهاب" جایگزین قرارگاه شد.

ساخت سکوها و سازه‌های فوقانی این دوفاز توسط دو شرکت ایزوایکو و صف و با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام می‌شود و ساخت لوله‌های دریایی بر عهده‌ شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است. همچنین حفاری 24 حلقه چاه‌ این دو فاز توسط شرکت حفاری دانا کیش در حال انجام است. 

در فاز 16 و 15 پارس جنوبی برای نخستین بار ساخت و نصب 45 هزار تن سازه‏‌های فلزی، 2500 کیلومتر کابل‏کشی برق و 2000 کیلومتر کابل‏‌گذاری ابزار دقیق در محوطه 160 هکتاری پالایشگاه با تلاش متخصصان ایران اجرا شده است. 

مراحل مهندسی پایه، تفصیلی و تکمیلی طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی با همکاری مهندسان و متخصصان ایرانی اجرا شده و تاکنون بیش از ١٥ هزار مدرک مهندسی تفصیلی و 30 هزار مدرک مهندسی تکمیلی در بخش پالایشگاهی مطابق با معتبرترین استانداردهای بین‌‏المللی منتشر شده است.  
 
فاز 15و 16 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه میلیون مترمکعب گاز طبیعی، روزانه هزار بشکه میعانات گازی، سالانه 50 میلیون تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان)، سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و روزانه تن گوگرد در دستور کار وزارت نفت قرار دارد. 

رضا فروزش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پيشرفت‌های جديد در ساخت و راه‌اندازی رديف‌های فراورش گاز و مشتقات گازی در فازهای 15 و 16 گفت: با راه‌اندازی واحدهای پروپان و بوتان سالانه يك ميليون تن از اين محصول پالايشگاهی به توليدات كشور افزوده خواهد شد. 

وی همچنين عنوان كرد: با مجموعه تلاش‌های صورت گرفته در تامين نياز صنايع پتروشيمی و مجتمع‌های توليدی مستقر در منطقه عسلويه، توليد از واحدهای "اتان" اين پالايشگاه نيز تا كمتر از دو ماه آينده انجام خواهد شد به گونه‌ای كه انتظار می‌رود اين پروژه بتواند سهم عمده‌ای در تامين تقاضای واحدهای توليدی در زنجيره ارزش افزايی از گاز از طريق توليد محصولات راهبردی پتروشيمی ايفا نمايد.

فروزش، از راه‌اندازی واحد گوگرد و دانه‌بندی در این فاز تا پایان اردیبهشت خبر داد و گفت: در صورت راه‌اندازی ترین یک این فاز روزانه 200 تن گوگرد تولید خواهد شد. 

براساس اين گزارش؛ توليد گوگرد در طراحی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به ميزان 400 تن در روز پيش بينی شده است كه طی يك ماه آينده با تكميل فعاليت‌های اجرايی و راه‌اندازی چرخه عمليات نهايی پيش راه اندازی، اولين واحد بازيابی و دانه‌بندی گوگرد (SRU) نيز در مدار سرويس قرار خواهد گرفت.

اين نخستين آماده سازی واحدهای جنبی فرايندی در زنجيره توليدات با ارزش پالايشگاهی در سال جديد محسوب می‌شود كه مطابق برنامه ساير واحدهای گوگردسازی نيز طی نيمه نخست امسال در مدار توليد قرار خواهد گرفت. 

فروزش همچنين از بارگيری سومين محموله توليدات ميعانات گازی اين فاز به ميزان 500 هزار بشكه خبر داد و افزود: اين محموله توسط يك كشتی ژاپنی در حال بارگيری است كه جهت صادرات به بازارهای شرق آسيا در نظر گرفته شده است.  

تاكنون از محل توليدات دريايی فازهاي 15 و 16،‌ حجمی فراتر از 2 ميليون بشكه ميعانات گازی توليد شده كه از نظر ارزش اقتصادی در بازارهای جهانی از شرايطی فراتر از گاز صادراتی برخوردار است. 

وی ادامه داد: عملیات حفاری در فازهای 16 و 15 تا اواسط تیرماه به اتمام می‌رسد. در این فاز دو سکوی یک میلیارد فوت مکعب در حال فعالیت است. 

می‌توان گفت هدف‌ از طرح توسعه فاز 16 و 15 پارس جنوبی با دو سکو و‌ 24 حلقه‌ چاه‌، تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال.پی.جی) و یک میلیون تن اتان است. 

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار