جعفری نسب مطرح کرد

انتقال روزانه 350 میلیون لیتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

‌مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به اینکه روزانه 350 میلیون لیتر نفت خام و فرآورده از طریق شبکه خطوط لوله و مخابرات نفت ایران انتقال می‌یابد گفت: در حال حاضر 88 درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این شرکت از طریق توان داخلی استفاده می‌شود.

انتقال روزانه 350 میلیون لیتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله و مخابرات نفت ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباسعلی جعفری نسب ‌مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری در خصوص فعالیت‌های این شرکت اظهار داشت: شرکت خطوط لوله وظیفه تأمین نفت خام خوراک پالایشگاه‌ها و انتقال فرآورده‌های تولیدی و وارداتی را بر عهده دارد که این شرکت تا 14 هزار کیلومتر خط لوله در 11 منطقه وظیفه عملیات بهره‌برداری و تعمیرات را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: این شرکت در مجموع 70 درصد بخش انتقال نفت خام و فرآورده‌های تولیدی را انجام می‌دهد به غیر از لاوان و بندرعباس که کار انتقال سوخت از طریق کشتی انجام می‌شود.

جعفری نسب اضافه کرد: سال گذشته 32.5 کیلومتر خط لوله انجام شده است که در این خصوص 65 میلیارد لیتر نفت خام جابجا شده است.

وی از اجرای پروژه فاز 2 در خطوط لوله و مخابرات نفت ایران خبر داد و گفت: همچنین انتقال سوخت دیتا از طریق دیتا و سیستم فیبر نوری در دستور کار است که حدود 4 هزار کیلومتر از این مسیر راه‌اندازی شده است.

جعفری نسب با بیان اینکه هم اکنون ١٤ هزار کیلومتر خط لوله در کشور موجود است، افزود: از این میزان ٤٥٠٠ کیلومتر به انتقال نفت خام و ٩٥٠٠ کیلومتر به انتقال فرآورده مربوط می شود که در مجموع روزانه ٣٥٠ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده را در سطح کشور جابجا می کند.

‌مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران فعالیت‌های این شرکت را در دو بخش طبق توان پایدار و ظرفیت تولید نگهداشت و طرح‌های توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: در بحث پایداری انتقال پروژه‌های مختلفی را از نظر ایمنی‌سازی خطوط و تقویت انتقال فرآورده و تعویض پوشش لوله‌ها را انجام می‌دهد.


جعفری نسب افزود: سال گذشته روزانه 350 میلیون لیتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله و مخابرات انتقال یافته است.

وی اضافه کرد: در بخش توسعه نیز انتقال خطوط لوله آبادان، شازند- ری، سبزاب- ری، کاشان-ری، بندرعباس- رفسنجان، تبریز- خوی و ارومیه انجام می‌شود که مجموعا 350 هزار کیلومتر خط لوله ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

‌مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تصریح کرد: نگهداشت و تغییرات در خطوط لوله، پیکرانی هوشمند را انجام دادیم تاکنون حدود 12 هزار کیلومتر خط لوله پیکرانی هوشمند انجام شده است در سال جاری نیز 3 هزار و 500 کیلومتر در دست اجرا است.

وی افزود: پیکرانی هوشمند در جهت پایش وضعیت خطوط لوله و انجام تعمیرات انجام می‌شود.

جعفری نسب ادامه داد: همچنین سال گذشته 358 کیلومتر خط لوله تعویض شده است.
 
اتصال دو نیروگاه به خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی
 
مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت کشور از اتصال دو نیروگاه به خط لوله فرآورده در سال جاری خبر داد و گفت: نیروگاه زنجان که عملیات اجرایی آن تا دو ماه آینده پایان می یابد و نیروگاه علی آباد تهران نیز تا پایان امسال به خط لوله فراورده نفتی متصل می شود.
 
وی اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به افزایش تولید گاز در کشور و جلوگیری از مصرف سوخت فرآورده در نیروگاهها، خطوط لوله به دلیل ایمنی و صرفه جویی اقتصادی برای انتقال فرآورده به نیروگاهها به عنوان یک سوخت پشتیبان نسبت به سایر روشهای جابجایی از اولویت بیشتری برخوردار است.

وی همچنین در خصوص انتقال نفت و گاز یورو 4 به هشت کلان شهر کشور گفت: برای این موضوع تا سال گذشته تأسیسات انبار ری را برای برداشت از مخازن اجرا کردیم به طوری که پروژه‌های مختلفی را در انبار تهران، کرج، کن و قوچک برای انقتلا بنزین و نفت و گاز اجرا کردیم همچنین برای انتقال این فرآورده‌ به مشهد پروژه‌ای را به مدت ظرف سه ماه به اجرا درخواهیم آورد.

وی با اشاره به اینکه 88 درصد از تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز از توان داخلی استفاده شده است گفت: در سال جاری قراردادی را برای تأمین چهار دستگاه توربین به ارزش 2.5 میلیون دلار با یک شرکت ایرانی به امضا خواهیم رساند که با امضای این قرارداد 471 میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهیم داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: انتقال ، نفت خام ، هوشمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار