در پی رأی مثبت 98 سناتور؛

عوامل پنهانی رفتار ضد و نقیض اوباما؛ طرح نظارت کنگره بر توافق، وتو یا امضاء؟!

اوباما رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود، که اگر این طرح در کنگره تصویب شود، آن را وتو خواهد کرد؛ اما اخبراً اعلام کرده که در صورت تایید این مصوبه در مجلس نمایندگان، آن را امضاء خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ از مجموع ۱۰۰ نماینده مجلس سنای آمریکا، ۹۸ سناتور به مصوبه نظارت کنگره به توافق با ایران رای مثبت دادند.

شایان ذکر است؛ تنها یک سناتور جمهوریخواه به نام تام کاتن مخالف این مصوبه بود، البته این فرد  در گذشته مخالفت خود را نسبت به رسیدن به توافق با ایران اعلام کرده بود.

کنگره

سناتور تام کاتن تنها نماینده مخالف مصوبه بود 

اوباما رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود، که اگر این طرح در کنگره تصویب شود، آن را وتو خواهد کرد؛ اما اخبراً اعلام کرده که در صورت تایید این مصوبه در مجلس نمایندگان، آن را امضاء خواهد کرد.

رفتارهای ضد و نقیض از سوی رهبران کشورهای غربی همیشه به چشم می‌خورد، اما این رفتار از سوی اوباما شاید عوامل پنهانی دارد که نیازمند بررسی است.

گفتنی است، ایران هم در مقابل با این اقدام حتما واکنشی نشان خواهد داد، در این رابطه اسماعیل کوثری یکی از نماینگان مجلس، اعلام کرد، طرح نظارت مجلس بر توافق هسته‌ای در هفته جاری پیگیری می‌شود.

با بررسی مجلس بر توافق باید دید، تغییری در روند مذاکرات ایجاد می‌شود و یا مسیر تازه‌ای برای پیشبرد مذاکرات در نظر گرفته می‌شود، با وجود اینکه این هفته مذاکرات در پایتخت اتریش وین برگزار می‌شود.

بر طبق طرح نظارتی کنگره بر توافق هسته‌ای ایران، کنگره پس از انجام یک بررسی 30 روزه برای تصمیم گیری در مورد اجرای آن و این که آیا اوباما اختیار برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را داشته باشد، رای‌گیری خواهد شد.

از میان 150 نماینده دموکراتی که این نامه را امضا کردند، ‌145 نفر از آنان می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند. متن این مصوبه را سناتور جمهوریخواهی به نام باب کورکر نوشته است.

کنگره

سناتور جمهوریخواه باب کورکر نویسنده متن مصوبه بوده است

به نقل از روزنامه واشنگتن پست، این اقدام نمایندگان کنگره در واقع شانس این که توافق هسته‌ای ایران پس از بررسی در کنگره به تصویب نهایی برسد را افزایش داده است.

امضای این نامه در حمایت از مذاکرات هسته‌ای با ایران توسط 150 دموکرات که شامل نمایندگان دموکرات برجسته و با سابقه‌ای مثل نانسی پلوسی و کریس ون هولن نیز هست، بسیار مهم و قابل توجه است. چرا که اگر در دوره 30 روزه نظارت بر توافق هسته‌ای ایران، جمهوری‌خواهان قصد لغو آن را داشته باشند،‌ این اقدام دموکرات‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها نیز توان مقابله با چنین اقدامی را توسط جمهوری‌خواهان خواهند داشت.

کنگره

در بخشی از این نامه به باراک اوباما، بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران که تاکنون بارها در گزارش‌های آژانس به آن اشاره شده آمده است: همان‌طور که مذاکرات هسته‌ای ایران در حال ادامه است، ما از شما می‌خواهیم که به همین مسیر که بر پایه تفاهم‌نامه سیاسی اخیر حاصل شده است ادامه دهید تا با تلاش به یک توافق شفاف و خوب برای مسدود کردن راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دست یابید.

کنگره

ما موظفیم که از همه راه‌های دیپلماتیک و شفاف برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای استفاده کنیم، هم اکنون وظیفه آمریکا آن است که به مذاکرات دیپلماتیک خود با ایران ادامه دهد و این موضوع را از طریق صلح آمیز حل کند.

ایران بارها اعلام کرده که از لحاظ قانونی و شرعی خواهان دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست، اما آنها از گفتن این حرف خسته نمی‌شوند و این موضوع را به هر بهانه‌ای دوباره مطرح می‌کنند.

البته این نامه لزوما امضا کنندگانش را به تصویب توافق نهایی با ایران متعهد نکرده است اما نمایندگان دموکرات حمایت همه جانبه خود را برای تبدیل تفاهم‌نامه سیاسی کنونی به یک توافق جامع بلند مدت ابراز کردند.

گزارش از سمانه عیوضی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار