عرضه چراغ خاموش آثار مساله دار در نمايشگاه كتاب!

بیست‌ و هشتمین نمایشگاه‌بین‌المللی کتاب‌تهران درحالی به چهارمین روزبرگزاری خود رسیده که با گذر از راهروهای تعبیه شده درشبستان به راحتی می‌توان دریافت که چراغهای خاموش درغرفه چه ناشرانی کلید می خورند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درحالی به چهارمین روز برگزاری خود رسیده که با گذر از راهروهای تعبیه شده در شبستان به راحتی می‌توان دریافت که  چراغهای  خاموش در غرفه  چه ناشرانی  کلید می خورند و به راحتی به عرضه کتابهای مشكل دار می‌انجامند. بنابراین  گزارش با نزدیک شدن به غرفه برخي از ناشران در حوالی دو راهروی ... و... بخش عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با جمع قابل توجهی از مراجعه كنندگان مواجه می‌شویم که براي خرید برخي کتابهای شاعران مساله دار ، همچون یغما گلرويي به سمت اين غرفه آمده اند.

یکی از مراکز انتشاراتی اختصاص یافته به شعر ایران در سالهای اخیر حواشي زيادي داشته و اقدام به انتشار آثاري از افراد مساله داري همچون يغما گلرويي كرده است ،  اما هرگز دم به تله نداده و هر سال با قدرت بیشتری به ارائه آثار خود در نمایشگاه بینَ‌المللی کتاب تهران پرداخته ، به گونه‌ای که امسال با فراغ خاطر بيشتر به ارائه آثار حاشيه دار پرداخته تا هم حرف مسئولان وزارت ارشاد را بی اعتبار کرده و هم اعتبار نمایشگاه را زیر سوال برده باشد!

جالب اينكه وقتی به سراغ غرفه‌داران اين انتشارات می‌رویم و سراغ  آثار یغما گلرویی را از آنها مي گيريم، تذكر مي دهند که آرام صحبت کن و چند دقیقه دیگر بیا و وقتی پیگیر چگونگی ارائه این کتابها در این غرفه می‌شويم ، متوجه این موضوع می‌شویم که آنها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه گرفته‌اند تا آثار چنين افرادي را روی ویترین نگذارند ، اما فروش این آثار را هم متوقف نکنند!

حال این سوال بوجود می‌آید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همواره به عنوان نهاد تشخیص آثار قابل ارائه از آثار غیر مجاز شناخته شده و علم تشخیص سره از ناسره فرهنگ کشور را در دست گرفته ، چگونه در مقابل حرکت چراغ خاموش کتابی غیرمجاز در فضای نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران چشم برهم زده و در برابر رسانه ها به متناقض گويي مي پردازد؟

لازم به ذکر است که همایون امیرزاده مسئول رسیدگی به تخلفات ناشران عمومی در مصاحبه ای هر گونه ارائه گزارش مبنی بر وجود کتابهای یغما گلرویی در فضای نمایشگاه را رد کرد و گفت در صورت ارائه این گزارشها که چگونه با ناشران برخورد کنیم آری تصمیم می‌گیریم ، اما همين مسئول به طور حتم اگر در سطح شبستان راه برود متوجه می شود که این کتابها در نمایشگاه وجود دارند و به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند.

در اینجا باید  گفت بسياري از غرفه داراني كه کسب مجوز برای ارائه اين قبيل آثار را دليل و توجيهي بر اين اقدام خود تلقي مي كنند ، بايد بدانند كه تغییری در اصل مسئله بوجود  نیامده و اين اقدام فقط تاییدی است بر بی مسئولیتی و ناکارآمدی برخی افراد که خود را مامور تشخیص تخلفها می‌دانند و گه گاه آمار سازی های خلاف واقع را در اختیار مردم و رسانه‌ها  قرار می دهند تا به  ظاهر اعلام شود که کار به خوبی انجام شده است و جای نگرانی است.

گفتنی است که  هر چند کتابهای یغما گلرویی و برخی از کتابهای از این دست هم اکنون در لفافه به بازدیدکنندگان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارائه می‌شوند ، اما بیم آن می‌رود این کتابها در آینده‌ای نزدیک بدون هیچ لفافه‌ای ارائه شود. 

البته به طور حتم ارائه این کتابها از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید نخواهد شد ، اما تکذیب آنها هم دردي را دوا نخواهد كرد و در نتیجه باید گفت ارائه مجاز اين آثار در بستر نمایشگاه کتاب نه تنها به اعتبار این نمایشگاه لطماتی جبران‌ناپذیر بزند ، بلکه جسارتی دو چندان به ناشران متخلف می‌ دهد تا از این پس تخلفات خود را به صورت مشخص و ملموس تر ادامه دهند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار