«محمدرضا قربانی»:

تکنولوژی باید در خدمت فرهنگ مردم باشد

باید به رابطه فرهنگ و تکنولوژی توجه کرد، چرا که تکنولوژی باید در خدمت فرهنگ مردم باشد.

"محمدرضا قربانی"، مدیر شبکه‌ی رادیویی نمایش در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: معمولاً مفهوم سبک زندگی برای توصیف موقعیت‌هایی از زندگی است که  مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌های رفتاری، سلیقه‌ها و نگرش‌ها را شامل می‌شود، در صورتی که وقتی این مجموعه حالت تجمیع ‌شده‌ای در یک گروه به خود بگیرد آن گروه سبک زندگی مشترکی پیدا می‌کند.

"قربانی" در ادامه اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز با بیان این مهم که سبک زندگی به تمامی مسائلی مربوط می‌شود که در متن زندگی انسان وجود دارد، 20 پرسش اساسی در خصوص "سبک زندگی اسلامی ایرانی" مطرح می‌کنند که مضامین آنها اشاره به نوع مسکن، خانواده، ازدواج، الگوی مصرف ، کسب و کار و رفتار‌های فردی و اجتماعی دارد.

وی تأکید کرد: در تدوین محتوای نمایش‌های رادیویی نیز به تمامی این مؤلفه‌ها توجه ویژه شده و در پردازش نهایی سعی می‌شود مضامین به نحوی به محصولی تأثیر‌گذار تبدیل شوند.

"قربانی" در خصوص مدگرایی و گسترش تکنولوژی، بیان کرد: ظهور و گسترش تکنولوژی بر ذائقه مصرفی جامعه اثرگذار بوده و در این خصوص، نگرش خانواده‌ها به سمت کالاهای لوکس و تجملاتی که با مدگرایی همراه شده است و متأسفانه قدری با سبک زندگی اسلامی – ایرانی زاویه ایجاد کرده و این در حالی است که ما در سیره ائمه معصوم، چیزی جز سادگی نمی‌بینیم.

وی در ادامه بیان کرد: در اینجا باید به رابطه فرهنگ و تکنولوژی توجه کرد چرا که تکنولوژی باید در خدمت فرهنگ باشد و به عبارتی مکمل فرهنگ، اما در اکثر جوامع این تکنولوژی است که به دنبال خود رفتار می‌سازد و اگر این دو همسو و برابر پیش نروند جامعه دچار "تأخر فرهنگی" شده که پیامد آن در شیوه زندگی یا سبک زندگی خانواده‌ها اثرگذار است.

قربانی تأکید کرد: از سوی دیگر، تبلیغات گسترده برای فروش کالاهای لوکس نیز جامعه و شهروندان را به نیاز غیر واقعی و کاذب پیش می‌برد که البته اسلام برای تمامی این موارد برنامه دارد و این مصداق آن سوره اعراف آیه 31 می‌باشد: "بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید".

مدیر شبکه‌ی رادیویی نمایش در خصوص نمایش‌های "عطر گل نرگس" و "آمد باران نبود"، گفت: به موضوع ازدواج در الگوی ایرانی – اسلامی و داستان آن به مسعود و زهره که همکلاسی می‌باشند اشاره دارد.

قربانی در خصوص تأثیر شعار سال بر محتوای نمایش‌ها اینگونه بیان کرد: مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: "دولت کارگزار ملت است و ملت، کارفرمای دولت است، هر چه بین ملت و دولت صمیمیت و همدلی بیشتر باشد، کارها بیشتر پیش خواهد رفت.

*" باید به یکدیگر اعتماد کنند". 

این مفهوم، سرفصل جدیدی در تولیدات محتوایی این مجموعه ایجاد کرده که بر اساس آن تولید مجموعه‌های نمایشی در دستور کار قرار دارد و  از مضامین آنها می‌توان به اتحاد مردم در حمایت از دولت در عرصه‌های گوناگون و ترسیم نقش بی‌نظیر ملت در تقویت بنیه دولت‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار