مدير شبکه مستند:

مبارزه با قاچاق كالا دغدغه رهبری است

مبارزه با قاچاق توسط دولت سرانجام ندارد و باید مردم در جهت رفع این مشکل اقدام کنند.

مبارزه با قاچاق كالا دغدغه رهبری استبه گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، نشست صمیمی مدير شبکه مستند و رئيس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ساختمان تولید معاونت با حضور " امیر تاجیک " مدیر شبکه مستند، عباس محزون رئیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جمعی از مستند‌سازان نیز برگزار شد.

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند در ابتدای نشست گفت: این نشست در جهت کمک به مستنداتی است که دید و نگاه جامعه را نسبت به اتفاقات تغییر می‌دهند. قاچاق  محصولات فرهنگي به صورت رسمی و غیر رسمی صدمات زیادی را به کشور وارد می‌کند در این جلسه قصد داریم با تعریف پروژه‌ی مشترک، 50 فیلم مستند با هدف روشنگری و اطلاع رسانی ساخته شود تا به جامعه و مسئولان کمک کنیم.

عباس محزون رئیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص فرهنگ‌سازي در زمينه مبارزه با قاچاق كالاي فرهنگي عنوان كرد: خوشحالم از اینکه در جمع تاثیر گذارترین فرهنگ‌سازان جامعه هستم. تحریم، بحث امروز جامعه‌ی ماست شاید هم‌اکنون نیازمندی دولت و جامعه، رسیدن پول نفت به دستمان است چرا که با وجود صادرات نفت خام، پول آن به کشور باز نمی‌گردد در حالی که ما می‌توانیم نفت را به چند هزار فرآورده تبدیل کنیم تا علاوه بر تامین نیاز خود، به ازای آن را صادر کنیم در حالی که ما چنین اقدامی را انجام نمی‌دهیم و ابزار تحریم را فراهم می‌کنیم.

وی افزود: بحث تحریم، مبحث اول در کشور ماست و نزدیک به دو سال در حال مذاکره هستیم. بحث اقتصاد مقاومتی، مسئله اصلی تولید است تولیدی که مستقیم به بحث تحریم برمی‌گردد.

وی ادامه داد : اولین مشکل تولید در کشور مسئله قاچاق است قاچاق سالانه ده‌ها میلیون دلار را از کانا‌های رسمی و غیر رسمی وارد می‌کند و سالانه حدود 15 درصد به این آمار اضافه می‌شود.

محزون عنوان کرد: مصرف چای در کشور سالانه 120 هزار تن است سال گذشته 40 هزار تن گمرکات واردات و 14 هزار تن تولید داخل داشتیم پس از آزمایش چای وارداتی و قاچاق به این رسیدیم که اسانس سرطان‌زا به این کالا زده می‌شود تمام چای خارجی مصرفی کشور قاچاق است.

رئیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: یکی از موانع تولید در کشور بحث واردات است سال گذشته بیش از 50 میلیون دلار واردات رسمی و به همین میزان واردات غیر رسمی داشتیم و سوال اینجاست که مسئله قاچاق با تولید کننده‌ی داخلی چه می‌کند؟

وی در این باره تصریح کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از کاخانه‌های ما به دلیل قاچاق تعطیل است یکی از مشکلات ما در کشور موانع تولید است تولید کننده مشکل‌دارترین قشر جامعه است چرا که با فرایند معیوب مالیات مواجه است از طرف دیگر جوانان ما به دلیل بیکاری ازدواج نمی‌کنند و علت این بیکاری نبود تولید داخل کشور است حل این مشکلات در گرو تولید و مبارزه با قاچاق است.

وی با اشاره به نقش مردم در این زمینه عنوان کرد: مردم باید کالای خارجی مصرف نکنند و کالای ایرانی تقاضا کنند در آن صورت ما یک بازار 80 میلیونی خواهیم داشت.

وی افزود: تشویق و ترغیب مردم در جهت مصرف تولید داخلی نیازمند این است که مسئولان کیفیت تولید داخلی را بالا ببرند.

محزون تصریح کرد: مشکلات با تولید حل نمی‌شود در آن زمانی که کالای وارداتی را خودمان صادر کنیم دیگر نیاز به التماس و مذاکره و دادن امتیاز در پی حل مشکلاتمان نخواهیم بود.

محزون با اشاره کارخانه‌هایی که به سبب مشکلات قاچاق تعطیل شده‌اند، عنوان کرد: تمام این کارخانه‌ها سوژه‌های خوبی برابر تولید یک مستند است و اینکه بدانیم مالیات چه به سر تولید کننده می‌آورد نباید از تولید کننده مالیات گرفته شود تولیدکنندگان مشکل‌دارترین قشر جامعه‌ی امروز ما هستند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری این مطلب و نکته را مطالعه می‌کند، کمتر کسی به این مطلب توجه می‌کند ما با حل مشکلات تولید، باید کیفیت تولید ایرانی را هم افزایش دهیم.

امیر تاجیک در خصوص جزئیات بیشتر این جلسه برای حضار اظهار داشت: تفاهم نامه‌ای بین شبکه مستند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده با تامین بودجه به صورت مشارکتی از تولید 50 فیلم حمایت خواهیم کرد ما اینبار خودمان واسطه‌ی بین بنیاد کالا و ارز و مستند‌سازان هستیم.

مصطفی آل احمد مستند‌ساز و فیلم‌ساز در این جلسه عنوان کرد: همانگونه که مسئولان این بنياد از دغدغه‌هایشان گفتند ما هم از دغدغه‌هایمان می‌گوییم ما مستند‌سازان همان تولیدکنندگان هستیم ولی کاش مدیر شبکه مستند هم یک جمله با مستند‌سازان بگذارند تا ما هم از مشکلاتمان بگوییم و اینکه ما به عنوان تولیدکننده‌ی کار فرهنگی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنیم چرا که در صورت عدم رفع مشکل مستند‌سازان ما توانایی حل مشکلات جامعه را نداریم و اینکه اگر کار مستند‌سازی از فیلترهای مختلف رد شود نمی‌تواند واقعیت را کامل به تصویر بکشد.

محزون با اشاره به بحث‌های مطرح شده در این نشست عنوان کرد: درباره قاچاق کالا و ارز حدود 10 سال مطالعه و کار انجام داده‌ایم و تمام تحقیقات، بازرسی‌ها و مستنداتمان وجود دارد؛ شما مستند‌سازان می‌توانید به راحتی از این فیلم‌ها و تحقیقات برای تولید مستنداتتان استفاده کنید.

محزون با اشاره به بحث‌های مطرح شده در این نشست عنوان کرد: درباره قاچاق کالا و ارز حدود 10 سال مطالعه و کار انجام داده‌ایم و تمام تحقیقات،‌بازرسی‌ها و مستنداتمان وجود دارد شما مستند‌سازن می‌توانید به راحتی از این فیلم‌ها و تحقیقات برای تولید مستنداتتان استفاده کنید.

وی ادامه داد: کار مبارزه با قاچاق توسط دولت سرانجام ندارد این کار باید مردمی باشد همانگونه که جنگ با مردم به پیروی رسید نیروی انتظامی تنها توانایی کشف 3 درصد از قاچاق را دارد وظیفه‌ی ما این است که مردم را به میدان بیاوریم.

وی در خصوص معرفی این ستاد اظهار داشت: تمام اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افتخاری هستند ما برای ساخت این مستندها خطر قرمز قائل نیستیم تا واقعیت‌ها علت‌یابی شود.

مصطفی رزاق کریمی هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستند در ادامه این نشست بیان کرد: اگر جنس فیلم‌های ما و همکارانمان از جنس صحبت‌های عباس محزون باشد به هدفمان خواهیم رسید و مستندهای ما باید بر اساس روانشناسی مخاطب ساخته شود تا به اهدافمان برسیم این جریان باید استمرار داشته باشد.

گفتنی است: در این نشست عباس محزون رئیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امیرتاجیک مدیر شبکه مستند، اعضای هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان چون مصطفی رزاق کریمی، سعید رشتیان،جعفر صانعی مقدم، محمد آفریده و مستند‌سازان و برنامه سازان تلویزیونی چون محمد هوشمند، آذرمهرابی، مختار نامدار و ... حضور داشتند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: قاچاق ، ارز ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار