در گقتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

بانک‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری در سایر بازارها دچار کسری و رکود هستند

یک اقتصاددان درخصوص عملکرد بانک مرکزی در کاهش نرخ سودهای بانکی گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که در وضعیت فعلی کاهش نرخ سپرده به نفع و ضرر کیست؟

بانک ها به دلیل سرمایه گذاری در سایر بازارها، دچار کسری و رکود هستندحجت الله عبدالملکی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درخصوص عملکرد بانک مرکزی در کاهش نرخ سودهای بانکی اظهار داشت: من در این خصوص دو سوال دارم و متأسفانه نتوانستم پاسخ مناسبی برای آن ها پیدا کنم، سوال اول من این است که آیا این عمل در نهایت باعث کاهش هزینه سرمایه برای تولیدکننده می‌شود یا خیر؟ و دو شاهد دارم که این اتفاق رخ نخواهد داد.
 
وی افزود: شاهد اول من این است که اگر نرخ تسهیلات هم همراه با نرخ سپرده‌ها کاهش یابد، در عمل بانک‌ها فرمول‌هایشان را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که همان نرخ سود مؤثر سابق را داشته باشند که اگر اینگونه باشد، که به نظر من به این شکل نیست، باعث کاهش نرخ سپرده می‌شود و در نرخ سود تسهیلات نیز تغییری ایجاد نخواهد شد.
 
عبدالملکی در ادامه در خصوص شاهد دوم خود گفت: شاهد دوم در این خصوص این است که بانک‌ها منابعی برای پرداخت تسهیلات ندارند که حال بخواهند با نرخ کمتر آن را پرداخت کنند و متأسفانه بانک‌ها الان بیشتر برداشت‌هایی هم که از منابع بانک مرکزی می‌کنند برای این است که مطالبات جاری خود را به سپرده گذارانی که برای دریافت پول خود مراجعه می‌کنند، پرداخت شود.
 
و متأسفانه بانک‌‌ها به دلیل اینکه پول‌های خود را در بازارهایی مثل مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند دچار رکود و کسری شده‌اند.
 
این اقتصاددان افرود: به همین جهت با توجه به مباحثی که مطرح شد سرمایه‌ای نزد بانک باقی نخواهند ماند که به دست تولیدکننده برسد و از طرف دیگر سوال دیگری که مطرح است این است که، در وضعیت فعلی کاهش نرخ سپرده به نفع و ضرر کیست؟
 
از نظر من به شرطی به نفع کل اقتصاد است که تسهیلات و سرمایه مورد نیاز تولیدکننده را تأمین کنند.
 
وی با بیان اینکه از ضرر سپرده‌گذار نباید غافل شویم، گفت: اما برخی معتقدند که سپرده‌گذار هنگامی که سود مورد انتظار خود را از سیستم بانکی دریافت نکند سرمایه اش را به بازار غیررسمی خواهد برد اما شاهد این بودیم که باز هم این اتفاق صورت نگرفت و به عنوان مثال بازار سرمایه هم از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و این کاهش دو درصدی نتوانست تغییری در شرایط آن ایجاد کند.
 
 
از نظر من این موضوع فقط به نفع بانک‌ها و به ضرر سپرده‌گذاران است زیرا بانک‌‌ها از این جهت که سود کمتری را به سپرده‌گذار می‌دهند و سپرده‌گذار همه به دلیل اینکه گزینه دیگری ندارد، مجبور است پول خود را در بانک نگه دارد تا سود فعلی را دریافت کند.
 
در نهایت با این وضعیت احتمالا به نفع سپرده‌گذار و تولید نیست و تنها به نفع سیستم بانکی است.
 
عبدالملکی در ادامه درخصوص اینکه اقدام صحیح بانک ها در جهت تعیین نرخ سود بانکی چیست؟ اظهار داشت: اگر بانک ها می‌‌‌آمدند قدرت وام‌دهی خود را از طرق مختلفی مثل وصول معوقات بانکی که متأسفانه رقم دقیق آن هم مشخص نیست، افزایش دهند، یا اجرای دقیق عقود شرعی که در حال حاضر سوری اجرا می‌شود و چون واقعی و صحیح نیست و عملا تسهیلاتی هم داده می‌شود به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد و فقط متأسفانه به اسم تولید گرفته دریافت اما در جایی دیگر استفاده می‌شود که دلیل آن هم تنها عدم نظارت بانک‌‌‌ها بر اجرای عقود است که شبه ربا ایجاد می‌کند.
 
عبدالملکی اقتصاددان در ادامه در خصوص عدم تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر سایر بانک ها گفت: ممکن است در این بین بانک‌ها به دنبال دور زدن شورای پول و اعتبار باشند زیرا بانک‌ها اگر منابع لازم را هم داشته باشند فرمول‌های عجیب و غریب متعددی دارند که در نهایت سود موثری که برای آنها باقی می‌ماند همان سود قبلی است، در حالی که از نرخ تعیین شده شورای پول و اعتبار تنها برای کاهش سود سپرده‌گذار استفاده می شود که این به نفع بانک و ضرر سپرده‌گذار است.
 
اما نکته‌ای که مد نظر من است این کاهش دو درصدی نرخ سود تنها نمایشی از سوی بانک‌ها برای کاهش برخی هزینه‌های خود است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نرخ ، سود ، بانک ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار