رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد

انتقاد از تعیین دستوری نرخ سود بانک

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از تعیین دستوری نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار گفت: وظیفه اصلی بانک‌ها تامین مالی است اما به دلیل سیاست‌های دستوری و سرکوب‌های مالی متاسفانه بانک‌ها نتوانستند تاکنون نقش خود را ایفا کنند.

خبر کامرانی////انتقاد از تعیین دستوری نرخ سود بانکمسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران امروز در پنل تخصصی اصلاح نظام مالی همایش‌ همدلی و هم زبانی، رونق اقتصادی و اشتغال با اشاره به اینکه وظیفه اصلی بانک‌ها تامین مالی است گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته بانک‌ها نقش اصلی خود را ایفا نکرده و یکی از دلایل آن سیاست‌های دستوری و سرکوب‌های مالی است.

وی ادامه داد: در حالی که بحث پرهیز از تعیین دستوری نرخ سود بانکی مطرح بوده در ا وایل انقلاب با توجه به محدودیت بودجه بانک‌ها موظف به سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی شدند این در حالی است که در سال‌های اخیر نسبت به بخش بنگاه داری بانک‌ها انتقاد شده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که از تعیین دستوری نرخ سود بانکی انتقاد میشد این سوال پیش می ‌آید که شورای پول  و اعتبار هفته گذشته مجددا نرخ بهره را در بازار 20درصد اعلام کرد.

خوانساری در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که مشکلاتی مانند موسسات مالی غیر مجاز حل شده است و یا اینکه بانک‌های تحت نظر بانک مرکزی نیز آیا همه قوانین و دستور العمل‌های این بانک را به درستی اجرا می‌کنند یا خیر.

وی همچنین گفت: هنوز مشکل مطالبات معوقه بانک‌ها حل نشده و در حالی که همه ما می‌دانیم که سیاست‌های دستوری ایجاد مشکل می‌کند چرا  دوباره سیاستی اتخاذ می‌شود که دستوری است.

وی تصریح کرد:‌متاسفانه بانک‌ها به مطالبات معوق  عمل نمی‌کنند و آن را به عنوان مطالبات جاری ثبت می‌کنند و در حالی که سودی که از این مطالبات جاری به دست می آید تنها سود کاغذی است آن را بین سهام داران خود تقسیم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 33درصد مطالبات معوق مربوط به 50 شرکت بزرگ است: پیشنهاد می‌کنیم که جنس این مطالبات شناسایی شود. و همچنین افرادی که از راند استفاده کرده‌اند نیز  با آنان برخورد شود.

وی در ادامه این نکته را نیز ذکر کرد که جانشین کردین بدهی دولت به بخشی خصوصی و بخش خصوصی به بانک‌ها از جمله عواملی است که باید زودتر تعیین تکلیف شود تا به بهبود وضعیت موجود کمک نماید.

انتهای پیام/
برچسب ها: شورای ، پول ، اعتبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار