باشگاه خبرنگاران گزارش می‎دهد

سربازان سعودی، پوتین ندارند

به چهار دلیل تجربه جنگ 2009 – 2010 عربستان با "انصارالله" یمن ، بی‌تجربگی نیروی زمینی ارتش سعودی و مخالفت‌های بین‌المللی، نبرد زمینی عربستان با شکست مواجه خواهدشد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ پس از حملات انبوه هوایی ارتش عربستان ، آن‌ها تلاش می‌کنند تا با انجام هزاران سورتی پرواز که از 6 فروردین ماه به صورت جدی کلید خورده، فرصت را برای نیروهای سطحی سعودی فراهم نموده تا آن‌ها بتوانند حمله زمینی علیه "یمن" را آغاز کنند.



*** حمله زمینی با چاشنی دکترین تحمیل خواسته

سعودی‌ها سعی دارند با انجام چند مرحله‌ای "دکترین تحمیل خواسته" انجام عملیات گسترده هوایی را برای بسترسازی زمینی فراهم کنند که حتی مدتی این موضوع در رسانه‌ها مطرح بود که آن‌ها دیواره‌های امنیتی هم‌مرز با استان "حجه" را حذف کردند تا علمیات زمینی را آغاز کنند.


سربازان سعودی پوتین ندارند / جنگ 2010 آینه عبرت ملک سلمان




**حملات انبوه هوایی عربستان به استان "صعده" در شمال "یمن"


البته به این مورد باید حملات انبوه هوایی به استان "صعده" در شمال "یمن" را هم اضافه کرد که نشان می‌دهد اراده آل‌سعود در به راه انداختن جنگ زمینی جدی است. اما این سوال مطرح می‌شود که آیا سربازان نیروی زمینی ارتش عربستان در حمله سطحی با توفیق همراه می‌شوند؟


**تجربه تکراری

پاسخ این سوال قطعاً منفی خواهد بود، زیرا شاهزاده‌های سعودی تجربه جنگ با "انصارالله" را در سال 2010 – 2009 میلادی دارند که در آن با حمله‌ای که سعودی‌ها آغاز کردند، نیروهای "انصارالله" چندین پاسگاه مرزی عربستان را تصرف کرد و پیشروی معکوس به داخل خاک عربستان کلید خورد که نهایتاً منجر به درخواست آتش بس از طرف سعودی‌ها گردید که ممکن است این تجربه در سال 2015 دوباره تکرار شود.




سربازان سعودی پوتین ندارند / جنگ 2010 آینه عبرت ملک سلمان

**ارتش اجاره‌ای عربستان تا کنون در سطح زمینی تجربه یک درگیری جدی را نداشته است


ثانیاً ارتش اجاره‌ای عربستان تا کنون در سطح زمینی تجربه یک درگیری جدی را نداشته و در صورت برخورد با یک نیروی "ناهمگون" قطعاً با دردسرهای بسیاری مواجه خواهد شد که از جمله آن می‌توان به توان موشک‌ها و اسلحه‌های ضدزره "انصارالله" اشاره کرد که این پتانسیل را دارند که ده‌ها میلیمتر در تانک‌های "آبرامز" آمریکایی نفوذ کنند و شرایط تأسف‌باری ار برای آل‌سعود رقم بزنند.



ثالثاً ارتش عربستان دقیقاً تاکتیک اسرائیل را در جنگ 33 روزه جولای و آگوست سال 2006 در پی گرفته که نشان می‌دهد ارتش اسرائیل که در آن زمان به مراتب قوی‌تر و باتجربه‌تر از عربستان سعودی بود، در مواجه با "حزب الله" لبنان با خسارت‌های سنگینی مواجه شد که از جمله آن ده‌ها تانک "مرکاوا" با موشک‌های کلاس "متیس" (Metis M Antitank Missile) و موشک‌های کلاس "کورنت" (Kornet E Antitank Guided Missile)   و "آر.پی.جی 29 " (RPG 29) ده‌ها تانک "مرکاوا" را منهدم و گورستانی از این تانک‌ها را در دشت "خیام" بر جای گذاشتند و همچنین ده‌ها سرباز صهیونیست به هلاکت رسیدند. لذا اگر تاکتیک یکسان باشد، نتیجه هم یکسان خواهد بود.




 سربازان سعودی پوتین ندارند / جنگ 2010 آینه عبرت ملک سلمان



سربازان سعودی پوتین ندارند / جنگ 2010 آینه عبرت ملک سلمان



سربازان سعودی پوتین ندارند / جنگ 2010 آینه عبرت ملک سلمان




**شهرهای جنوبی هم‌مرز با استان "صعده" در تیررس آتش سنگین "انصارالله" قرار دارد


رابعاً شهرهای جنوبی هم‌مرز با استان "صعده" در تیررس آتش سنگین "انصارالله" قرار دارد که حمله هفته گذشته نشان داد که عربستان بسیار آسیب‌پذیر است و چه بسا احتمال تصرف شهرهای جنوبی مثل "نجران" و "جیزان" وجود دارد.


سربازان سعودی پوتین ندارند / جنگ 2010 آینه عبرت ملک سلمان



سربازان سعودی




به این موارد نارضایتی برخی کشورهای بلوک شرق از جمله "فدراسیون روسیه" و شخص "ولادیمیر پوتین" را هم باید اضافه کرد که نشان می‌دهد عملیات زمینی ارتش عربستان با شکست مواجه خواهد بود زیرا شخص "پوتین" و مسئولین ارشد "فدراسیون روسیه" همواره بر توقف جنگ و گفت و گوهای سیاسی در "یمن" تأکید داشتند.



***محمدی: عربستان توان جنگ زمینی در "یمن" را ندارد

"هادی محمدی"  کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در رابطه با ورود عربستان از طریق زمینی و التیماتوم 24 ساعته به انصارالله گفت: عربستان سعودی با اقدامات نظامی که انجام می‌دهد به دنبال دستیابی به شرایط برتر نسبت به "انصارالله" است تا برای خود ثبت کند و از طریق این برتری نظامی و تحکیم‌آمیز بتواند اهداف سیاسی خود را در "یمن" محقق کند؛ این که عربستان قدرت ورود به جنگ زمینی را دارد از طرف تمامی کارشناسان با تردید روبرو است.


تلفات ارتش سعودی در صورت آغاز حمله زمینی

وی اضافه کرد: ورود سعودی‌ها به جنگ زمینی اولاً بحران را بسیار پیچیده‌تر خواهد کرد. ثانیاً عربستان را با تلفات و هزینه‌هایی روبرو می‌کند و در واقع آنچه که باید از طریق یک رایزنی سیاسی به دست بیاید را از دسترس خارج می‌کند.


محمدی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که کاخ سفید هم خیلی تمایلی به گسترش جنگ ندارد ولی عربستان علی‌رغم فقدان کارآمدی یک جنگ زمینی در قبال انصارالله و مردم "یمن" می‌خواهد که شانس خود را برای تحکیم سیاسی محقق کند. آن چیزی که مسلم است قبایلی که در شمال "یمن" زندگی می‌کنند از چنان توانایی برخوردارند که در روزهای گذشته به سادگی پادگان‌ها، مراکز نظامی، پاسگاه‌ها و مراکز جمع‌آوری سلاح و مهمات را توانسته‌اند به تسخیر خود در بیاورند و نشان دادند که حتی قبایل کوچک در حاشیه مرز امکان صدمه زدن به هیئت نظامی آل سعود را در دست دارد.


تنها نقطه برتری عربستان در قبال انصارالله و مردم یمن و ارتش یمن برتری نظامی هوایی است

وی تصریح کرد: تنها نقطه برتری عربستان در قبال انصارالله و مردم یمن و ارتش یمن برتری نظامی هوایی است که این برتری از دید کارشناسان نظامی امکان محقق کردن یک پیروزی زمینی و قطعی نظامی را در دست ندارد، حتی اگر با تکیه بر توان هوایی آل‌سعود بخواهد، زمینه را برای حمله زمینی حاضر کند، باز هم آسیب‌پذیری‌های این رژیم از بین نخواهد رفت و بیشتر در باتلاق امنیتی با "یمن" فروخواهد رفت.


سربازان سعودی



محمدی در پایان اشاره کرد: اگر چه به شکل واضحی این کار با یک ریسک بزرگ همراه است ولی از آنجایی که اختیار در آل‌سعود به دست جوان‌های خام و نادان افتاده، ممکن است این اتفاق بیفتد و این اتفاق برای ریاض نمی‌تواند پیروزی نظامی مشخصی رقم بزند. علاوه بر این که روند مذاکرات و درگیری را هم پیچیده‌تر می‌کند و هم آتش جنگ می‌تواند به نقاط وسیع‌تری گسترش یابد و حتی طرف‌های بزرگ‌تری مثل آمریکا هم هدف اقدامات انتقام‌جویانه قرار بگیرد.


در مجموع به چهار دلیل تجربه جنگ 2010 – 2009 عربستان با "انصارالله"، توان زمینی نیروهای "یمن"، بی‌تجربگی ارتش سعودی، مخالفت‌های بین‌المللی نبرد زمینی علیه "یمن" خصوصاً توسط "فدراسیون روسیه" این عملیات در صورت آغاز با شکست مواجه خواهد شد.

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار