در آستانه سفر هیات دولت به آذربایجان‌شرقی:

یازده پیشنهاد «اکبر اعلمی» به رئیس‌جمهور

در آستانه سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی، اکبر اعلمی نماینده سابق تبریز در نامه سرگشاده به رئیس جمهور؛ نكاتی را یادآور شد.

یازده پیشنهاد اکبر اعلمی به رئیس‌جمهوربه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ در آستانه سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی، اکبر اعلمی نماینده سابق تبریز در نامه سرگشاده به رئیس جمهور؛ نکاتی را یادآور شد.

متن این نامه را در زیر بخوانید: 

یازده پیشنهاد اکبر اعلمی به رئیس‌جمهور

جناب آقای حسن روحانی ریاست محترم جمهوری

با سلام و احترام

خبر‌ها حاکیست که روز چهارشنبه، سفر استانی هیات دولت به آذربایجان‌شرقی آغاز خواهد شد. پیشاپیش ضمن خیر مقدم لازم می‌دانم چند نکته را با شما در میان بگذارم و البته امیدوارم به‌‌ همان دلایلی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری شخصیت‌های برجسته ستادتان مصرّانه مشتاق همراهی بنده با شما بودند، اینک نیز که قبای ریاست جمهوری را بر تن کرده‌اید، مفاد این نامه را هم که مشفقانه و از روی خیرخواهی به رشته تحریر درآمده است، به جنابعالی منعکس نمایند. 

نظر به سوابق و تجارب ناشی از حضور طولانی جنابعالی در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین طی دو سال اخیر در مسند ریاست جمهوری، اطمینان دارم که کم و بیش با کمبود‌ها، نیاز‌ها، انتظارات و مطالبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خطّه آذربایجان که در مواردی جنس آن متفاوت با مطالبات و رویکردهای سایر نقاط کشور عزیزمان ایران می‌باشد آشنا هستید و دقیقا با عنایت به همین شناخت نیز پس از آنکه در ایام تبلیغات ریاست جمهوری در ورزشگاه شهید آهندوست ارومیه حضور یافتید، مانند سایر کاندیداهائی که در ایام انتخابات فیلشان یاد آذربایجان و مطالبات آنان می‌کند، موکدا متعهد شدید که در صورت حمایت مردم، به محض عهده دار شدن مسئولیت اجرائی کشور، علاوه بر ایجاد فرهنگستان زبان و ادب ترکی، نسبت به احیای دریاچه ارومیه اقدام و از این طریق مانع از نابودی هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی آذربایجان و استان‌های همجوار و در معرض خطر واقع شدن ۱۴ میلیون نفر خواهدید شد. 

البته بنده باتوجه به تجارب و شناخت ۳۷ ساله‌ای که نسبت به شخصیت‌های مختلف کشور دارم، یقین داشتم که بسیاری از وعده‌های شما نیز از جنس تعهدات و شعارهای بلاعمل روسای جمهور پیشین هست و لذا پیش از اینکه جامه عمل برتن کند در‌‌ همان ورزشگاه آهندوست مدفون خواهد شد. به همین سبب وقتی که بار‌ها از طریق دست اندرکاران ستاد تبلیغاتی خواهان حمایت از کاندیداتوری خود شدید، احساس مسئولیت و لزوم صادق بودن با مردم و پرهیز از هرگونه عوامفریبی، ایجاب می‌کرد تا همراهی خود با شما را بصورت مشروط اعلام و به رفع دو ابهام و گرفتن قول مساعد از جنابعالی برای پایبندی به آنچه که به مردم وعده داده بودید موکول نمایم که نه شما به این خواسته مشروع و معقول پاسخ مثبت دادید و نه راقم مانند بسیاری از کسانی که در فصل انتخابات با بادسنج‌های پیشرفته خود مسیر باد را بخوبی تشخیص داده و برای بدست آوردن نان و مقامی روانه ستادهای انتخابات نامزدهای پیروز می‌شوند، جوگیر شده و در حمایت از شما کمر همت بستم! 

با این همه باتوجه به چیدمان کاندیدا‌ها، کاملا قابل پیش بینی بود که باز مردم به سیاق گذشته از میان نامزد‌ها عبور کرده از فیلتر شورای نگهبان، به کلید دار بنفشی روی خواهند آورد که مورد حمایت اصلاح طلبان واقع و مدعی است که با کلید بزرگ خود قادر به گشودن قفل عظیم مشکلات کشور است! 

به هرروی، اکنون نیمی از عمر ریاست جمهوری شما بسر آمده و ۷۱۰ روز نیز از وعده‌هایی که به مردم این خطه داده‌اید سپری شده است و دو سال دیگر ناگزیرید به همین استان سفر کرده و از مردم بخواهید که باز به شما اعتماد نمایند. اما پرواضح است که این بار برخلاف سال ۹۲ مردم تحت تاثیر تبلیغات و پروپاگاندای تبلیغاتی قرار نخواهند گرفت و از شما کارنامه عملکرد ۴ ساله دولت را مطالبه خواهند کرد. 

در این راستا، تلاش دو ساله شما و عزم نظام برای کاهش دامنه اختلافات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و پایان دادن به منازعات و مناقشات هسته‌ای میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان که بجز درجا زدن در مرحله امنیت و عقب ماندن کشورمان از قطار سریع السیر پیشرفت و توسعه دیگران از جمله کشورهای منطقه حاصل دیگری برای مردم و کشور نداشته، قابل تقدیراست اما نیک می‌دانید که وظایف و تعهدات شما در قبال مردم و قانون اساسی و سوگندی که در برابر قران و در پیشگاه ملت ایراد کرده‌اید بسیار متنوع‌تر و فرا‌تر از تلاش مورد اشاره است که آنهم هنوز به فرجام خوشایندی منجر نشده است؛ 

در این مجال از پرداختن به وعده‌های بزرگ شما مبنی بر حل مشکلات و معضلات کلان و ملی کشور که کلید شما تاکنون قادر به گشودن قفل‌های عظیم آن نبوده است صرفنظر می‌کنم، اما این پرسش مطرح است که آیا در کارنامه دو ساله خود، از حداقل نمره قبولی برای عملیاتی کردن تعهداتتان در قبال مردم آذربایجان برخوردار شده‌اید؟ 

متاسفانه پاسخ به این پرسش کاملا منفی است و بجز جابجایی تعدادی از مهره‌های قدرت و جایگزین شدن عناصر یک باند خاص بجای عناصر باند دیگر که نوعا هم بدون توجه به الزامات شایسته سالاری صورت گرفته است، هیچ تغییر محسوس و خوشایندی در این استان مشاهده نمی‌شود! 

بنابراین برای جبران مافات و تامین ره توشه‌های تبلیغاتی ۲ سال بعد در این دیار، بعنوان یک برادر دینی به شما مشفقانه توصیه می‌کنم که نخست به جای توجه به مشورت‌های آلوده به مبالغه، مداهنه و مجامله گوئی برخی از حواریون زر و زور که پیوسته مشغول طواف کردن گرد ثروت و قدرت هستند و به فراخور شرایط، رنگ و لعاب خود را تغییر می‌دهند تا از نمد به قدرت رسیدن دیگران کلاهی برای خود دست و پا کنند؛ و همچنین بجای افتتاح طرح‌های نیمه تمام چندین بار افتتاح شده و یا حتی تمرین برای ادای یک جمله ترکی و یا استفاده از تعابیر پرطمطراق کلیشه‌ای برای آذربایجان و آذربایجانی که هرتازه واردی جهت تهییج احساسات حاضرین به آن متوسل می‌شود؛ با‌‌ همان زبان و گویش فارسی خود ضمن پوزش از مردم بابت عمل نکردن به وعده‌های تبلیغاتی، این بار صادقانه با مردم پیمان ببندید که حداکثر تلاش خود را صرف تحقق مواردی خواهید کرد که نگارنده بعنوان یک درد آشنای امین در این نامه اهم آن‌را با شما در میان گذاشته است: 

۱-احیای دریاچه ارومیه

۲-ایجاد فرهنگستان زبان و ادب ترکی و راه اندازی آکادمی زبان ترکی در دانشگاه‌های تبریز. دو مورد اخیر جزء تعهدات شرعی آقای روحانی محسوب می‌شود

۳-تغییر و اصلاح رویکرد و نگاه سیاسی-امنیتی بعضی از مسئولان به نگاه و رویکرد علمی، فرهنگی و اجتماعی، نسبت به مسائلی مانند هویت‌طلبی، مطالبات قومی-منطقه‌ای، زبان مادری و تجمعات دلسوزان محیط زیست و بویژه دریاچه ارومیه و نیز خودداری از سرکوب و بگیر و ببندهای امنیتی که جز تحریک و تجرّی هرچه بیشتر شهروندان آذربایجانی و بهره برداری‌های سیاسی بدخواهان، تاکنون حاصل دیگری به همراه نداشته است. 

۴-باتوجه به انگیزه و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل تیم فوتبال تراکتورسازی و موقعیت و جایگاهی که این تیم در میان مردم آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین دارد، لزوم حمایت مادی و معنوی از این تیم در حد سایر تیم‌های بزرگ فوتبال کشورو لزوم تغییر هوشمندانه نگاه سیاسی امنیتی به تیم موصوف و هوادارانش و احتراز از امنیتی کردن فضاهای ورزشی

۵-استقرار نظام شایسته سالاری در سطح آذربایجان و برکناری مدیران ناکارامدی که از طریق رانت و با فشار و لابی‌های آشکار و نهان برخی نمایندگان، افراد بانفوذ و باندهای سیاسی در راس ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی منصوب شده‌اند و جایگزین شدن مدیران کارآمد، توانمند، دردآشنا و مردمی بجای آن‌ها. 

تا زمانی که به این باندبازی‌ها و مناسبات غلط پایان داده نشده، هرگونه تلاشی برای رشد و توسعه استان و جبران عقب ماندگی‌های این خطّه به منزله آب در هاون کوبیدن است. 

۶-ضرورت تقویت نهادهای مدنی و گروه‌های سیاسی به منظور رفع انسداد سیاسی-فرهنگی و گشایش فضای بسته استان و آزادی عمل فعالان سیاسی-فرهنگی

۷-لزوم توجه جدی به آثار و نمادهای فرهنگی و تاریخی منطقه و تقویت زیر ساخت‌های مورد نیاز برای رونق صنعت گردشگری 

۸-لزوم حمایت از کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی و احیای بسیاری از کارخانجاتی که بدلیل اوضاع بد اقتصادی در شهرک‌های صنعتی ورشکسته و تعطیل شده‌اند. 

۹-ضرورت توجه به اشتغال جوانان و مساله خدمات درمانی و بهداشت استان

۱۰-تشکیل یک کارگروه متخصص و دلسوز مستقل از باندهای حاکم بر استان، با جلب نظر فعالان اقتصادی و مدنی و شرکت‌های مشاوره‌ای؛ جهت بررسی و تبیین فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه منطقه در بخش‌های گوناگون تجاری، صنعتی، گردشگری و خدماتی و همچنین تسهیل امور و رفع موانع برای سرمایه گذاری با استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در اقتصاد آذربایجان و مطابق با مزیت‌های نسبی و مطلق نهفته در این منطقه، نظیر صنایع: کفش، فرش، لبنیات، کشاورزی، دامداری، ماشین سازی و صنایع تبدیلی و...، که در این صورت به ایجاد تحول در شرایط کسب و کار منطقه منجر خواهد شد. 

۱۱-جلوگیری از اجرای پروژه‌های جدید و تا تکمیل پروژه‌های بزرگ و نیمه تمام و تعهد شده در سطح منطقه که جزء نیازهای مهم و بنیادی خطه اذربایجان به شمار می‌رود. 

در صورت بها دادن به سفارشات خیرخواهانه اینجانب، بدیهی است که دستکم در دو سال باقیمانده از دوران ریاست جمهوری خود، انتظار می‌رود عزم خود را برای عملیاتی نمودن یکایک موارد فوق صرف کرده و سرانجام، ریز نمرات مربوط به هریک از این تعهدات را در کارنامه خود به مردم ارائه بفرمائید. در صورت قبولی شک نکنید که مردم آذربایجان نیز در دوره بعد، خدمات شما را پاس خواهند داشت، در غیر اینصورت...! والسلام

اکبر اعلمی

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار