سینما در هفته ای که گذشت؛

از بازیگری یک مجری تا حاشیه‌های سینمای ایران در کن

یکی از اتفاقات این هفته سینما این بود که سرانجام پس از کش و قوس فراوان، «نهنگ عنبر» آخرین ساخته سامان مقدم اکران شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ،در هفته پایانی اردیبهشت‍ماه اتفاقاتی در سینما افتاد که یکی از آنها این بود که فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم از چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه اکران می‌شود.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره مصوبات جلسه این هفته شورا ، گفت: قرارداد فیلم سینمایی «رستاخیز» احمدرضا درویش به سرگروهی سینما آزادی ثبت شد و این فیلم از عید فطر اکران می‌شود.

وی افزود : قرار داد سه فیلم «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم ، «آتیش بازی» و «اسب سفید پادشاه» نیز در جلسه امروز ثبت شد و این سه فیلم نیز از چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ ماه اکران خود را آغاز می‌کنند.

بنا براین گزارش «نهنگ عنبر» به سرگروهی سینما کوروش، «آتیش‌بازی» در گروه آزادی و «اسب سفید پادشاه» به سرگروهی سینما استقلال از هفته آخر اردیبهشت اکران شدند.

بدین ترتیب پس از کش و قوس فراوان ،این فیلم که در جشنواره سی و سوم فیلم فجر حضور نداشت ، اکران شد.

*تبلیغ فیلم ایرانی در ماهواره، ممنوع

مدیرکل سینمای حرفه‌ای با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد: پخش تیزرهای سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای غیر مجاز منع قانونی دارد.

محمدرضا فرجی، مدیر کل سینمای حرفه‌ای،‌ درباره پخش تیزرهای سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای غیر مجاز، بخشنامه‌ای به کلیه دفاتر تهیه و پخش فیلم سینمایی ابلاغ کرد.

متن این بخشنامه به شرح زیر است:

«با توجه به وجود مواد قانونی و نیز به منظور اجرای سیاست‌های فرهنگی و هنری سازمان سینمایی و مطابق با اهداف عالیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، همچنان استفاده از ماهواره ممنوع است و نمایش هرگونه فیلم سینمایی ایرانی ، تیزر و آنونس فیلم‌های سینمایی ایرانی از طریق شبکه ماهواره‌ای غیر مجاز فارسی زبان ، منع قانونی دارد.

بر همین اساس مقتضی است همچنان که مراکز محترم تهیه و پخش فیلم تا کنون به شایستگی مطابق قانون عمل کرده اند ، نسبت به رعایت موضوع این بخشنامه توجه شایسته را مبذول کنند. شایان ذکر است دفاتری که مغایر ضوابط و مقررات اعلام شده عمل کنند، باید در برابر اقدام خود پاسخگو باشند.»

*راه اندازی غرفه فیلم ایران در جشنواره کن

سرانجام پس از گذشت چند روز از افتتاحیه جشنواره کن ، غرفه فیلم ایران راه اندازی شد و به حالت نیمه تعطیل درآمد. 

این غرفه که در میان غرفه های کشورها خلوت و خالی اداره می شود، با صرف هزینه سی هزار یورو در اختیار بازار فیلم ایران است. 

این در حالی ست که «ناهید» اثر آیدا پناهنده تنها نماینده سینمای ایران در کن، با استقبال خوبی مواجه و نسبت به خرید آن اقدام شده است.

جشنواره فیلم کن تا سوم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

*رونمایی از تصاویر فیلم «محمد ص» توسط خوش اخلاق ترین بازیگر سینما

جمشید هاشم‌پور در افتتاحیه نخستین جشن عکاسان سینمای ایران از عکس‌های فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی رونمایی کرد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه نخستین جشن عکاسان سینمای ایران، عصر روز جمعه، 25 اردیبهشت‌ماه، با حضور جمشید هاشم‌پور (بازیگر)، علیرضا شجاع نوری (بازیگر و تهیه‌کننده سینما) و تعداد زیادی از عکاسان سینما و علاقه‌مندان به این عرصه در باغ موزه قصر برگزار شد.

بخش ویژه این نمایشگاه رونمایی از عکس‌های فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی بود که توسط جمشید هاشم‌پور انجام شد.

هنگام رونمایی از این عکس‌ها، علیرضا شجاع نوری گفت: عکس‌های این پروژه عظیم امروز به دست یکی از خوش‌اخلاق‌ترین و ارزنده‌ترین بازیگران سینمای ایران رونمایی می‌شود.

 *عیادت رییس سازمان سینمایی و مدیرعامل خانه سینما از ایرانمنش 

حجت‌الله ایوبی،‌ رییس سازمان سینمایی و سید رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما با حضور در منزل رضا ایرانمنش، بازیگر سینما، از وی عیادت کردند.

ایوبی با پیگیری وضعیت درمان این هنرمند نسبت به سلامتی این بازیگر و فعالیت مجددش در عرصه سینما ابراز امیدواری کرد.

ایرانمنش نیز در این دیدار درباره مراحل درمانی خود به رییس سازمان سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

*پیام تبریک دبیر جشنواره فیلم فجر به مدیرعامل جدید خانه سینما

محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با انتشار پیامی، انتخاب سیدرضا میرکریمی را به مدیرعاملی خانه سینما تبریک گفت.
متن این پیام به شرح زیر است:
«با ابراز خوشحالی از انتخاب جنابعالی به عنوان مدیرعاملی خانه سینما و با آرزوی توفیق روزافزون‌تان در این امر خطیر و اثربخش، ابراز امیدواری می‌کنم که در سال جاری که سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی و حساس‌ترین جلوه‌گاه توان سنجی سینمای پر فخر این مرز و بوم در پیش است، دست در دست هم بر آن کوشیم که این دوره از جشنواره، محل بروز حداکثر توان سینمایی کشورمان باشد و تصویر دقیق‌تری از امکانات بالقوه و بالفعل سینمای ایران در منظر چشم جهانیان قرار دهد. ظرافت نگاه شما و یاری‌های بی‌دریغتان در مسیر همدلی و همزبانی تام و تمام ، امکان حضور سلیقه‌های مختلف و متنوع در این دوره را تسهیل خواهد کرد »

*بزرگداشت هنرمند فقید در خانه سینما

مراسم بزرگداشت زنده‌یاد مرتضی ندایی، تهیه‌کننده و مستندساز فقید سینمای ایران ۲۹ اردیبهشت ماه ، در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران از اعضای انجمن، دوستان، همکاران صنفی و فیلم ساز این هنرمند فقید دعوت کرده است تا با حضور خود در این مراسم یاد همکارشان را گرامی بدارند.

شایان ذکر است؛ ندایی مدت‌ها دچار بیماری سرطان بود و تحت درمان قرار داشت و 18 فروردین به کما رفت و سرانجام در اورژانس بیمارستان شریعتی درگذشت.

*صدور مجوز ساخت برای 4 فیلم

فیلم‌نامه‌های «خاله قورباغه» به تهیه کنندگی فرشته طائرپور و کارگردانی مسعود کرامتی ، « و حتی یک کلمه هم نگفت» به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی ژکان «الفیدا»به نویسندگی و کارگردانی حسن نجفی و تهیه کنندگی سید سعید سید زاده و « بادیگارد» به نویسندگی ،کارگردانی و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

*مازیار میری ، مدیر اجرایی جشن خانه سینما

مازیار میری به عنوان مدیر اجرایی هفدهمین جشن خانه سینما معرفی شدبه گزارش ایسنا،‌ طی حکمی از سوی همایون اسعدیان- دبیر هفدهمین جشن خانه سینما - مازیار میری به عنوان مدیر اجرایی این جشن معرفی شد. 

* «نسیم» شهبازی کلید خورد

فیلم سینمایی «نسیم» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه کنندگی مسعود ردایی امروز 29 اردیبهشت ماه در تهران کلید خورد.

با پایان یافتن پیش تولید و انجام تست گریم نهایی بازیگران، اولین پلان‌های این فیلم امروز در منطقه امامزاده داود جلوی دوربین رفت که دو بازیگر اصلی ساعد سهیلی و ساغر قناعت حضور داشتند.

قرار است طی روزهای آینده بازی دو بازیگر دیگر فیلم آزاده نامداری و آذرخش فراهانی نیز در «نسیم» آغاز شود.

*یک بازیگر مشهور، مجری اختتامیه جشن عکاسان سینما

صابر ابر  مجری مراسم اختتامیه نخستین «جشن عکاسان سینمای ایران» خواهد بود.

اختتامیه نخستین جشن انجمن عکاسان سینمای ایران جمعه اول خردادماه ساعت 19 در باغ - موزه قصر برگزار خواهد شد و صابر ابر که از بازیگران توانمند سینمای ایران است، اجرای این برنامه را برعهده خواهد داشت.

*معرفی فیلم های راه یافته به جشنواره شهر

اسامی سی فیلمی که به پنجمین جشنواره فیلم «شهر» راه یافتند به این شرح است:

«امروز» رضا میرکریمی ، «بلوک 9 خروجی 2 » علیرضا امینی ، «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان، «پدر آن دیگری» یدالله صمدی، «تاج محل» دانش اقباشاوی، «چند متر مکعب عشق» جمشید محمودی، «چهارشنبه 19 اردیبهشت» وحید جلیلوند، «حق سکوت» محمدهادی نائیجی،«حوض نقاشی» مازیار میری ،«خانه‌ای کنار ابرها» سید جلال دهقانی اشکذری،«خط ویژه» مصطفی کیایی،«دربند» پرویز شهبازی،«دوران عاشقی» علیرضا رئیسیان،«دهلیز» بهروز شعیبی،«رخ دیوانه» ابوالحسن داودی، «روباه» بهروز افخمی، «جنون» کامران قدکچیان،«روز روشن» حسین شهابی،«سر به مهر» هادی مقدم دوست، «شاید یک معجزه» کرامت پورشهسواری، «شیفت شب» نیکی کریمی، «عصر یخبندان» مصطفی کیایی، «قندون جهیزیه» علی ملاقلی‌پور، «مردن به وقت شهریور» هاتف علیمردانی،«میهمان داریم»محمدمهدی،عسگرپور،«نارنجی پوش» داریوش مهرجویی«ندارها» محمدرضا عرب،«نزدیکتر» مصطفی احمدی،«هیس دخترها فریاد نمی زنند» پوران درخشنده و «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» منوچهر هادی .

*دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال

دوازدهمین فیلم کوتاه دانشجویی نهال از 4 تا 11 خرداد سال جاری در سه نقطه از تهران و چهار استان کشور برگزار خواهد شد.
مسئولان این جشنواره ظهر روز سه شنبه با برگزاری نشست مطبوعاتی در ایوان شمس ضمن بیان جزئیات این جشنواره، سئوالات خبرنگاران را پاسخ گفتند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار