سینما در هفته ای که گذشت؛

از واکنش سینماگران به توقیف «رستاخیز» تا آرزوی جالب پولاد کیمیایی برای سینما

تعدادی از سینماگران نسبت به توقیف فیلم «رستاخیز» واکنش نشان دادند و خواستار ادامه اکران این فیلم شدند.

از واکنش سینماگران به توقیف «رستاخیز» تا آرزوی جالب پولاد کیمیایی برای سینمابه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درهفته ای که گذشت برخی از سینما گران از توقف اکران فیلم «رستاخیز» انتقاد کردند. ضمن اینکه تصمیم گیری درخصوص این فیلم به هفته آینده موکول شد.

واکنش سینماگران به حواشی و توقیف «رستاخیز»
کمال تبریزی در پی توقف اکران فیلم «رستاخیز» نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

در متن این کارگردان آمده است:« با توقیف رستاخیز و عدم امکان نمایش عمومی آن علیرغم داشتن پروانه نمایش قانونی، یک بار دیگر سرگردانی و ضعف مدیریت در عرصه تصمیم‌گیری مدیران سینمایی آشکار شد.

متاسفانه چنین رفتارهایی که به طور عمده از سوی اشخاص و نهادهای خارج از حوزه سینما و وزارت ارشاد به فیلمسازان تحمیل می‌شود؛ عوارض نامطلوبی را در آینده به دنبال خواهد داشت! که از جمله این عوارض باید به ضایعه مربوط به دلسردی فیلمسازان و خروج تدریجی آنان از حوزه سینمای دینی اشاره کرد.

رفتار حذفی و عدم وجود تعامل لازم با فیلمسازان، روز به روز دایره موضوعات سینمایی را از مضامین دینی و مذهبی، تهی، و سینماگران را دلزده و ناامید،ناخواسته به سوی نوع دیگری از فیلمسازی می‌کشاند که نمایش آن ها بر پرده سینماها در حال تکثیر است! سرگرمی خلسه آوری که اندیشه در آن کمترین حضور را دارد.

مجتبی راعی، داوود میرباقری، خسرو سینایی، مهدی فخیم‌زاده، سید ضیائ الدین دری و بسیاری دیگر از سینماگران به حواشی بوجود آمده برای فیلم سینمایی «رستاخیز» و توقف اکران آن واکنش نشان دادند.

وضعیت اکران سینماها
سخنگوی شورای صنفی نمایش در جلسه هفتگی خود از مشخص شدن تکلیف اکران و یا جایگزین فیلم «رستاخیز» در هفته آینده خبر داد و اعلام کرد تا آن زمان سینماهای آزاد هر فیلمی که بخواهند نمایش می دهند!

بیست و هشتم تیر، سالروز درگذشت خسرو شکیبایی  
مرحوم خسرو شکیبایی یکی از محبوبترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران(زاده ۷ فروردین ۱۳۲۳ تهران - درگذشته ۲۸ تیر ۱۳۸۷) بود. او تحصیلاتش را در رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد. تا پیش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر و دوبله فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در سینما را با بازی در فیلم خط قرمز (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۱) آغاز کرد. شکیبایی در نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد. بازی در نقش «حمید هامون» در فیلم «هامون» ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که ایفا کرده‌است.

موسیقی «دندون طلا» را خلعتبری می سازد
ساخت موسیقی مجموعه نمایش خانگی «دندون طلا» ساخته داوود میرباقری مدتی است که توسط فردین خلعتبری آغاز شده و این مجموعه به‌زودی روانه بازار می‌شود.

مراحل فنی مینی‌سریال «دندون طلا» در حال انجام است و تدوین، صداگذاری و ساخت موسیقی نیز به‌طور همزمان انجام می‌شود. همچنین فردین خلعتبری نیز ساخت موسیقی را مدتی است آغاز کرده است. هنگامه مفید، شاعر و نویسنده پیشکسوت نیز ترانه‌سرایی مینی‌سریال «دندون طلا» را برعهده دارد.

آرزوی پولاد کیمیایی همزمان با ساخت اولین فیلمش

پولاد کیمیایی همزمان با ساخت اولین فیلمش آرزو کرد که بار دیگر قهرمان‌ها به سینما برگردند و سینما قهرمان پرور شود.

این بازیگر که تجربه‌ی اولین کارگردانی‌اش را پشت سر می‌گذارد و این روزها مشغول فیلم برداری اولین فیلمش با نام «معکوس» است، افزود: یادمان باشد در همه جای دنیا ثابت شده سینما بدون قهرمان ماندگار نخواهد بود.

کیمیایی که قصد دارد در این فیلم با ناصر ملک مطیعی همکاری کند، درباره بازی این بازیگر با سابقه افزود:  در حال حاضر روال قانونی را برای حضور ایشان طی می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم از حضور ایشان بهره‌مند شویم، چرا که درسال‌های دور ایشان سوپر استار کشور ما و تمام حرکاتش مبتنی بر لوطی‌گری بود.

این بازیگر سینما با تاکید برلزوم حضور بازیگران پیشکسوتی مانند ملک مطیعی، نصیریان ،‌ انتظامی و ... در سینما خاطرنشان کرد: سینمای باید از حضور این هنرمندان بهره‌مند باشد. چرا که اینها داشته فرهنگی ما هستند و برای کمک به ارتقای فرهنگ کشور باید به بهترین شکل از بودنشان استفاده کنیم. از سوی دیگر جوانان ما باید این فرصت را داشته باشند تا بازی بازیگری مانند ناصر ملک مطیعی را روی پرده سینما ببینند.

حدود دو هفته از آغاز فیلم برداری «معکوس» می‌گذرد و تمام مراحل فیلم‌برداری در تهران خواهد بود. تا کنون رضا یزدانی ، الهه حصاری، بیتا فرهی و افشین هاشمی مقابل دوربین رفته‌اند.

این فیلم به تهیه کنندگی مسعود کیمیایی ساخته می‌شود و پیش بینی می‌شود اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر پیش‌رو باشد.

تعیین تکلیف اکران «رستاخیز» یک هفته به تعویق افتاد
سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران آزاد فیلم‌ها به مدت یک هفته خبر داد.
 
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش پس از جلسه هفتگی این شورا گفت: در جلسه این هفته شورای صنفی نمایش قرار شد به احترام امام حسین (ع) و با توجه به تلاش‌های انجام شده برای حل مشکل اکران فیلم «رستاخیز» سینماهای سر‌گروه و آزاد که قرار بود فیلم رستاخیز در آنها اکران شود با نصب پارچه سفید بر سر در سینما ها فیلم‌ها را به صورت آزاد اکران کنند.
وی افزود: این اکران آزاد در همه سینماها یک هفته طول می‌کشد.پس از یک هفته از اکران فیلم‌ها تکلیف و تصمیم‌گیری درباره فیلم «رستاخیز» مشخص خواهد شد.

اکران فیلمی از معتمدآریا در سینماها
فیلم« یحیی سکوت نکرد» ساخته کاوه ابراهیم پور از اول مرداد در سینماهای گروه هنر و تجربه اکران می‌شود ، این فیلم نمایش خود را از روز پنج‌شنبه اول مرداد ماه آغاز کرد.

داستان این فیلم درباره کودکی به نام یحیی است پس از مرگ مادر به عمه سپرده می‌شود، عمه‌ای تلخ و نا آشنا که زندگی پر راز و رمزی دارد و سابقه‌ای بحث برانگیز در محل زندگی. او با ورود به این دنیای متفاوت در پی کشف مفاهیم جدید زندگی و شاید یافتن جایگزینی برای مادر در گذشته‌اش است و این کنکاش هزینه سنگینی برایش به همراه می‌آورد.

اعلام مراسم خاکسپاری یک هنرمند
عرش پورزارعی از فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران، امروز 30تیر ‌ماه از دنیا رفت و مراسم تشییع این فعال سینما، اول مرداد ماه برگزار خواهد شد.
این هنرمند در سال 1327 در تبریز متولد شد، وی نگارنده بیش از 70 فیلمنامه کوتاه و بلند سینمایی بود و نگارش مجموعه داستانی «کلاف عشق» را برعهده داشت. پورزارعی در زمینه عکاسی و نقاشی نیز فعال بوده است.

مراسم تشییع زنده یاد کریم(عرش) پورزارعی اول مردادماه از مقابل خانه سینما (خیابان وصال جنوبی) برگزار می شود.

جشنواره‌ی فیلم کودک کجا برگزار می‌شود؟
دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار امیدواری کرد که تا هفته آینده استان برگزارکننده این جشنواره مشخص شود. 

علیرضا شجاع‌نوری درباره وضعیت استان برگزارکننده این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان توضیح داد: هنوز در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و همچنان با شهرداری اصفهان در حال پیگیری هستیم، به محض اینکه آن‌ها اعلام آمادگی کنند، ما آماده خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم به راحتی استان اصفهان را از دست ندهیم، به هر حال امیدوارم تا هفته آینده تکلیف مکان برگزاری جشنواره مشخص بشود.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان هر سال به مناسبت روز جهانی کودک در ماه مهر برگزار می‌شود و دوره‌های پیشین این جشنواره در استان اصفهان برگزار شده است و چند سال قبل در یک مقطع کوتاهی در همدان برگزار شد.

هنر و تجربه، میزبان «من می خوام شاه بشم»  
 مستند «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی از جمعه دوم مرداد، در گروه هنر وتجربه به نمایش در می‌آید.

این فیلم در اولین روز نمایش خود یعنی در دوم مرداد سه نمایش خواهد داشت که هر سه نمایش آن در ساعت 17عصر خواهد بود. این سه نمایش در خانه هنرمندان ،پردیس هویزه مشهد و سینما سوره اصفهان خواهد بود.

فرصت‌های فرهنگی پس از توافق به روایت مدیرعامل بنیاد فارابی
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در نوشتاری تحت عنوان«فرصت‌های فرهنگی پس از توافق» نقطه نظراتش را مطرح کرد.

علیرضا تابش در این نوشتار آورده است:«توافق هسته‌ای عزتمندانه به مثابه یک فرصت تاریخی برای جمهوری اسلامی ایران، مجالی را در روزهای اخیر برای کارشناسان، تحلیل‌گران و فعالان حوزه‌های مختلف از سیاست داخلی و خارجی گرفته تا اقتصاد فراهم آورده تا ابعاد این توافق و تأثیرات مثبت و شاید منفی که بر روی حوزه تخصصی و مورد علاقه آن‌ها می‌گذارد را مورد بررسی قرار دهند.

در این فضا تهدیدها و فرصت‌ها مورد واکاوی قرار می‌گیرد و روزنه‌هایی برای یافتن راهکارهای دقیق و اصولی گشوده می‌شود، حتی در روزهای اخیر دیده‌ام که درباره وضعیت ورزش ایران و زمینه‌های گشوده شده پیش روی آن نیز متخصصان امر مباحثی را مطرح می‌کنند که همه خبر از رسیدن روزهایی بهتر و گشوده شدن افق‌های نو و پایان سختی‌ها و مرارت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه در این حوزه دارند.

با این وجود معتقدم خوبست اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و صاحبنظران درباره پیامدهای فرهنگی این توافق، دقیق‌تر سخن بگویند. حال آنکه در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است و آنچه که ما را در دنیا متمایز و مؤثر کرده نفت و پسته و زعفران که روزگاری ایران را با آن می‌شناختند نیست، بلکه فرهنگ است. فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی که مخصوص و ویژه این سرزمین کهن است که ریشه در هزاران سال تاریخ ایرانی به علاوه ۱۴۰۰ سال تاریخ اعتقادی شیعی ما دارد.

فرصت به نمایش گذاشتن این فرهنگ و اشاعه واقعی‌اش تا آنجا که مردمان صلح دوست و آرامش طلب و علاقمندان به هنر و تاریخ در همه جای دنیا بتوانند آن را بشناسند و در شمار طرفداران آن قرار بگیرند و چه رسانه‌ای را بهتر و تأثیر گذارتر از سینما در این کارزار سراغ دارید؟ رسانه‌ای که می‌تواند بدون جنگ، دعوا وحتی صرف سال‌ها و ماه‌ها زمان برای مذاکره، فرهنگ ایران را به جهان معرفی کند.

توافق هسته‌ای، فرصت بی‌نظیری در مقابل فرهنگ و هنر ما و بطور اخص سینمای ایران گشوده است که با هوشمندی باید از آن بهره برد. در این برهه و در بعد بین‏‌الملل باید جهت‏‌گیری سینما به سمت پروژه‌‏های چند ملیتی و تولید مشترک باشد و با حمایت‌های هوشمندانه از فعالان خلاق و با انگیزه در بخش خصوصی، بر تولید مشترک سینمایی تأکید ویژه کرد و محصول این سینمای نجیب را در بستر پیام و تصویر واقعی ایران به جهانیان نشان داد.

اعلام سیاست های جدید اکران هنر و تجربه
شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه در اطلاعیه‌ای نحوه نمایش جدید فیلم‌های گروه هنر و تجربه را اعلام کرد.

در دوره جدید اکران هنر و تجربه، نمایش فیلم‌ها از حالت چرخشی خارج می‌شود و هر فیلم در طول یک هفته در یک سینما و در یک سانس مشخص نمایش داده می‌شود.

همچنین سالن خانه هنرمندان به نمایش فیلم‌های مستند و کوتاه و کلاسیک‌های تاریخ سینمای ایران و جهان اختصاص داده شده است.

در مراسم تقدیر شورای داوری خانه سینما چه گذشت؟

مراسم تقدیر و تشکر از شورای داوری خانه سینما با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی،رضا میرکریمی،مدیرعامل خانه سینما، ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما، محمد رضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه ای، بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز و مشاغل و مجامع و اعضای شورای داوری خانه سینما چهارشنبه ۳۱ تیر در سالن کوچک سازمان سینمایی برگزار شد.

رییس سازمان سینمایی گفت: باید مسائل خانوادگی را در درون سینما حل کنیم و شورای داوری خانه سینما در این راه نقشی اثرگذار دارد.حجت الله ایوبی در این مراسم با تقدیر از هیات داوری خانه سینما اظهارکرد: باعث افتخار و خوشحالی است که در جلسه‌ای خوب با شورای داوری حضور دارم.

وی با اشاره به آشنایی خود با هیات داوری و حل اختلاف خانه سینما در سال‌های دور اظهار کرد: اگر می خواهیم ارزش کار شما را مرور کنیم باید به دو سال تعطیلی خانه سینما نگاهی بی‌اندازیم. یکی از هزینه‌های سنگین تعطیلی خانه سینما، فقدان شورای داوری بود که به بروز مجموعه اختلافات و حاشیه‌های بسیار برای سینما منجر و در جامعه صنفی و مذهبی نسبت به سینما نگاه منفی ایجاد شد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد مدیریت سینما به این مشکلات رسیدگی کند باید تمام کارها را تعطیل کنند و به این امور بپردازد. وقتی سینماگران وارد شورایی می‌شوند که از خودشان است و در بین آنان مشروعیت دارد و افراد مورد قبول اصناف در این شورا عضو هستند، آرای نهایی را می‌پذیرند.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: این اتفاق ارزشمندی است که جامعه سینمایی در کمال آرامش و امنیت، به شورایی مراجعه و مسائلشان را حل می‌کنند و بخشی از آرامش نسبی سینما مدیون کار شما است.

معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشن خانه سینما

هیات انتخاب بخش مستقل فیلم مستند هفدهمین جشن خانه سینما معرفی شدند.

این هیات متشکل از: فیما امامی، آزاده بی‌زار گیتی، محمد علی حسین‌نژاد، سید حسن حقگو، امید روحانی ، فرحناز شریفی ، علی اکبر ولدبیگی.

مجید خالقی سروش به عنوان مدیرهماهنگی جشن مستقل فیلم مستند به دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران معرفی شد

«چارسو» میزبان جشنواره فیلم صنعتی شد 

سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود و آغازگر برگزاری جشنواره های سینمایی در این مجتمع فرهنگی تازه تاسیس خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار