سینما در هفته‌ای که گذشت:

افتتاح و شروع به کار نخستین جشنواره بین‌المللی مستقل فجر/ آرزوی کارگردان "خانه دختر"/ دردسر تبلیغات ماهواره‌ای در فیلم ایرانی

در نخستین روز هفته جاری، مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌الملل فیلم فجر برگزار شد.

افتتاح و شروع به کار نخستین جشنواره بین‌المللی مستقل فجر/ آرزوی کارگردان به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، در نخستین روز هفته سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فجر که برای اولین بار به طور مجزا از بخش ملی برگزار می‌شود، افتتاح شد و با نمایش فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره شروع به کار کرد. 

در این مراسم که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمائی و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره سی‌وسوم و آرش امینی مدیر بین‌الملل جشنواره و مهمانان خارجی حضور داشتند کوتاه و مختصر به سخنرانی پرداخته شد. 

پس از سخنرانی مسئولان سینمائی جشنواره حاضران، به شرکت در شرکت در کارگاه تخصصی عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی و تماشای فیلم کپی برابر اصل وی دعوت شدند. 

*کیارستمی: نمی‌دانم از ایوبی سپاسگزار باشم یا شاکی 

عباس کیارستمی که از نمایش فیلم خود در جشنواره بین‌الملل فیلم فجر متعجب شده بود اظهار کرد : انتظار این اکران را نداشته است. 

این فیلمساز در ادامه بیان کرد: اصلا انتظار این اکران را نداشتم نمی‌دانم از ایوبی سپاسگزار باشم که فیلم را نمایش داد یا شاکی از برهم زدن عادات دیرینه ما. 

کیارستمی با بیان اینکه از برگزاری کارگاه برای بچه‌های جوان خرسند می‌شود گفت: من هم از این بچه‌ها یاد می‌گیرم وگرنه هیچ انگیزه‌ای برای برپایی کارگاه‌ها نبود. 

پس از برگزاری کارگاه کیارستمی با همکاری سیف‌الله صمدیان انجام شد فیلم کپی برابر اصل به نمایش در آمد. 

رئیسیان: علاقه‌ای به شرکت در بخش بین‌الملل نداشتم علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم دوران عاشقی که فیلم وی در جشنواره ملی فجر حضور داشت گفت: پس از مسائل اجرایی و داوری جشنواره فیلم فجر تمایلی به شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نداشتم و حتی ثبت نام هم نکرد‌ه‌ام. صرف این هزینه زیاد برای جدا کردن بخشهای مختلف یک دوره اصلا توجیه پذیر نیست. 

*بازدید یهویی 

رئیس سازمان سینمایی در اولین ساعات نخستین روز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در پردیس ملت حاضر شد از این بازدید که در سالهای گذشته در روز اول جشنواره مرسوم نبوده است موجب تعجب اصحاب رسانه و مسئولان جشنواره شده است. 

*تقدیر وزارت کار از سینماگران

 دومین جشنواره وزارت کار با نام «هنر وکار» هفتم اردیبهشت با تقدیر از سینماگران، اصحاب رسانه، نویسندگان و با تقدیر ویژه از خسرو سینایی، فیلمساز پیشکسوت برگزار شد. 

در این مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز حضور داشت و از وزیر کار سپاسگزاری کرد. 

در این مراسم از عوامل فیلم خداحافظی طولانی به دلیل توجه به کار و کارگر تقدیر شد. وزیر کار از سعید آقاخانی با لحنی دوستانه درخواست که لحظاتی از نقش را اجرا کند. آقاخانی در پاسخ از بازی در نقش یک کارگر ابراز خرسندی کرد. پس از "خداحافظی طولانی" عوامل فیلم "ناهید" هم تقدیر شد. 

*آرزوی کارگردان "خانه دختر" 

شهرام شاه حسینی کارگردان فیلم "خانه دختر" نسبت به سرنوشت نامعلوم  این فیلم واکنش نشان داد. 

وی در یادداشتی خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: خانه دختر پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر مورد بی مهری شدیدتر قرار گرفت که به قول آقای رضاداد به نفع فیلم شد. اصلاحاتی که خواسته شده بود انجام شد. اما اظهار نظرهای متفاوت و فرا متنی به آن نسبت داده شده که از طرف عوامل سازنده هم پاسخ‌شان داده شده. اما انتظار می‌رفت نهادی بالاتر مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام قد پشت فیلمی بایستد که هفت نفر از اعضای شورای پروانه ساخت و هفت نفر از اعضای شورای پروانه نمایش آن را به رسمیت شناخته‌اند و پای آن امضا کرده‌اند و یکبار برای همیشه اعلام شود که این فیلم پروانه نمایش گرفته است و مشکلی برای اکران ندارد. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که برنامه‌ای برای اکران این فیلم ندارد. 

*تیزر فیلمهای ایرانی در ماهواره‌ها؟ 

دو فیلم "ایران برگر" و "استراحت مطلق" که تبلیغات ماهواره‌ای داشتند با پرس و جوی اصحاب رسانه واکنش مدیران سینمایی و مسئولان وزارت ارشاد مواجه شدند. فیلم استراحت مطلق عبدالرضا کاهانی و فیلم ایران برگر مسعود جعفری جوزانی که تبلیغات آنها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است باعث حساسیت اصحاب رسانه شدند که سخنگوی وزارت ارشاد روز سه شنبه پاسخ این کنجکاوی‌ها داد: اگر عوامل فیلم برای تبلیغ از شبکه‌ ماهواره در خواست داده باشند مرتکب تخلف شده‌اند و با‌ آنها برخورد خواهد شد ولی اگر تبلیغات ماهواره‌ای از طریق شبکه‌ها، به طور خود سرانه انجام شده باشد باید عوامل فیلم شکایت کنند و حق و حقوق خود را بگیرند. 

*و بالاخره اکران رستاخیز 

سرانجام پس از مدتها کش و قوس تکلیف اکران فیلم رستاخیز مشخص شد. این فیلم که موضوع آن حادثه عاشورا است در نوبت اکران عید سعید فطر قرار گرفته و در آن فصل روی پرده می‌رود. "رستاخیز" از نگاه فرزند حر بن یزید ریاحی به وقایع روز عاشورا می‌پردازد و مدت زمان آن نزدیک به سه ساعت است. هم چنین فیلم «من دیه گو مارادونا هستم» از امروز در سینماهای تهران و شهرستانها اکران خواهد شد. 

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار