پایگاه اطلاع رسانی نیوزمکس در گزارشی به قلم جان گیتسی نوشت، اگرچه رییس جمهور آمریکا بارها به صراحت اعلام کرده است این کشور از کودتای ۱۹۵۳ در ایران حمایت کرده است که در پی آن محمد مصدق نخست وزیر وقت این کشور را سرنگون شد، کاخ سفید اعلام کرد رییس جمهور هیچ طرح مشخصی برای عذرخواهی رسمی ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، این درحالی است که دولت کنونی ایران به عنوان بخشی از مناسبات دوستانه‌تر با آمریکا بر آن تاکید کرده است.
خبرنگار نیوزمکس در کنفرانس خبری سخنگوی کاخ سفید گفت، اوباما دوبار دراظهارات خود به این کودتا اشاره کرد.
با توجه به اینکه اوباما هم در سخنرانی معروف خود در قاهره در سال ۲۰۰۹ میلادی و هم در سخنرانی سال ۲۰۱۳ خود در سازمان ملل به شدت به عذرخواهی نزدیک شد، خبرنگار نیوزمکس از جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید پرسید، آیا عذرخواهی رسمی از تهران برای رویدادهای هزارو نهصد و پنجاه و سه میلادی در آینده صورت خواهد گرفت یا خیر؟

جاش ارنست در پاسخ گفت: من از طرح مشخص برای عذرخواهی اطلاع ندارم. سخنگوی ارشد رییس جمهور آمریکا گفت وی اطمینان دارد اظهاراتی که رییس جمهور هم در قاهره و هم سازمان ملل گفته است اظهاراتی بوده است که از نظر جمله بندی و انتخاب کلمات در آن بسیار دقت شده است.

بنابراین درباره دیدگاه دولت و رییس جمهور در این دو رویداد من شما را به اظهارات وی در آنجا ارجاع می‌دهم.
نیوزمکس همچنین به این گفته اشاره کرد که برخی می‌گویند دولت آمریکا به جای عذرخواهی، در بیانیه‌ای مشترک که هر یک اعتراف خواهند کرد در کودتای ۱۹۵۳ و گروگان گیری کارکنان سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ اشتباهاتی صورت گرفته است.
با این حال ارنست اظهارات بیشتری در این باره ارائه نداد و تنها نظر موافق خود را در این باره اعلام کرد که درباره این بیانیه هیچ رویداد جدیدی صورت نگرفته است.

مسئله سرنگونی مصدق و دست داشتن آمریکا در این کودتا مدتهاست که مسئله‌ای مورد علاقه اوباما است. اوباما در سال دو هزارو شش میلادی زمانی که در سنا بود در کتاب خود موسوم به جسارت امید این مطلب را ذکر کرده است که کودتای ۱۹۵۳ نمونه اقدامات بیش از اندازه آمریکا و ائتلاف با دیکتاتورهایی است که با آمریکا مناسبات دوستانه دارد. اوباما در سخنرانی ژوئن ۲۰۰۹ خود در قاهره نخستین رییس جمهور وقت آمریکا شد که به کودتای ۱۹۵۳ اعتراف می‌کند. اوباما در سخنرانی ۲۰۱۳ خود در سازمان ملل در اشاره به بی‌اعتمادی طولانی مدت ایران به آمریکا گفت این بی‌اعتمادی ریشه‌های عمیقی دارد. ایرانی‌ها مدتهاست به سابقه دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و نقش آمریکا در سرنگونی دولت ایران در طول جنگ سرد اشاره می‌کنند.

وی افزود، معتقد است که نمی‌توان این تاریخ دشوار را یک شبه فراموش کرد و اضافه کرد این شک و تردید به شدت عمیق است.
در طول مذاکرات اخیر درباره مسئله هسته‌ای ایران، دوباره سخن از عذرخواهی آمریکا به علت نقشش در سرنگونی مصدق مطرح شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار