یدیعوت آحارونوت گزارش داد؛

شايد نتانياهو شبيه اردوغان باشد اما اسرائيل، ترکيه نيست

یدیعوت آحارونوت نوشت شاید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به لحاظ عملکردی مثل رئیس جمهور ترکیه باشد، اما اسرائیل هیچ شباهتی به ترکیه ندارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در تحلیلی به قلم ناهوم بارنی نوشت: ترکیه تا دو هفته دیگر یعنی هفتم ژوئن(17 خرداد) انتخابات برگزار می‌کند. این انتخابات اهمیت بسیاری دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی و نخست وزیر سابق ترکیه امیدوار است حزبش بتواند در این انتخابات شصت درصد کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.  

حزب اردوغان می‌تواند با حمایت این اکثریت، قانون اساسی ترکیه را اصلاح کند و از این طریق قدرت دست نیافتنی به رئیس جمهور اعطا کند. بر اساس گزارش‌ها در رسانه‌های بین المللی رقبای اردوغان وی را به تلاش برای ایجاد « یک دیکتاتوری مبتنی بر قانون اساسی» متهم می کنند. اردوغان به نوبه خود نمی تواند بی تفاوت باشد؛ این رقابت انتخاباتی همه قوانین بازی را درهم خواهد شکست.

اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب اتحاد صهیونیسم در سخنرانی اش در کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) اردوغان را به بنیامین نتانیاهو تشبیه کرد. این مقایسه جالب بود.

وی در سخنرانی خود گفت: برای سالها من نتانیاهو را به عنوان فردی زیرک با شخصیتی ضعیف توصیف کردم که در ایجاد فشار تخصص بسیار دارد. من تنها شخصی نیستم که چنین تصویری از نتانیاهو ترسیم کرده است. آریل شارون و دیگر افرادی که از نزدیک با نتانیاهو کار کرده اند هم چنین نظری درباره وی دارند. 

از ماه ژانویه یا فوریه بود که ناگهان نتانیاهو تغییر موضع داد و تصمیم گرفت که اردوغان باشد. وی تصمیم گرفت به واشینگتن برود و در کنگره آمریکا سخنرانی کند. با توجه به نتایج این سفر می توان نتیجه گرفت که وی شکست خورد. وی باعث شد اسرائیل از شرایط توافق هسته ای با ایران کنار گذاشته شود، رابطه اسرائیل با دموکرات ها بدتر شود، نفوذ منطقه ای ایران افزایش یابد. 

با این وجود نتانیاهو مطمئن بود که اردوغان است. هیچ کس نمی‌تواند بهتر از وی باشد حتی رئیس جمهور آمریکا. وی وزرای خود را اخراج کرد و برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شد، مطبوعات آزاد را تضعیف و بر اساس دروغ و بدبینی و نژاد پرستی رقابت های انتخاباتی اش را برگزار کرد. 

مثل اردوغان، نتانیاهو نیز بر حمایت گسترده مراکز رای گیری تکیه کرد. مثل اردوغان وی بر قانون اساسی که قدرتش را محدود می‌کند، حمله کرد. اردوغان پس از روی کار آمدن، ارتش ترکیه را قدرتمند کرد اما جامعه کسب و کار و مطبوعات آزاد همچنان با وی مخالفت دارند و برهمین اساس وی می خواهد قانون اساسی ترکیه را تغییر دهد. وی واقعا حکومت می‌کند. در واقع همه از حکومت سخن می‌گویند اما در واقع قدرت نامحدود می‌خواهند.

مشکل اصلی این است که نتانیاهو باعث شده است همه چیز از کنترل خارج شوند. شاید نتانیاهو مثل اردوغان قوی باشد، اما اسرائیل مثل ترکیه نیست. اسرائیل نمی تواند کارهایی را انجام دهد که کشورهای دیگر انجام می‌دهند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار