ایران و بلغارستان برای نشر اخبار بی طرفانه همکاری می کنند

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران و رییس خبرگزاری رسمی بلغارستان، روز سه شنبه با تاکید بر اشتراک نظر دو طرف درباره تحریف هدفمند اخبار بین المللی در برخی رسانه های بزرگ جهان، بر ضرورت همکاری میان تهران و صوفیه برای نشر بی طرفانه اخبار و تحلیل‎های خبری تاکید کردند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، کیوان خسروی،سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، در این دیدار با اشاره به وجود سابقه روشن در روابط تهران و صوفیه، تاکید کرد: ارتباطات دو کشور، به ویژه در زمینه گردشگری خوب بوده است و همکاری میان خبرگزاری های ایران و بلغارستان،می تواند این ارتباطات را تقویت کند.

** استقبال خبرگزاری بلغارستان از اصول و روش ایران در انتشار خبر

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به ارزش هایی که ایران از نظر رسانه ای بدان پایبند است، گفت: ما سه اصل «اخلاق حرفه ای»، «بی طرفی» و «انتشار آزاد خبر» را رویکردهای خود در خبررسانی می دانیم.

«ماکسیم منچوف» رییس خبرگزاری تلگراف بلغارستان (BTA) نیز با تایید طرفدارانه بودن خبرهای بسیاری از رسانه‎های جهان، از اصول حاکم بر اطلاع رسانی در ایران استقبال کرد و گفت آماده است برای نشر خبرهای واقعی و بی طرفانه، روابط حرفه‎ای با ایرنا را گسترش دهد.

** انتشار اخبار نادرست در رسانه‎های غرب

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه،گفت: متاسفانه با وجود تبلیغاتی که رسانه های پرمخاطب جهان درباره بی طرفی می کنند، عملکردشان نشان می دهد که چنین رویکردی وجود ندارد.

خسروی به عنوان نمونه هایی از انتشار خبرهای طرفدارانه و هدفدار در رسانه های غربی گفت: برای مثال، در رسانه های غربی اینگونه وانمود شده است که تحریم ها، ایران را به ویرانه ای تبدیل کرده اند؛ درحالی که شما می توانید از نزدیک وضعیت مردم و پیشرفت های کشور را شاهد باشید.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، بر شکست سیاست تحریم قدرتها برای اعمال زور علیه روسیه، کوبا، کره شمالی و دیگر کشورها تاکید کرد که این امر با تایید و استقبال رییس خبرگزاری رسمی بلغارستان رو به رو شد.

کیوان خسروی، تحریف اطلاعات درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را نمونه ای دیگر از انتشار طرفدارانه اخبار دانست و گفت: برخی رسانه های بزرگ جهان، به گونه ای فضاسازی کرده اند که گویا برنامه های ایران از آغاز باهدف ساخت سلاح های اتمی بوده است. این رسانه ها کاملا به نتایج بازرسی های آژانس بی توجه هستند.

** یمن و سوریه

ماکسیم منچوف، در این دیدار، اوضاع یمن و سوریه را پیچیده دانست و گفت برای وی این سوال مطرح است که ماهیت واقعی آنچه در یمن می گذرد چیست.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، در پاسخ گفت: آنچه در سوریه می گذرد، حاصل یک اشتباه اولیه است. 

وی تاکید کرد: اشتباه این بود که برخی قدرت های خارجی، از اعتراضات مردم سوریه برای راه انداختن جنگ مسلحانه و تحمیل اراده خود، استفاده کردند. اکنون پرسش این است: چه کسی نبرد مسلحانه را آغاز کرد؟ چه کسی سلاح در اختیار شبه نظامیان گذاشت؟ 

خسروی با تاکید بر اینکه ما «تروریست خوب» و «تروریست بد» نداریم، یادآور شد آتش تروریسم دامن کسانی که مسوول ایجاد وضعیت فعلی در سوریه هستند را هم خواهد گرفت.

وی گفت: اگر کمک ایران به کشورهای عراق و سوریه نبود، اکنون همان کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم، باید در دمشق و بغداد با گروه داعش مذاکره می کردند.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی درباره یمن نیز گفت: آنچه در یمن می گذرد، مرگ همه هنجارهای حقوقی و بین المللی است. اینکه کشوری به خود اجازه بدهد با همکاری چند کشور دیگر، بدون دریافت مجوز از شورای امنیت سازمان ملل، به سرزمین همسایه اش حمله نظامی کند و همه زیرساخت های آن سرزمین را ویران نماید، فاجعه است و اینکه اجازه کمک رسانی به مردم یمن داده نشود، جز جنایت جنگی و نسل کشی چیست؟

«خسروی» با اشاره دوباره به عملکرد «رسانه هایی که اعتقاد به انتشار اخبار بی طرفانه» ندارند، گفت: این دسته از رسانه ها می کوشند با انتشار اتهام های بی سند، فاجعه در یمن را توجیه کنند؛ مثلا می گویند نظامیان ایران، فرماندهی نیروهای معترض در یمن را برعهده دارند؛ درحالی که حتی یک عکس یا سند خبری قابل قبول از این ادعایشان منتشر نمی کنند. زیرا اصولا چنین سندی وجود ندارد.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران گفت به باور وی، متجاوزان در رسیدن به هدف هایشان از طریق تجاوز موفق نخواهند شد.

** ایران، یکی از معدود کشورهای دموکرات در خاورمیانه

کیوان خسروی، در بخش دیگری از سخنانش، گفت: در حالی که در ایران دولت و مجلس با رای مردم انتخاب می شوند و بارها دولت ها و مجلس هایی با دیدگاه های مخالف در کشورمان به قدرت رسیده اند، دولت هایی که از حقوق بشر در ایران انتقاد می کنند، با برخی از همسایگان ما ارتباط نزدیک دارند که در آنها، مقام های دولتی، مسوولیت مادام العمر دارند.

وی میزبانی ایرانیان از نزدیک به 4 میلیون پناهنده خارجی را نیز نشانه ای از توجه ملت ایران به حقوق بشر دانست و یادآور شد که حتی برخی کشورها مانند ایتالیا و استرالیا در زمینه برخورد با مهاجران خارجی، پرونده های روشنی ندارند.

ماکسیم منچوف نیز در واکنش، تاکید کرد که وی می داند در کل خاورمیانه و شمال آفریقا، تنها چند کشور، از جمله ایران، هستند که انتخابات منظم و واقعی برگزار می کنند و به واقع دموکرات هستند.

** امید برای گسترش همکاری ها

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران در این دیدار همچنین با تاکید بر اینکه آقای منچوف را فردی آگاه و باتجربه یافته است،خطاب به وی گفت: در ایران نیز آقای خدادی (مدیرعامل ایرنا) فردی باتجربه در عرصه رسانه و اطلاع رسانی است و امیدواریم همکاری افرادی چون شما،بتواند به گسترش روابط رسانه ای و خبری میان ایران و بلغارستان کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار