صالحی در برنامه نگاه یک مطرح کرد

پرونده هسته ای ایران ساختگی است/ نکته امیدبخش خیالی دل بستن و اعتماد کردن صرف به طرف مقابل است

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که پرونده هسته ای ایران سیاسی شده است گفت: منافقین پرونده ساختگی نسبت به مسائل هسته ای ایران ساخته اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران ؛علی اکبر صالحی با حضور در برنامه نگاه یک در رابطه با آخرین وضعیت پرونده هسته ای کشور اظهار داشت: پرونده هسته ای کشورمان از سال 2002 میلادی شروع شده و حدود 13 سال از آن می گذرد.

وی افزود: از همان ابتدا که پرونده ساختگی نسبت به مسئله هسته ای ایران شروع شد؛مبنا بر ایجاد و اتهام واهی قرار گرفت آن ها معتقد بودند جمهوری اسلامی ایران در جایی به نام نطنز فعالیت های سری هسته ای انجام می دهد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: زمانی که نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بودم با مدیرکل آژانس در ایران در زمان بازدید از سایت اصفهان گفتم ما در اصفهان خواهان تاسیس UCF هستیم.

صالحی بیان کرد: من به مدیر کل آژانس گفتم که جمهوری اسلامی در حال ورود به مسائل هسته ای است و قصد تبدیل UCF (اورانیوم طبیعی) به گاز اورانیوم را دارد و ما مطمئنا قصد تولید UF6 را نداریم زیرا محافظت از اورانیوم طبیعی سخت تر از گاز اورانیوم است.
 
وی تاکید کرد: منافقین همچنان معتقد بودند که ما در نطنز فعالیت های مخفی انجام می دهیم البته "البرادعی" به فوریت در رابطه با این موضوع پاسخ داد که بنده در جریان مسائل هسته ای ایران بوده ام و من در جریان این موضوعات قرار دارم.
 
 رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که رسانه ها عامل قدرت را در دست دارند و کسی که رسانه قوی داشته باشد مطالب مورد نظرش را گسترش می دهد گفت: امپراتوری رسانه ای در دست غرب است اما موضع "البرادعی "نسبت به مطالب کذب منتشر شده از طرف رسانه های غربی انتشار چندانی نیافت.
 
صالحی با بیان این که این موضوع در شورای حکام مطرح شد و من نسبت به این موضوع اعلام نظر کردم افزود: تا به امروز آرام آرام به مسائل هسته ای پرداخته ایم اما در مقطعی 6 ماه فعالیت های هسته ای ما به طور موقت تعلیق یافت اما بعد از اعتمادسازی و زمانی که سه کشور اروپایی حضور داشتند و هنوز 1+5 نبود با گذشت شش ماه علی رغم این که آن ها تعهد داده بودند قضیه فیصله شود اما شش ماه به دو سال تبدیل شد.
 
وی با تاکید براینکه رهبر معظم در این زمان اعلام کردند کشورهایی که نقض تعهد کرده اند باید مردان هسته ای فعالیتهایشان را شروع کنند افزود: در زمان آقای لاریجانی بعضی مسائل حل شد و یک مدالیته طراحی شد که اگر آن ها سوالی دارند مطرح کنند تا جمهوری اسلامی ایران به آن پاسخ دهد از این رو کشورمان به این شش سوال پاسخ داد و البرادعی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به تمامی موضوعات در قالب این شش سوال پاسخ داده است و تمامی این مطالب سندیت دارد.
 
 آژانس فقط درباره فعالیت های هسته ای می تواند ورود پیدا کند
 
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: عده ای اعلام کردند که ما فعالیت هایی خارج از مسائل هسته ای داریم اما آژانس فقط در برابر فعالیت های هسته ای می تواند ورود پیدا کند و در برابر موضوعات دیگر مانند موشک سازی نمی تواند ورود پیدا کند.
 
 نگرش نسبت به مسائل هسته ای ایران یک فشار سیاسی است
 
صالحی تصریح کرد: بعد از "البرادعی"،" آمانو" آمد و وی به این مطالب کذب به جدیت پرداخت اما این نگرش نسبت به مسائل هسته ای ایران یک فشار سیاسی است
 
وی گفت: در آژانس کتابی هر سال با نام SIR در خصوص تعهدات پادمانی کشورهای عضو آژانس منتشر می شود کشوری که خطا کرده باشد نام و خطای مورد نظر منتشر می شود البته انتشار خطای کشورهای عضو آژانس در این کتاب یک امر معمولی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که کره جنوبی زمانی بالای 70 درصد غنی سازی داشت و خارج از تعهدات پادمانی بود اما با بودن در مدار غرب بدون هیچ محدودیتی به کار خود ادامه داد اما آن زمان ما را متهم به غنی سازی بالای 50 درصد کردند.
 
صالحی در ادامه افزود: ما به آن ها اعلام کردیم این آلودگی از تجهیزات وارد شده است اما این ها سه سال ما را به خاطر همین موضوع معطل کردند اما بعد از آزمایشات فراوان متوجه شدند که این آلودگی از خارج به تجهیزات ما وارد شده است.
 
 پرونده هسته ای مان ساختگی است
 
وی گفت: کره جنوبی بدون توجه به ضوابط بین المللی به مسائل هسته ای خود ادامه داده اما ما را سه سال بدون دلیل موجهی از مسائل هسته ای بازداشتند؛پرونده هسته ای مان ساختگی است اما ما به این مسئله پاسخ قاطعی داده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما در دولت یازدهم موضوع را با شتاب بیشتری برای حل مسئله شروع کردیم اظهار داشت: به آژانس گفتیم سوال هایتان را ارائه دهید و در مجموع 18 سوال دادند و 16 مورد را پاسخ دادیم و در دو مورد دیگر هم تا حدودی پاسخ داده شده اما آژانس در مورد آن ها بحث دارد.

صالحی تصریح کرد: حالا که 6 سوال را پاسخ داده ایم آیا آقای آمانو نباید مسئله را دوستانه حل کند و اگر ما مشکلی داشتیم باید طی این 12 سال یک جای کار اشتباه می کردیم اما جمهوری اسلامی در این 12 سال انسجامی روشن داشت.

روشن ترین پاسخ جمهوری اسلامی فتوای رهبری بود

وی در ادامه روشن ترین پاسخ جمهوری اسلامی را فتوای رهبری عنوان و افزود: تداوم این مسئله نشان می دهد موضوع هسته ای ایران سیاسی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با یادآوری این که ما در ابتدای فعالیت های هسته ای چه بودیم و الان کجا هستیم بیان داشت: ما در ابتدا به چند 10 سانتریفیوژ بسنده می کردیم و الان 20 هزار سانتریفیوژ داریم.

صالحی افزود: الان بیش از چندین هزار مهندس داریم که مشغول کار هستند.

وی با اشاره به سخنان نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی گفت: پس از مذاکرات نتانیاهو گفت ما نگذاشتیم آن ها به تفاهم برسند و هم چنین کری اعلام کرد ما کاملا در هماهنگی با اسرائیل هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که آن ها منافعشان را در ادامه بحران می بینند،اظهار داشت: چون ما ابتدا با صداقت وارد شدیم و انعطاف لازم را نشان دادیم آن ها الان زیاده خواهی می کنند.

 اعتبار آمریکا در حال از دست رفتن است

صالحی با اشاره به مقالاتی که در اندیشکده های آمریکایی نوشته شده گفت: این ها نشان می دهد آرام آرام اعتبار آمریکا در حال از دست رفتن است به افکار عمومی دنیا فهمیده اند جمهوری اسلامی با شفافیت لازم قدم جلو گذاشته و سعی در حل موضوع دارد.

 وی خاطر نشان کرد: اکنون متفکرین آمریکایی می گویند این قضیه را تمام کنید؛زیرا اگر نکنید اعتبار سیاسی شما از بین می رود.

به کشورهای غربی هشدار داده بودیم ؛سوریه به پرورشگاه تروریسم برای شما تبدیل خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر پاریس گفت:زمانی که که بنده در پست وزارت خارجه بودم به کشورهای غربی می گفتیم سوریه به پرورشگاه تروریسم برای شما تبدیل خواهد شد آن زمان به ما می خندیدند و الان می بینیم این اتفاقات ناگوار در پاریس می افتد و جز دولت فرانسه کسی مقصر نیست.

صالحی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در گذشته به فرانسه،هلند، سوریه و بلغارستان تذکر داده بود و الان روز به روز دست آن ها مکشوف می شود.

وی با یادآوری خواسته "جورج بوش" رئیس جمهور پیشین ایالات متحده مبنی بر تعطیلی رشته های هسته ای در دانشگاه ها ،این اقدام را وقیحانه و اوج زیاده خواهی آن ها عنوان کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که جمهوری اسلامی سال ها مشکلات و سختی ها را تحمل کرده و الان کلید طلایی منطقه را در دست دارد تاکید کرد: ایران عقب نشینی نمی کند و ما چیزی فراتر از حق خود نمی خواهیم و تحت هیچ شرایطی هم حاضر نیستم از حق خود عدول کنیم.

برخی از موضوعات هسته ای به انتهای بحث رسیده و به نقطه مشترک رسیده اند

صالحی در خصوص نتیجه نهایی مذاکرات گفت: تقریبا برخی از موضوعات به انتهای بحث رسیده و به نقطه مشترک رسیده اند اما در برخی امور تقاضاهایی مثل غنی سازی و شیوه لغو تحریم ها وجود دارد.

وی اختلاف اصلی را بر سر حجم غنی سازی و تولید آن عنوان و تصریح کرد:ما سالانه 2.5 تن غنی سازی می کنیم در حالی که نیاز ما به 30 تن است و غربی ها به همین میزان هم رضایت نمی دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما می گوییم بعد از هشت سال قرارداد با روس ها تمام می شود و بعد هشت سال باید این اجازه را داشته باشیم که سوخت بوشهر را تامین کنیم.

هشت سال دیگر باید 190 هزار سو توان غنی سازی داشته باشیم

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نیاز کشور به 190 هزار سو توان غنی سازی گفت: ما 8 سال دیگر باید 190 هزار سو توان غنی سازی داشته باشیم واین مقدار تامین کننده 30 تن اورانیوم غنی شده نیروگاه بوشهر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: پس از دوره اعتمادساز جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای ظرفیت غنی سازی ندارد البته غربی ها برای دوره اعتمادساز عددی دو رقمی تعیین کرده اند اما نظر ما عددی یک رقمی است.

نکته امید بخش خیالی دل بستن و اعتماد کردن صرف به طرف مقابل است

صالحی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تذکر رهبر انقلاب در خصوص پرهیز مذاکره کنندگان هسته ای از نکته های امید بخش خیالی و ضرورت توجه آن ها به نکته های حقیقی بیان داشت: نکته امید بخش خیالی دل بستن و اعتماد کردن صرف به طرف مقابل است و ما نباید امید خیالی به یک سری اقوال شفاهی ببندیم و شرایط جهان به گونه ای در حال رقم خوردن است که تغییرات و دگردیسی جهانی در جهت خواست غربی ها نیست.

وی ادامه داد:غربی ها پرونده هسته ای ایران را بیش از حد برجسته کرده اند؛اما ایران از قبل این پرونده تبدیل به یک کشور مقتدر شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: آثاری که از قبل حل شدن پرونده هسته ای ایران بر منطقه و جهان مترتب خواهد شد دارای آثار مثبت و وسیع سیاسی است.

وی در ادامه درباره دور دهم مذاکرات با گروه 1+5 در وین گفت: تقریبا به تفاهم کامل رسیده و کلیات نیز پذیرفته شده بود اما موضوعی سبب عقب‎نشینی طرف مقابل شد؛ دو سه روز بعد بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد ما نگذاشتیم آنها به تفاهم برسند؛ جان کری نیز گفت که ما در هماهنگی کامل با اسرائیل هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه 'آنها منافع خود را در ادامه بحران می بینند، افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا با حسن نیت و اراده سیاسی برای حل موضوع همکاری کرد و ضمن پاسخ به همه پرسش‎ها، انعطاف لازم را نیز نشان داد اما آنها همچنان بر زیاده خواهی پافشاری کردند.

وی با توجه به طولانی شدن این موضوع در افکار عمومی جهان، گفت: این موضوع آن قدر روشن است که بسیاری از متفکران آمریکایی می گویند این مساله را تمام کنید زیرا در غیر این صورت اعتبار سیاسی آمریکا و 1+5 از دست می رود.

صالحی به زیاده خواهی طرف مقابل در مذاکرات از جمله در نشست عمان اشاره کرد و افزود: مطالب آنها در این نشست خارج از قاعده بود که هیات ایرانی به موقع و محکم پاسخ آنها را داد؛ با این حال در وین تقریبا به نقاط مشترک و کلیات هم رسیدند اما ناگهان آنها عقب نشینی کردند.

قطعنامه 1920 را تصویب کردند تا بگویند کشورهای درحال توسعه حق به نتیجه رساندن پرونده های جهانی را ندارند

صالحی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص هدف رسانه های غربی از پمپاژ شایعاتی هم چون انتقال سوخت ایران به روسیه گفت: اولا این فضاسازی رسانه ای از سوی وزارت خارجه کشورمان تکذیب شد؛اما برای پرداختن به دلایل این گونه شایعات باید به بیانیه منعقد شده در سال 89 بین سه کشور ایران، برزیل و ترکیه در تهران مبنی بر توافق سوخت 20 درصدی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در زمان توافق مزبور نخست وزیر وقت ترکیه و رئیس جمهور وقت برزیل نامه رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر تایید تلویحی توافق سوخت 20 درصدی منتشر کردند.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اما سه روز پس از توافق ،قطع نامه 1920 را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردند تا به جهان بفهمانند کشورهای در حال توسعه حق به نتیجه رساندن پرونده های جهانی را ندارند. 

صالحی تصریح کرد: اگر قرار بود سوخت خود را به خارج واگذار کنیم قبلا این کار را انجام می دادیم و اگر هم زمانی مطرح شود که سوختی از ایران به خارج منتقل شده است؛باید ابتدا به تعریف سوخت بپردازیم و بدانیم که این سوخت آیا UF6 پنج درصدی است یا قرص سوخت است یا اورانیوم طبیعی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر جزییات قرارداد اخیر هسته ای میان ایران و روسیه بیان داشت: در قرارداد میان ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه هسته ای 1050 مگاواتی در بوشهر توافق صورت گرفته است.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: استان بوشهر در حال تبدیل شدن به یک استان صنعتی است و یک مرکز مصرف انرژی است و اگر این دو نیروگاه در بوشهر احداث شود تا ده سال آینده 3 هزار مگاوات برق تولید خواهد شد و این میزان پاسخگوی مصارف انرژی بوشهر خواهد بود.

 صالحی اظهار داشت: طبق توصیه مجلس شورای اسلامی ما باید تا 20 هزار مگاوات نیروگاه داشته باشیم و این یک افق بلند مدت است.

وی با تشریح قرارداد اخیر هسته ای ایران و روسیه گفت: طبق توافق صورت گرفته با طرف روسی نیروگاه اول، 108 ماه بعد در مدار قرار می گیرد و کلنگ زنی دومین نیروگاه نیز در دو سال دیگر آغاز می شود و علت این فاصله زمانی تلاش برای جذب مشارکت صنایع و شرکت های ایرانی در ساخت نیروگاه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: روس ها در قرارداد اخیر تعهد کردند که تا زمان خواست ایران سوخت مورد نیاز نیروگاه ها را تامین کنند و اگر جمهوری اسلامی ایران برای تامین سوخت اعلام آمادگی کرد،روس ها از این کار دست بکشند.

20 فرودین اولین مجتمع سوخت بوشهر را بدون قرص های اورانیوم به نمایش می گذاریم

صالحی در ادامه با بیان اینکه ما در روز 20 فرودین خبر خوشی را در زمینه سوخت هسته ای برای مردم خواهیم داشت به فرآیند تولید سوخت اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی اورانیوم طبیعی به 5 درصد تبدیل شد این 5 درصد که به صورت گاز است به پودر تبدیل می شود و پس از آن این پودر تبدیل به قرص های سیاه رنگ و سرامیکی شکلی با ارتفاع یک سانت و نیم متری خواهد شد و سپس لوله هایی با قطر حدودا یک و نیم سانت چیده می شود و قرار گرفتن حدودا 300 لوله سوختی یک مجتمع سوخت را ایجاد می کند.

 صالحی ادامه داد: در 20 فرودین اولین مجتمع سوخت بوشهر را بدون قرص های اورانیوم به نمایش می گذاریم ؛البته در حال ساخت قرص سوخت هستیم که این امر نیازمند تست ایمنی تجهیزات را دارد.

ایران در زمینه صنعت هسته ای پیشتازترین کشور در بین کشورهای اسلامی است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص سطح دانش کشور در زمینه انرژی هسته ای گفت: جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی پیشتازترین کشور در زمینه صنعت هسته ای است و گستره و تنوع فعالیت های هسته ای ما از کشور پاکستان که در زمینه انرژی هسته ای قدمت زیادی دارد غنی تر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در بین 120 کشور در حال توسعه جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی هسته ای هم ردیف با کشورهایی هم چون آرژانتین و برزیل است.

اگر صنعت هسته ای بی ارزش است دلیل این همه جار و جنجال و فشارهای سیاسی چیست؟

 صالحی در پاسخ به این سوال که کشورهای خارجی در موفقیت های هسته ای ایران تا چه اندازه تاثیرگذار بودند؛اظهار داشت: روند ساخت برخی تجهیزات هسته ای مانند نیروگاه بوشهر از پیش از انقلاب آغاز شد اما پس از انقلاب کشورهای خارجی کار را رها کردند و پس از پایان جنگ صنعت هسته ای در اولویت تصمیم گیران کشور قرار گرفت و مقرر شد که این صنعت تا 20 هزار مگاوات برق مورد نیاز شبکه را تهیه کند.

 وی در پاسخ به این سوال در رابطه با اظهارات برخی افراد غیرمتخصص مبنی بر بی ارزش بودن و مقرون به صرفه نبودن انرژی هسته ای بیان داشت: بیش از 13 درصد برق جهان را انرژی هسته ای تامین می کند و کشوری هم چون امارات متحده عربی با جمعیتی 3 میلیونی و صادرات دو برابری نفت نسبت به ما، در حال ساخت 4 هزار نیروگاه 2 هزار مگاواتی است و همین امر نشان دهنده با ارزش بودن صنعت هسته ای است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: تلفیق مباحث سیاسی و با مباحث فنی تناقض ایجاد می کند و اگر صنعت هسته ای بی ارزش است دلیل این همه جار و جنجال و فشارهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی چیست؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار