در ششمین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران/

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: من پایه‌گذار تولید واکسن هپاتیت بوده‌ام

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من در دولت خودم پایه‌گذار تکنولوژی هپاتیت B در بخش واکسن‌سازی و هپاتیت C در بخش درمان بودم و اکنون که می‌بینم به نتیجه رسیده‌است، خوشحال هستم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ششمین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران که صبح امروز (چهارشنبه) در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار داشت: ایران جزء قدیمی‌ترین کشورهای دنیا است که در دانش پزشکی موقعیت ممتازی داشته و همچنین نقش اساسی را در تحول علوم پزشکی در قرون گذشته ایفا کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه علم بیوتکنولوژی در ایران پیشرفت خوبی داشته است، افزود: جوانان ما با عشق و علاقه این دانش را می‌آموزند  و آن را دریس می‌کنند و همین امر سبب پیشرفت تحقیقات در داخل کشور شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار داشت: در زمان جنگ با توجه به شرایط، چنین توفیقی برایمان حاصل نشد اما بعد از آن دوران مقدمات تهیه واکسن هپاتیت را در ایران فراهم کردیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: از غربی‌ها نیز در این زمینه درخواست شده بود اما آنها حاضر نشدند در تهیه این واکسن به ایران کمک کنند، اما وزرا به کوبا سفر کردند و کوبا در این زمینه با ما همکاری کرد که جای قدردانی دارد البته دلیل عمده آن این بود که کوبا فکر می‌کرد فروش واکسن سود اساسی دارد.

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از نظر ما تهیه واکسن یک رسالت دینی است چرا که اسلام بیش از همه ادیان آسمانی دیگر به گسترش علم و دانش اهمیت داده است؛ اولین آیه‌ای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد، دستور قرائت، نوشتن و تعلیم کار با قلم بود.

وی با بیان اینکه ایران در توسعه علوم نقش زیادی داشته است، ادامه داد: کسانی که با تاریخ پزشکی سروکار دارند، می‌دانند که تحول عمده دانش در غرب پس از جنگهای صلیبی بود، در جنگ‌های صلیبی، غرب شکست خورد و رفت اما از منطقه ما دانش را به همراه خود برد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تمدن اسلامی در جزیرةالعرب به عنوان منطقه‌ای که هیچ مکتب‌خانه‌ای نداشت شکل گرفت، گفت: در زمانی که تمدن اسلامی با گسترش آموزش شکل گرفت، اروپا در قرون وسطی زندگی می‌کرد که قرون سیاهی بود که سلطه تفکرات جامد و ارتجاعی کلیساها اروپا را در بربریت برده بود ولی منشاء این تحرک در دنیای اسلام شروع شد.

وی گفت: قبل از اسلام در ایران دانشگاهی به نام "جندی شاپور" وجود داشت و دانشمندانی را که از سایر کشورها نظیر یونان و چین فرار می‌کردند و یا با مشکل مواجه می‌شدند، مورد استقبال قرار می‌داد لذا جندی شاپور به دانشگاه نیرومند بین‌المللی مبدل شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بعد از اینکه اسلام در منطقه فراگیر شد، مراکز علمی بزرگی شکل گرفت که دانشمندان این مراکز، کتب قدیمی تمام تمدن‌ها را به زبان عربی ترجمه کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آنچه که ما امروز در دنیا به عنوان کتب مرجع علمی می‌بینیم، تحقیقات و کتبی است که دانشمندان ایرانی نظیر ابوعلی سینا نوشته‌اند که متاسفانه اروپایی‌ها آنها را با خود به اروپا برده‌ و همچنان از آنها استفاده می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیشرفت علم در فضای آزاد شکل می‌گیرد، افزود: وقتی اساس آزادی در اروپا شکل گرفت، علم در این منطقه پیشرفت کرد، در واقع اروپا همراه تحول و رنسانسی که در آن بوجود آمد موفق شد دانش را از هر نقطه جهان به کشورهای خود ببرد.

وی با اشاره به اینکه امروز ایران، ریشه تمدن اسلامی است، خاطرنشان کرد: اکثر علومی که امروز در دنیا وجود دارد ریشه در تمدن اسلامی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران جایی است که این استعداد در ژن‌های مردم ایران وجود دارد و ایران آمادگی دارد که در علوم هایتک پیشرفت خوبی کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: در حال حاضر فضای دانشگاهی‌ کشور ما فضای نسبتا خوبی است و بزرگترین دانشگاه حضوری غیردولتی در ایران فعالیت می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حال حاضر دولت ما تلاش می‌کند همکاری‌های علمی خود را با دنیا توسعه دهد، افزود: امروز علم سلول‌های بنیادی در اختیار جوانان کشور است و آنان برای پیشرفت در این زمینه تلاش می‌کنند. 

وی با بیان اینکه بیوتکنولوژی در کشور ما به سرعت در حال پیشرفت است، گفت: امیدوارم این کنگره بتواند توفیق پیدا کند تا پایه‌گذار همکاری علمی ایران با سایر کشورها باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: من در دولت خودم پایه‌گذار تکنولوژی تولید واکسن هپاتیت B و همچنین واکسن هپاتیت C در بخش درمان بودم و اکنون که می‌بینم به نتیجه رسیده‌است، خوشحال هستم. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار