مدني:

شش ماه پيش استعفا كردم / با پول سايپا ديگران نونوار شدند

مديرعامل جديد سايپا در حالي سكان هدايت دومين خودروساز بزرگ کشور را از مديرعامل قبلي تحويل گرفت كه تلويحا اعلام كرد حضورش در سايپا طولانی خواهدبود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در مراسم امروز كه به ميزباني سايپا برگزار شد مهدي جمالي جايگزين سعيد مدني در صندلي مديرعاملي دومين خودروساز بزرگ ايران شد تا مشكلات مالي اين شركت را برطرف كند. آن طور كه  مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اعلام كرد دليل رفتن مدني و آمدن جمالي مشكلات نقدينگي سايپا بوده و اين سازمان احساس كرده كه در مقطع فعلي بايد فردي آگاه به مسائل مالي در راس اين شركت قرار بگيرد.

در اين مراسم اما  مهدي جمالي مديرعامل جديد سايپا نيز با اشاره به اينكه مديري بلند مدت است نه كوتاه مدت گفت:افتخار مي كنم كه از امروز كارمند سايپا هستم و تعجب مي كنم اين شركت با اين همه نيروي كار متخصص چرا به چنين شرايطي دچار شده است.

وي با بيان اينكه مشكلات بيروني عامل مشكلات فعلي سايپا به شمار مي رود افزود:سايپا گرفتار مشكل نقدينگي شده و بايد با كمك همه مديران و كاركنان شركت و قطعه سازان از پس اين بحران بربياييم.

جمالي از اعلام برنامه هاي خود در سايپا امتناع و تاكيد كرد: برنامه من برنامه مديران و كاركنان سايپا است و براي پيشبرد آن پاي همه مشكلات سياسي و اقتصادي خواهم ماند.

همچنين نوروززاده مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز تلويحا اعلام كرد كه تغيير مديريتي در سايپا به دليل مسائل مالي بوده است.

وي گفت: نقصي در كار آقاي مدني و همكارانشان وجود ندارد و تغيير مديريتي نيز فقط به خاطر اين بود كه مي خواستيم در اين مقطع از مديري آگاه به مسائل مالي استفاده كنيم.
 
اما  مدني ديروز در حالي آخرين دقايق حضور خود در سايپا را پشت سر گذاشت كه وقتي پشت تريبون قرار گرفت  از استعفاي شش ماه پيش خود خبر داد. 

وي با بيان اينكه همين چهارشنبه گذشته نيز دوباره از وزير صنعت خواسته تا با استعفايش موافقت كند گفت:من در تاريخ سوم آذر ماه 93 استعفايم را به وزير صنعت تقديم كردم اما وي گفت كه برو و به كارت ادامه بده و هر وقت يكي بهتر از خودت را پيدا كردي بيا.

 مديرعامل پيشين سايپا با تاكيد بر اينكه بار سنگيني را طي دوران مديرعاملي اش در اين شركت به دوش كشيده افزود:خيلي خوشحالم كه امروز مراسم توديع من از مديرعاملي سايپا برگزار مي شود.

مدني در ادامه از مشكلات و بحران هاي سايپا گفت و تاكيد كرد كه بحران هاي اين شركت ناشي از عملكرد مديرت قبلي بوده است.

 وي با اشاره به ماجراي واگذاري سهام سايپا در سال 89 گفت:در آن سال يك هزار و 800 ميليارد تومان از نقدينگي شركت صرف خريد سهام سايپا توسط خودش شد و 480 ميليارد تومان را نيز براي خريد شركت بن رو هزينه كردند آن هم در حالي كه تنها 250 ميليارد تومان مي ارزيد.

مدني ادامه داد:مجموعه اين اتفاقات سايپا را به فلاكت كشاند و آدم هايي كه اين تصميم را گرفتند عامل بدبختي ما بودند و بارها هم خواسته اند برگردند و آرامش مان را به هم بزنند.

مديرعامل پيشين سايپا با اشاره به اينكه پس از اين اتفاقات توليد شركت از دو هزار و 500 دستگاه در روز به 500 دستگاه رسيد كفت:ما به روزي افتاده بوديم كه وقتي روزي هزار دستگاه خودرو توليد مي كرديم جشن مي گرفتيم و اين در حالي بود كه با پول سايپا شركت هايي مانند گروه بهمن و شستا نووار شدند و خود سايپا به اين حال و روز گرفتار آمد.

وي با تاكيد بر اينكه ديگر نبايد اجازه رخ دادن چنين اتفاقاتي را در سايپا داد افزود: مديران پيشين سايپا منتخب اعضاي دولت قبل و مسوولان پيشين سازمان گسترش بودند نه انتخاب كارگران؛ بنابراين سازمان گسترش بايد حواسش جمع باشد كه دوباره اين اتفاق رخ ندهد. 

مدني اما در ادامه اظهاراتش گفت: وقتي به سايپا آمدم بسياري از قطعه سازان از كار افتاده و مي گفتند 150 واحد قطعه سازي تعطيل شده است و حتي برخي پروژه هاي سايپا در مركز تحقيقات شركت خوابيده بود.

مديرعامل پيشين سايپا با انتقاد از دخالت سازمان هاي دولتي در صنعت خودرو تاكيد كرد:هر سازماني به هر طريقي در امورمان دخالت و اقتدارگرايي مي كرد و ما اصلا متولياني به اسم وزارت صنعت و سازمان گسترش نداشتيم.

وي ادامه داد: به غير اين مشكلات ما با يك مصيبت ديگر به نام افزايش نرخ ارز و قانون گشايش اعتبار 130 درصدي هم روبرو شديم كه سه كودتا را كه عوامل دولت قبل برنامه ريزي كرده بودند پشت سر گذاشتيم.

مديرعامل پيشين سايپا اما دامنه انتقادات خود را به بانك نيز كشاند و با انتقاد از رفتار آنها با صنعت خودرو گفت:مملكت عملا به نزول خوار خانه تبديل شده به نحوي كه در هر محله اي چند بانك وجود دارد. 

مدني با تاكيد بر اينكه سايپا در حال حاضر شركتي كم ويتامين و كم خون و كم پول به حساب مي آيد گفت: سايپا نبايد هر چه در مي آورد دو دستي تقديم بانك ها كند.

وي اما در ادامه به محصولات آينده سايپا اشاره كرد و افزود: در پايان سال جاري خودرو 232 سايپا به بازار مي آيد و اواخر سال 95 محصول 212 شركت راهي بازار خواهد شد.

مديرعامل پيشين سايپا در ادامه اظهاراتش با انتقاد از حجم واردات خودرو به كشور تاكيد كرد:شركت هايي مانند هيوندايي و كيا اين همه خودرو وارد خيابان هاي ما كرده اند اما قطعه در اختيار خودروسازان نمي گذارند و يك اخم هم به آنها نمي كنيم.

مدني در واكنش به توليد خودروهاي چيني در سايپا نيز گفت: برخي آن چنان از توليد خودروهاي چيني انتقاد مي كنند و مي گويند چيني ها اخ هستند كه انگار خودروسازان غربي پشت در سايپا ايستاده اند؛ در حالي كه از اين خبرها نيست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار