باشگاه خبرنگاران گزارش می‎دهد

آیا ناطق نوری مجاب به "مهره‌چینی" در انتخابات مجلس دهم می‌شود؟

سخنان ناطق بیانگر این است که گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و یا اصول‌گرا دیگر نمی‌توانند روی حضور فیزیکی وی در انتخابات مجلس حساب کنند اما سخنان او نشان می‌دهد که رئیس مجلس‌های چهارم و پنجم ترجیح می‌دهد نقش "مهره‌چین مجلس دهم" را بازی کند نه یکی از "مهره‌های بازی انتخابات پارلمان".

حوزه احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران - سمانه عیوضی: برای اولین بار در تاریخ سیاسی ایران، انتخابات ریاست جمهوری در سال 76 با صف‌آرایی تمام اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان برگزار شد که از طرف اصول‌گرایان، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در این انتخابات حضور داشت، این آخرین مشارکت سیاسی واضح ناطق‌نوری در صحنه رقابتهای سیاسی کشور تا امروز به حساب ‌می‌آید.

البته ناطق امروز رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری است اما از حضور در عرصه‌های دیگر مدیریت سیاسی کشور سر باز می‌زند.

وی از خرداد 76 تاکنون، حضور پررنگی در عرصه سیاست نداشته اما در عموم برهه‌های حساس، نامش بر سر زبان سیاستمداران می‌افتد.

ناطق نوری یکی از چهره‌هایی است که کارنامه حیات سیاسی‌اش از او چهره‌ای "همگرا" ترسیم کرده است. ویژگی که در یک دهه اخیر از او چهره‌ای متمایز و متفاوت با دیگر فعالان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به نمایش گذاشته است.

10  ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده و هر روز سخنانی درباره حضور ناطق‌نوری در فضای سیاسی کشور و فعالیت وی برای مجلس دهم به گوش می‌رسد؛ این سخنان را هر دو جناح شناخته شده کشور مطرح می‌کنند.


آیا ناطق نوری مجاب به


ناطق که بعد از انتخابات سال 76 ، سوگند یاد کرد که دیگر در هیچ انتخاباتی حضور پیدا نکند در دیدار با همکاران سابق خود گفت: "برای کار رجال سیاسی یک "عمر" تعریف می‌شود؛ خلاقیت،‌ ابتکار و نوآوری در دوره کار سیاسی وجود دارد و بعد از پایان کار سیاسی باید کار به نسل‌های جدید سپرده شود. کادرسازی یعنی اینکه به جوانان فرصت بدهیم. در دنیا، رجال سیاسی بعد از اتمام مدت خدمت خود در اتاق‌های فکر حضور دارند و تجربه خود را در اختیار جوانان مبتکر قرار می‌دهند. جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق آمریکا هنوز در آمریکا موقعیت دارد و ماموریت می‌رود و از تجربیات او استفاده می‌شود؛ بنابراین باید از تجربیات خوب دیگران استفاده کرد. امام علی (ع) می‌فرماید "شما دنبال خوبی باشید، گرچه طرف مقابل مشرک باشد".

این سخنان ناطق بیانگر این است که گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و یا اصول‌گرا دیگر نمی‌توانند روی حضور فیزیکی وی  در انتخابات مجلس حساب کنند اما سخنان او نشان می‌دهد که رئیس مجلس‌های چهارم و پنجم می‌خواهد نقش "مهره‌چین مجلس دهم" را بازی کند نه یکی از "مهره‌های بازی انتخابات پارلمان".

به عقیده ناطق نوری در مجلس دهم نباید به فکر تشکیل مجلسی تماماً اصلاح‌طلب یا تماماً اصول‌گرا بود بلکه باید عُقلای هر دو جناح درکنار هم، مجلس عقلانیت را تشکیل دهند.

ناطق می‌خواهد افراد تاثیرگذار و کارآمد از دو جناح چپ و راست را راهی مجلس دهم کند تا آنها در کنار دولت اعتدال‌گرای حسن روحانی، مسیر اعتلای کشور را در جهت اعتدال طی کنند.


آیا ناطق نوری مجاب به


بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی و مرحوم عسگراولادی، کسی پرچمداری اصول‌گرایان را به عهده نگرفته است از این رو و از آنجا که اصول‌گرایی، خاستگاه اولیه ناطق نوری است،  در آستانه انتخابات مجلس دهم برخی از یاران دیرین ناطق دوباره به وی رجوع کرده و تمایل دارند این بار وی پرچم اصولگرایی را به دست بگیرد، تا زیر این پرچم، وحدتی برای اصول‌گرایان شکل بگیرد و اصول‌گراها میدان انتخابات را به رقیب دیرین خود نبازند.

کاریزمای سیاسی ناطق نوری و تاثیرگذاری وی، اصلاح‌طلبان را هم به سویش سوق داده است. در انتخابات سال 92 هم اصلاح‌طلبان نیم‌نگاهی به ناطق داشتند و امروز هم تلاش می‌کنند وی را در جناح خود معرفی کنند.

اما ناطق چندی پیش در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس آب پاکی را بر روی دست هر دو جناح یعنی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب ریخت و گفت: "در زمینه ورود به انتخابات احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم و در جناح یا گروه خاصی نیز قرار نمی‌گیرم."

** اصولگرایان همیشه از طراحی، ابتکارات و مدیریت ناطق استقبال می‌کنند

"سیدکمال سجادی" سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری که ائتلافی متشکل از ۱۷ گروه سیاسی اصول‌گراست در خصوص رهبری جبهه اصولگرایان توسط ناطق‌نوری  به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: ناطق‌نوری یکی از شخصیت‌های مهم در بین اصول‌گرایان است و هر وقت وی اراده کند که فعالیتی داشته باشد، اکثریت اصول‌گرایان از او استقبال می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه نوع مدیریت ناطق نوری در مجلس برای همه اصول‌گرایان مشخص است، گفت: ما از فعالیت ناطق استقبال می‌کنیم،  آقای باهنر هم درچند مصاحبه اخیر خود بر این موضوع تاکید کرده که حضور ناطق نوری و نوع فعالیتش بستگی به تصمیم خود وی دارد اما تاکید ما بر حضور وی به عنوان "ظرفیت جریان اصول‌گرایی" است.

سجادی با بیان اینکه جریان اصول‌گرایی هم مانند اصلاح‌طلبان از طیف‌های مختلفی تشکیل شده است، تصریح می‌کند: گروه‌های مرجعی مانند جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه در بین ما وجود دارد که پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی و مرحوم عسگراولادی ساختارشان را حفظ کرده و در همان چارچوب فعالیت‌هایشان را ادامه می‌دهند.
 
وی با اشاره به اینکه جامعه روحانیت مبارز ساختاری دارد که به عنوان گروه مرجع اصولگرایان کار می‌کند و  ناطق نوری هم بخشی از این ساختار است، تاکید می‌کند:  ناطق‌ شخصیتی راهبردی است و اصول‌گرایان همیشه از طراحی، ابتکارات و مدیریت وی استقبال می‌کنند.
 
به گفته سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، اصولگرایان طیف‌هایی با انگیزه‌ها، سلایق و افکار مختلفی هستند، اما اکثریتشان با حضور ناطق نوری موافقند.
 
**  بارها از ناطق برای حضور در مدیریت سیاسی کشور دعوت کرده‌ایم

محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری و همچنین جامعه اسلامی مهندسین هم در همین راستا و در پاسخ به این سوال که ظاهراً شما علاقه زیادی به حضور ناطق‌نوری در مجلس دارید و وی را "ظرفیت اصولگرایی" می‌دانید، به خبرنگار ما می‌گوید:  ناطق نوری اعلام کرده که برای ورود به انتخابات احساس تکلیف نمی‌کند و لذا بحث ورود و نامزدی وی مطرح نیست بلکه من تاکید می‌کنم که ناطق باید وارد مدیریت سیاسی کشور شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه می‌دهد: وی "ظرفیت اصولگرایی" است و نمی‌تواند اصلاح‌طلب باشد لذا ما بدون شرط، وی را دعوت به حضور در عرصه مدیریت سیاسی کشور کرده‌ایم.

** ناطق نوری از جنس اصلاحات نیست

درباره ورود ناطق به عرصه مدیریت سیاسی کشور با مجید محتشمی رئیس جبهه اصلاح‌طلبان نیز گفتگو کردیم و نظر وی را در این باره جویا شدیم.
 
محتشمی اعتقاد دارد که از دیدگاه جبهه اصلاح‌طلبان، ناطق نوری از جنس اصلاحات نیست، هرچند وی  در بین اصلاح‌طلبان شخصیت محترمی است.
 
 رئیس جبهه اصلاح‌طلبان می‌گوید: به لحاظ باطنی و محتوایی، ناطق نوری از جنس اصول‌گرایان بوده و از اصلاح‌طلبان فاصله دارد.
 
دبیرکل جبهه آزادی با بیان اینکه اگر نگاه اصلاحات را "آزادی و دین" در نظر بگیریم، تبعا با نگاه اصول‌گرایان که "دین و دین" است، تفاوت دارد و همین موضوع، جبهه اصلاحات را از اصول‌گرایان متمایز می‌کند، می‌افزاید: همین تفاوت، شخصیت ناطق نوری را از اصلاح‌طلبان متمایز می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه حضور  ناطق نوری به عنوان رهبری اصلاح‌طلبان مطرح نیست، بلکه فقط نام وی در فهرست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: ناطق نوری بارها اعلام کرده که وارد عرصه سیاست به مفهوم حضور در انتخابات نخواهد شد.
 
رئیس جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در طول 36 سال گذشته به غیر از دو دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد یعنی دولتهای نهم و دهم عملاً بدنه مدیریت سیاسی کشور متمایل به اصلاح‌طلبان بوده است، خاطرنشان می‌کند: فضای انتخاباتی باید به نحو مطلوبی ساماندهی شود، البته دولت روحانی هم این فضا را ایجاد می‌کند تا انتخابات در فضای سالم و آزاد برگزار شود.


این اظهارات محتشمی در حالی بیان می‌شود که محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفته بود: ممکن است در انتخابات مجلس شورای اسلامی لیست واحدی متشکل از اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل اصول‌گرا مثل نزدیکان ناطق نوری ارائه شود.

باید دقت داشت که کاندیداتوری ناطق نوری از این‌جهت برای اصلاح‌طلبان حائز اهمیت است که وی به‌عنوان فردی که به قول خودش ۲۰ سال در مجلس بوده، دارای اعتبار و تجربه خاصی است و اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار باشند که با وجود ناطق صندلی ریاست مجلس آینده از آنِ آن‌ها خواهد بود.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا یکی از جناحها می تواند ناطق را مجاب کند که بعد از سالهای متمادی مستقیما به عرصه سیاست کشور وارد شود یا اینکه حداقل مدیریت ناطق می تواند بر تشکیل یک مجلس معتدل و همسو با دولت که داعیه اعتدال گرایی دارد، کمک کند؟
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار