مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی:

شیعه و سنی برای مبارزه با تروریسم متحد شوند

یک عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان گفت: قدرت‌های دنیا به‌ظاهر می‌گویند ما با تروریسم مخالفیم و با آن مقابله می‌کنند، اما آنچه که معلوم است این است که تا به‌ حال مبارزه آن‌ها علیه تروریسم، مبارزه با معلول بوده است و آن‌ها با معلول جنگیدند نه با علت تروریسم.

به گزارش حوزه سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره بین المللی 17000 شهید ترور، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی درباره افزایش پدیده ترور و تروریسم در منطقه و دلایل حمایت غرب از این پدیده بیان کرد: تروریسم پدیده زشت و شومی است که آثار منفی آن در منطقه بسیار زیاد است.

قدرت‌های دنیا تاکنون با معلول تروریسم جنگید‌ه‌اند نه علت آن

وی ادامه داد: قدرت‌های دنیا ممکن است برای حفظ منافع خود از این پدیده حمایت کنند؛ البته به‌ظاهر می‌گویند ما با تروریسم مخالفیم و با آن مقابله می‌کنند، اما آنچه که معلوم است این است که تا به‌حال مبارزه آن‌ها علیه تروریسم، مبارزه با معلول بوده است و آن‌ها با معلول جنگیدند نه با علت تروریسم؛ چون تا زمانی‌که علت باقی است مبارزه با معلول فایده ندارد و بر خلاف اصول مسلمه دنیاست.

علت‌ بروز تروریسم، واقعیت‌های موجود در دنیای امروز است

امام‌جمعه اهل‌سنت شهر زاهدان تصریح کرد:‌ اگر کسی بخواهد با پدیده‌ای مبارزه کند، باید علل آن پدیده را شناسایی و با آن مبارزه کند اما آنها علل را نادیده گرفتند. علت‌ها، واقعیت‌های موجود در دنیای کنونی و امروز هستند. اگر کسی واقعیت‌ها را نبیند، با آن درست برخورد نکند، به واقعیت‌های موجود جامعه توجه نکند و نسبت به نیازها، خواسته‌ها و مطالبات موجود در جامعه پاسخ‌گو نباشد، به‌هرحال با مشکل مواجه می‌شود؛ مثلاً در مسئله فلسطین، قدرت‌ها این مسئله را نادیده می‌گیرند و خواسته‌ها و قیام مردم فلسطین را که چند دهه است، وجود دارد، نادیده گرفتند و این مردم به حق و حقوق‌شان نرسیدند و به خواسته‌های به‌حق آن‌ها توجه نمی‌شود.

زورگویی، بی‌سوادی، فقر فرهنگی و مادی از عوامل ایجاد جامعه تندرو هستند

وی تاکید کرد: زورگویی، سرکوب، نفاق، بی‌سوادی، فقر فرهنگی و مادی و فشار عواملی هستند که مایه ایجاد جامعه تندرو و تروریسم هستند و تروریسم را به وجود می‌آورند. اگر قدرت‌ها به این مسائل توجه نکنند، موفق نمی‌شوند. آمریکا و متحدانش اگر به این مسائل توجه نکنند، موفق نمی‌شوند. اگر مبارزه هم بکنند، موفق نمی‌شوند مگر اینکه علت‌ها را پیدا کنند و این علت‌ها مختلفند. امروزه در کشورهای مختلف تروریسم رشد کرده و در حال پیشرفت است و مقصر، بیشتر حاکمان کشورها و حکومت‌ها هستند که در رأس آن‌ها قدرت‌ها و سازمان ملل هستند. باید این علل و انگیزه‌ها را شناسایی و با علت‌ها مبارزه کرد.

ایران می‌تواند نقش مؤثر و مهمی در مبارزه با تروریسم داشته باشد

عضو مجمع فقهی مکه در ارزیابی از نقش ایران در امر مبارزه با تروریسم گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیتی که ایران دارد، می‌تواند مؤثر و مهم باشد مشروط به این‌که مبارزه مطابق با اصول باشد، در این صورت نقش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مهم و مؤثر باشد.

شیعه و سنی با همدلی و تفاهم برای مبارزه با ترویسم متحد شوند

مولوی عبدالحمید در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که پدیده تروریسم همه جوامع و قومیت‌ها را در بر می‌گیرد، مذاهب و فرق مختلف چطور می‌توانند در کنار دولت‌ها به مبارزه با تروریسم کمک کنند، بیان کرد: تروریسم مذهب و فرقه نمی‌شناسد ازاین‌رو تروریسم چیزی است که همه را درگیر کرده است؛ اما شیعه و سنی می‌توانند با تفاهم، همدلی، همگرایی و مشترکاتی که دارند، از مشترکات‌شان تأسی بگیرند. یکی از مشترکاتشان این است که تروریسم برای همه ضرر است و با هم متحد باشند تا با ترویسم مبارزه کنند.

کنگره بین‌المللی17000 شهید ترور، ریشه اصلی ترور را شناسایی کند

امام‌جمعه اهل‌سنت و مدیر مدرسه علوم دینی دارالعلوم زاهدان در خصوص برگزاری کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور و این‌که برگزاری این کنگره تا چه اندازه می‌تواند در معرفی ایران به عنوان کشوری که خود قربانی تروریسم است، تأثیرگذار باشد، گفت: این کنگره اگر سیاسی نباشد، خوب است. هم‌چنین اگر به سمت واقعیت‌ها برود خوب است. گاهی کنگره‌ای برگزار می‌شود و مسائل سیاسی را مدّنظر دارد اما اگر روی واقعیت‌ها کار کند و ریشه اصلی ترور را شناسایی و بتواند به جهان، جامعه جهانی و مردم راهکار درست نشان بدهد و ریشه تروریسم را شناسایی کند، چیز خوبی است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار