سهم 25 درصدی قاچاق در اقتصاد کشور

دبیر کل خانه اقتصاد ایران با اشاره به میزان کل واردات و صادرات کشور گفت:بنا بر آمار اعلام شده قاچاق سهم 25 درصدی را از کل تجارت ایران به خود اختصاص داده است.

مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص قاچاق گفت:بر اساس آمار سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته در حدود 25 میلیارد دلار قاچاق به کشور صورت گرفته است، این میزان در مقایسه با حجم کلی 100 هزار میلیارد دلاری صادرات و واردات،سهم 25 درصدی را به خود اختصاص داده است. 

وی در ادامه به دلایل شکل گیری پدیده قاچاق اشاره و بیان داشت:مزیت قیمتی کالاها در خارج و داخل مرزهای کشور، وجود قوانین متعدد و بعضا در تضاد هم در گمرک و زمان بر بودن ترخیص کالا، آمار قاچاق را در کشور افزایش می دهد.

 دبیر کل خانه اقتصاد ایران به آثار سو این پدیده اشاره و بیان داشت:پدیده قاچاق با آثار سو بر روی تولید ملی، باعث نادیده گرفتن حقوق دولت می شود.حقوق و عوارضی که در صورت پرداخت شدن به دولت می توان از آن در حیطه های مختلف اقتصادی استفاده می شود. 

وی افزود: برای مقابله با قاچاق دولت با عظم جدی و سیستماتیک کردن برخورد با قاچاق سود قاچاق‌چی و قاچاق کالا به حداقل برساند که مزیت برای قاچاق وجود نداشته باشد.همچنین نظارت بر حجم پول هایی که جا به جا می شود و جدی گرفتن قوانین پولشویی می توان از قاچاق جلوگیری و باعث حمایت از تولید داخل شود.

دانشمند در خصوص قاچاق سیگار گفت:در بین کالاهای وارداتی سیگار یکی از کالاهایی است که حجم قابل توجهی از آن به صورت قاچاق در کشور وجود دارد و این اقلام از نظارت بهداشتی و استاندارد خارج شود و آثار زیان بار بیشتری در مقایسه با سیگارهای دیگر برای بدن دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار