شهرکرد

دیابت، عارضه‌ای شیرین با عوارضی بسیار تلخ

دیابت یا مرض قند، عارضه ای است که سالیانه افراد زیادی به علت عدم آگاهی از ابتلا و یا تأخیر در درمان این بیماری، جان خود را از دست داده و یا دچار نقص عضو می شوند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران در شهرکرد، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرددیابت را بیماری خاموشی دانست که با افزایش بیش از حد طبیعی قند خون به وجود می آید.

دکتر اکبر سلیمانی گفت: زمانی که میزان قند خون ناشتای فردی، بزرگتر و یا مساوی 126 و بعد از ناشتا، بیشتر از 200 باشد، این فرد مبتلا به بیماری قند خون تشخیص داده می شود.

وی افزود: تغذیه ناصحیح، چاقی و ازدیاد وزن، بی تحرکی،  فشار خون، استرس و فشارهای روانی از مهم ترین علل بیماری دیابت است.

سلیمانی،  با اشاره به اینکه پرخوری، پرنوشی،  تکرر ادرار و خستگی بیش از حد از شایع ترین علایم این بیماری است، اظهار داشت: یکی از وظایف بسیار مهم بیماران دیابتی، کنترل قند خون توسط خود بیمار با استفاده از دستگاه گلوکومتر می باشد.

این متخصص داخلی تصریح کرد: نفروپاتی دیابتی یا بیماری های کلیوی، رتینوپاتی دیابتی یا نابینایی و نوروپاتی دیابتی و یا بیماری های عصبی از شایع ترین عوارض این بیماری است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با اشاره با اینکه دیابت به سه نوع تقسیم می شود، گفت: دیابت نوع یک، بیشتر جنبه وراثتی داشته و با تزریق انسولین قابل کنترل است، ولی دیابت نوع 2 که بیشتر با افزایش سن، تغذیه ناصحیح و بی تحرکی به وجود می آید با تجویز دارو توسط پزشک قابل کنترل بوده و دیابت دوران بارداری خانم ها به عنوان یکی دیگر از انواع این بیماری هم باید زیر نظر پزشک درمان شود.

وی، با اشاره به تأثیر اصلاح و تغییر الگوی زندگی در پیشگیری از دیابت خاطرنشان کرد: با اندازه گیری دوره ای قند خون، پرهیز از مصرف بی رویه مواد قندی و شیرین، داشتن تحرک روزانه و بهره گیری از الگوی صحیح مصرف میوه و سبزی جات تا حد زیادی می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

کارشناس ارشد تغدیه هم در این خصوص گفت: غذاهای نشاسته ای مانند برنج و ماکارونی، انواع قند، شکر، پولکی، نبات، شربت ها، بستنی، نوشابه ها، کمپوت ها، آبمیوه های صنعتی و هر چیزی که شکر به آن افزوده شود، عامل افزایش قند خون می باشد.

مجید هاشمی با تأکید بر اینکه بیماران دیابتی باید تا حد ممکن از مصرف خوراکی های منجر به بالا رفتن قند خون بپرهیزند، اضافه کرد: ورزش های سبک هوازی به مدت حداقل نیم ساعت در روز هم برای این بیماران مفید و لازم است.

انتهای پیام/ز

 

برچسب ها: دیابت ، عارضه ، خاموش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.