شهرکرد؛

اهمیت مقابله با استرس و اضطراب دانش آموزان در آستانه کنکور

استرس و اضطراب دو واژه ای است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، گریبان گیر تعداد زیادی از دانش آموزان و داوطلبان می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران  رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به قرار گرفتن در آستانه آزمون سراسری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، توجه دانش آموزان و داوطلبان به دوری و پرهیز از اضطراب و استرس به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در عدم موفقیت یا عدم دستیابی به نتیجه دلخواه در آزمون را ضروری دانست.

احمدرضا عرب با بیان نکات و شرایطی که قبل از کنکور باید مدنظر قرار گیرد، گفت: دانش آموزان با توکل بر خدا، افکار مثبت و امید را جایگزین افکار منفی، نگرانی و استرس کنند.

وی تأکید کرد: بدلیل نزدیکی زمان کنکور، اکنون زمان مناسبی برای یادگیری و فراگیری مطالب جدید نیست، بلکه داوطلبان باید به مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده بپردازند.

عرب ضمن توصیه به دانش آموزان برای استفاده از تنفس عمیق در زمان اضطراب، از آنان خواست این تکنیک را قبل از شروع پاسخگویی به سوالات کنکور هم به کار ببرند.

به گفته وی؛ داوطلبان می توانند از دم کرده گل گاو زبان که خاصیت آرام بخشی دارد هم استفاده کنند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری همچنین با تأکید بر برنامه ریزی صحیح و خواب و استراحت لازم و مناسب در کنار مطالعه مفید، در خصوص تغذیه دانش آموزان گفت: میوه و سبزیجات، خرما و کشمش باید جایگزین خوراکی های پرچرب و کم کالری در وعدهای غذایی شود.

عرب همچنین به دانش آموزان و داوطلبان توصیه کرد؛ هنگام پاسخگویی به سؤالات کنکور، ابتدا سوالات آسانتر را جواب داده و سپس به حل سؤالات مشکل بپردازند.

وی با تأکید بر ضرورت تلاش و برنامه ریزی دانش آموزان برای موفقیت‌های تحصیلی و تشویق، ترغیب، همکاری و همراهی خانواده ها و مخصوصاً والدین در این زمینه، خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید بدانند و توجیه باشند که چنانچه با وجود برنامه ریزی و تلاش های لازم، موفق به کسب رتبه خوب و بالایی در کنکور نشدند، همچون گذشته مورد قبول خانواده و دوستان خود هستند و با روحیه بالا به فکر موفقیت در مراحل بعدی باشند.

عرب از خانواده های دانش آموزان و داوطلبان خواست؛ از به کار بردن جملاتی مانند «باید رتبه خوبی در کنکور  بیاوری»، « باید در فلان دانشگاه قبول بشوی» و ... که عامل ایجاد استرس، اضطراب و نگرانی و در حقیقت یک سم خطرناک برای آرامش دانش آموزان قبل از امتحان است، پرهیز کنند.

آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال 94، همزمان در سراسر کشور، در دو نوبت صبح و بعدازظهر روزهای پنج شنبه و جمعه 21 و 22 خردادماه جاری در پنج گروه آزمایشی برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.