تبریز؛

افزایش بازده آبیاری قطره ای در سایه کنترل نفوذ عمقی

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: کاهش تبخیر از سطح خاک، عدم وجود روان‌آب سطحی و کنترل نفوذ عمقی از عواملی هستند که باعث کاهش مصرف آب و در نتیجه افزایش بازده آبیاری می‌شود.

یعقوب دین پژوه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: با توجه به ماهیت و خصوصیات فنی روش آبیاری قطره ای، مصرف آب در این روش کمتر از سایر روش‌های آبیاری است.

وی تصریح کرد: ‌مقایسه مقدار محصول تولیدی در آبیاری قطره ای با سایر روش‌های نشان داده که تولیدی محصول در این روش بیشتر و یا حداقل مساوی با سایر روشها بوده است و به عبارت دیگر آبیاری قطره‌ای باعث کاهش مقدار محصول نمی‌شود.

دین پژوه ادامه داد: آبیاری قطره‌ای در استفاده سودمند از آب، عملیات زراعی و مهندسی و همچنین از نظر اقتصادی دارای مزایای اقتصادی و ارزشمند بوده و امتیازات آبیاری قطره‌ای در سایه مدیریت صحیح در طراحی، استفاده و نگهداری از سیستم آبیاری قطره‌ای حاصل می‌شود.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: هزینه بهره‌برداری و نگهداری سیستم آبیاری قطره‌ای را نسبت به سایر روش‌های آبیاری کمتر است.

وی افزود: اگر بتوانیم آبیاری قطره ای را اشاعه دهیم، مقدار قابل توجهی آب ذخیره می شود.

دین پژوه تاکید کرد: آبیاری قطره‌ای با توجه به نوع محصول، میزان سرمایه گذاری اولیه و سهولت بهره‌برداری قابل اجرا خواهد بود.
 
انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.