زنجان؛

مزایای متعدد مزارع دو منظوره کشاورزی

مزارع استخرهای دو منظوره کشاورزی مزایای متعددی ازجمله استفاده بهینه از آب کشاورزی، کمک به اقتصاد خانوار کشاورزان دارد

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ؛مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه آبزی پروری از فعالیتهای شاخص اقتصادی بخش کشاورزی است گفت:که با انجام این فعالیت می توان از کشت تک محصولی جلوگیری و بعنوان محصولی برای تنوع کشت از آن بهره جست .

بورانی افزود:استخرهای ذخیره آب کشاورزی به منظور ذخیره کردن آب برای فعالیتهای کشاورزی در کنار چاه های آب احداث می شوند که با تمهیداتی در مهندسی این استخرها برای پرورش ماهی قابل استفاده هستند .

وی ادامه داد: این سیستم آب قبل از اینکه وارد زمین های کشاورزی شود در این استخرها برای پرورش ماهی استفاده می شود و به همین دلیل به اینها استخرهای دو منظوره کشاورزی نیز گفته می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه با توجه به فصلی بودن فعالیتهای کشاورزی ، این سیستم با محدودیت زمان دسترسی به آب مواجه بوده و حداکثر دوره پرورش آن 5 الی6 ماه در سال می باشد اضافه کرد: لذا بایستی بچه ماهیان را با وزن بالا رهاسازی کرد.

بورانی با بیان اینکه استفاده بهینه از آب کشاورزی از مزایای مهم این مزارع است ادامه داد: استخرهای ذخیره که در آن ماهی پرورش داده می شود کود ملایمی را برای زمین های کشاورزی تامین می کنند و طبق برآورد انجام شده حدود 150 کیلو گرم به ازای هر تن تولید ماهیان سردآبی در مصرف کودهای فسفاته و نیتراته صرفه جوئی می گردد .

وی کمک به اقتصاد خانوار کشاورزرا از دیگر مزایای استخرهای دو منظوره عنوان و تصریح کرد: حدود 20% از تولید قزل آلای رنگین کمان کشور در سال 1392 از این سیستم حاصل شده است که استان های مازندران ، زنجان ، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی پنج استان برتر تولید کننده در این سیستم می باشند .




انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.