باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

بیماری که قطار خانواده‌ها را متوقف می‌کند

خاطره‌ها مهمترین بخش زندگی افراد به حساب می‌آیند که با فراموش شدن آنها فرد را به یک مرده‌ی متحرک تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، به طور متوسط از  هر 10 سالمند بالای 75 سال یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود که با بالا رفتن سن و گذشت از 70 سال این احتمال دو برابر افزایش پیدا می‌کند، بطوریکه تقریبا نیمی از جمعیت افراد بالای 85 سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بیماری آلزایمر و روند رو به گسترش آن
آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که با سرعت پایین رشد می‌کند و از علائم آن اختلال حافظه و در مراحل شدیدتر اختلال در قدرت استدلال، برنامه ریزی، تکلم و درک است و پیش بینی شده این بیماری تا سال 2050 بیش از یکصد میلیون نفر در جهان را مبتلا خواهد کرد.

افراد مستعد به این بیماری چه کسانی هستند؟
عامل خطرناک در بروز این بیماری افزایش سن است که رابطه‌ای مستقیم با آن دارد عوامل ژنتیکی و همچنین افرادی که به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و بالا بودن کلسترول خون بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

دور نمای بیماری آلزایمر و عوامل تشدید کننده
مصرف الکل و سیگار از عوامل تشدید کننده‌ی این بیماری هستند به همین دلیل تشویق کردن افراد به دوری از این عوامل در بسیاری از موارد توصیه می‌شود.

با چه غذاهایی به  جنگ آلزایمر برویم؟
بیشتر مطالعات نشان دهنده‌ی آن است که عواملی مثل رژیم غذایی در مقابله با آلزایمر نقش اساسی دارد.

دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران بیان کرد: پیشگیری از آلزایمر با یک تغذیه مناسب بسیار نقش اساسی دارد که بهترین مواد  غذایی در این بیماری استفاده از اسیدهای چرب امگا سه مثل گردو و ماهی است.

وی ادامه داد: رژیم  غذایی شامل میوه، سبزیجات، نان، گندم و روغن زیتون می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

کیمیاگر تصریح کرد: ویتامین‌های مختلفی مانند C,B3,B12 و همچنین اسید فولیک نیز برای مقابله با آلزایمر توصیه شده است.

اگر چه این بیماری موجب تغییرات می‌شود ولی فرد بیمار هنوز می‌تواند قدر دانی خود را ابراز کند و احساساتی چون خوشحالی، خشم، ترس، عشق و یا غم را نشان دهد، با آگاهی از شخصیت بیمار و تجارب زندگی گذشته او می‌توان تدابیری اتخاذ کرد تا زندگی شخص از کیفیت خوبی برخوردار شود.


گزارش از مهناز متقی




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار