باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

آموزش، مهمترین بخش برنامه پیشگیری و کنترل دیابت است

از آنجایی که آموزش، مهمترین بخش برنامه پیشگیری و کنترل دیابت نوع دو است، تربیت مربیان از برنامه‌های ویژه حوزه بهداشت در فرآیند پیشگیری از دیابت می باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، علیرضا مهدوی، معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌های حوزه بهداشت جهت پیشگیری از دیابت نوع دو اظهار کرد: بخشی از برنامه‌های معاونت اجرایی دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت آموزش سبک زندگی، آشنایی با دیابت برای عموم مردم و آموزش نکاتی برای افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت است.

وی افزود: این برنامه در حالی عملیاتی می‌شود که طرح تحول نظام سلامت دوم برنامه‌هایی برای آموزش، پیشگیری و غربالگری دیابت نوع دو دارد. 

بر پایی دوره‌های آموزشی برای مربیان بهداشت 
مهدوی از برپایی دوره‌های آموزشی برای مربیان بهداشت خبر داد و گفت: مربیان و رابطین بهداشتی که در محله‌ها و خانه‌های بهداشت علاقمند به آموزش هستند، در دوره‌های آموزشی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت شبکه‌ای و آبشاری برپا می‌شود، شرکت می‌کنند. 

وی به شروع تربیت مربی در کانونهای شهرداری که مراکز سلامت دارند،‌از سال 92 و همزمان با هفته دیابت اشاره کرد و گفت: این آموزش‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می‌گیرد و سایر دانشگاه‌ها علوم پزشکی هم برنامه‌های آموزشی ویژه دارند. 

مهدوی با اشاره به اینکه یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی سلامت مقام معظم رهبری به بحث مقدم بودن پیشگیری بر درمان اشاره دارد گفت: از آنجایی که به سبک زندگی ایرانی- اسلامی درسیاست‌های ابلاغی اشاره شده است ، بنابراین تحرک و فعالیت‌ بدنی عدم مصرف مواد غذایی آماده و پرهیز از مصرف سیگار می‌تواند مهمترین عامل پیشگیرانه در برابر دیابت نوع دو باشد. 

برنامه کنترل دیابت از سال 83 آغاز شده است 
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، مهدوی با بیان اینکه قبل از شروع طرح تحول سلامت، برنامه کنترل دیابت را در دستور کار داشتیم، گفت: در مناطق روستایی از سال 83 برنامه کنترل دیابت شروع شد که طی این برنامه دو دوره غربالگری برای جمعیت بالای 30 سال که خطر عواملی مثل: اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا و سابقه دیابت داشتند، همچنین خانم هایی که سابقه سقط جنین مکرر یا تولد نوزاد بالای چهار کیلوگرم داشتند، مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شوند. 

وی ادامه داد: در بین این گروه اگر افرادی دیابتی بودند، تحت مراقبت قرار می‌گرفتند و اگر در معرض خطر، تشخیص داده می شدند، بطور دوره‌ای و مداوم کنترل می شدند. 

مهدوی افزود: این طرح همچنان در قالب طرح تحول نظام سلامت ادامه دارد اما بصورت غربالگری عمومی نبوده است و در راستای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع انجام می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه از سال 83 در شهرهای بالای یک میلیون نفر برنامه شناسایی افراد دیابتی و در معرض خطر دیابت شروع شده، افزود: این برنامه همچنان در قالب طرح تحول نظام سلامت ادامه دارد و افرادی که تحت مراقبت قرار می‌گیرند، از نظر عوارض هم مورد بررسی قرار می‌گیرند که ابتدا بررسی ها در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود و سپس به مراکز دیابت ارجاع داده می‌شوند و توسط متخصصین معاینه می‌شوند.

بررسی کلیوی، چشمی و قلبی افراد دیابتی الزامی است 
مهدوی عوارض ناشی از دیابت نوع دو را بسیار فراوان دانست و گفت: در شرایطی که دیابت نوع دو به درستی کنترل نشود، فرد دیابتیک دچار عوارض شدید چشمی، کلیوی و قلبی – عروقی می‌شود. طبق برنامه ای که این حوزه از سال 83 برای غربالگری دیابت نوع دو آغاز کرده، افراد دیابتی که از طریق خانه‌های بهداشت به متخصصین ارجاع داده می‌شوند، از نظر مشکلات کلیوی، چشمی و نارسایی قلبی- عروقی، بطور مداوم تحت بررسی قرار می‌گیرند. 

با این تفاسیر و جدیت و مداومت در پیشگیری و کنترل دیابت نوع دو که از جانب مسئولین گزارش می‌شود، انتظار می رود که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ریشه کنی دیابت نوع دو در کشور باشیم! 

اما شواهد به گونه‌ای است که گویا هیچ اقدامی برای کنترل دیابت انجام نمی‌گیرد. از طرفی شاهد روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان هستیم که علت هم کم تحرکی و ماندن در آپارتمانهای کوچک و اکتفا به بازیهای رایانه‌ای است و از طرفی مصرف بالای غذاهای آماده توسط همین گروه سنی که باز به علت اشتغال والدین و نداشتن فرصت کافی برای تهیه غذاهای خانگی است، البته در این میان شیوع مصرف سیگار بین نوجوانان و جوانان هم جای خود دارد.

باشگاه خبرنگاران با پیگیریهایی که از مجلس و وزارت بهداشت انجام داد جواب این سوال را که علی‌رغم تبلیغات منفی علیه سیگار، چرا واردات و قاچاق این محصول به کشور آنقدر بالاست، برسیم، ولی امیدواریم بالاخره نهاد،‌ارگان‌ یا سازمانی پیدا شود به این سوال که شاید برای اکثر مردم آگاه جامعه هم مطرح است، پاسخ قانع کننده‌ای دهد تا آن زمان، ما همچنان پیگیر این موضوع خواهیم بود. 



گزارش از یکتا صانعی




انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار