مانع‌تراشی‌های آمریکا در رسیدگی به پرونده زندان‌های مخفی سیا در لهستان

دولت باراک اوباما همچنان از ارائه مدارک و شواهد به دولت لهستان برای افشای حقیقت در پرونده زندان‌های مخفی سازمان سیا در این کشور طفره می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دیلی‌استار لبنان، دولت ایالات متحده با مانع‌تراشی‌های گسترده سعی دارد از پیشرفت پروندۀ زندان‌های مخفی سازمان سیا در لهستان جلوگیری کند.

دولت باراک اوباما تلاش می کند با بی توجهی نسبت به درخواست های مکرر دستگاه قضایی لهستان مبنی بر تحویل مدارکی که دال بر وجود زندان‌های مخفی سازمان جاسوسی سیا در این کشور در سال‌های 2002 تا 2003 هستند بر حقیقت سرپوش بگذارد.

یکی از مدارکی که در این زمینه از آن نام برده می‌شود، مربوط به گزارشی است که سنای آمریکا در ماه دسامبر 2014 (آذر 93) در خصوص مکان دقیق زندان‌های مخفی سیا در نقاط مختلف جهان و نوع فعالیت‌ این زندان‌ها منتشر کرده است.

"پیوتر کوشماتی"، سخنگوی اداره دادستانی لهستان در شهر کراکوف، در این زمینه گفت: "ما از همان ابتدا خواستار رؤیت محتوای کامل گزارش سنا شدیم که در آن به‌طور غیرمستقیم از لهستان نیز به‌عنوان یکی از کشورهای میزبان زندان‌های مخفی نام برده شده بود. باوجود درخواست‌های مکرر ما، دولت آمریکا تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و حتی با دسترسی به سایر مدارک و پرسش از قربانیان پرونده مخالفت کرده است."

"دادگاه حقوق بشر اروپا" سال گذشته در حکمی لهستان را به پرداخت غرامت به دو نفر از مظنونین فعالیت‌های تروریستی محکوم کرد. این مظنونین مدعی شده بودند در زندان‌های مخفی سازمان ترور و جاسوسی سیا در لهستان شکنجه می‌شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار