کرمانشاه ؛

تنها کانال مجاز عرضه مواد نیروزا فقط داروخانه ها هستند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری ازمکمل‌ها و مواد نیروزای غیرمجاز عوارض دارند، گفت : تنها داروخانه‌ها مجاز به عرضه این مواد هستند و سلامت موادی که از طریق کانال‌های دیگر و بصورت غیرمجاز عرضه می‌شوند به هیچ عنوان تایید شده نیست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،قباد محمدی افزود: عرضه این مکمل‌های ورزشی و تقویتی و داروهای نیروزا به دو صورت در جامعه عرضه می‌شود، یک صورت عرضه این محصولات فرم مجاز آن است که در این صورت، این محصولات دارای تایید وزارت بهداشت بوده و پروانه ساخت و یا واردات آنها از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی این محصولات وجود دارد و این محصولات فقط از طریق داروخانه‌ها عرضه می‌شوند.
 
وی گفت: متاسفانه در شیوه دیگر، این محصولات بصورت غیر مجاز عرضه شده و هیچ مجوز و یا پروانه ساخت و یا واردات نداشته و توسط دستفروشان، مکمل فروشی‌ها و باشگاه‌های ورزشی در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گرفته و سلامت آنها به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تشریح عوارض این داروها گفت : بسته به نوع مواد مصرفی در این محصولات غیرمجاز عوارض آنها متفاوت است، که عقیمی، بزرگ شدن قلب، سکته و عوارض قلبی، جوش‌ها و قارچ‌های پوستی، ناراحتی‌های عصبی و سرطان را از جمله اصلی‌ترین این عوارض است .
 
محمدی خاطرنشان کرد: مصرف داروهای نیروزای غیرمجاز علاوه بر این، عوارض کلیوی و حتی در مواردی مرگ را نیز به دنبال دارند.
 
وی افزود: متاسفانه همواره مواردی در طول سال گزارش می‌شود که فردی بر اثر مصرف این مواد غیرمجاز به کما رفته و یا فوت کرده است.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به متخصصین طب ورزش و یا تغذیه و رژیم درمانی مکمل ورزشی و تقویتی مناسب را مصرف کنند.
 
 
انتهای پیام /گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.