بیرجند؛

فراهم شدن 500 فرصت شغلی با اجرای طرح ترسیب کربن در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مسئله اشتغال مردمی یکی از مسائل جدی در کشور است، گفت: باوجوداینکه سازمان جنگلها متولی طرح ترسیب کربن است، اما این طرح یک کار جانبی برای ما است که توانسته حدود ۵۰۰ فرصت شغلی را در خراسان جنوبی فراهم کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، خداکرم جلالی با اشاره به آغاز اجرای پروژه طرح ترسیب کربن در شهرستان سربیشه از حدود ۱۲ سال قبل، افزود: امروز بعد از گذشت ۱۲ سال، این پروژه تبدیل به یک مدل کارآمد و قابل‌اجرا برای سراسر کشور شده است.

وی، جامع‌نگری را یکی از مسائل اساسی موردتوجه در این پروژه عنوان کرد و گفت: مسائل مربوط به جوامع انسانی با مسائل اقتصادی، فرهنگی و محیط زیست گره خورده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بابیان اینکه فقرمی‌تواند عامل تخریب سرزمین باشد، افزود: از سوی دیگر تخریب سرزمین، فقر را به دنبال خواهد داشت و بنابراین این دو مقوله کاملاً باهم مرتبط هستند.

جلالی گفت: در این پروژه که برگرفته از مدل‌های موفق جهانی است، مسئله انسان، محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم مورد توجه قرارگرفته است.

وی از گسترش و تعمیم طرح ترسیب کربن در ۲۰ استان کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر این پروژه ۱.۵ میلیون هکتار را تحت پوشش خود دارد.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرای تعمیم طرح ترسیب کربن در استان‌ها در فاصله حدود یک سال توانسته موفقیت های زیاد را داشته باشد.

جلالی با تأکید بر این اینکه مسئله اشتغال مردمی یکی از مسائل جدی در کشور است، تصریح کرد:باوجوداینکه سازمان جنگلها متولی این پروژه است اما این پروژه یک کار جانبی برای ما است که توانسته حدود ۵۰۰ فرصت شغلی را در خراسان جنوبی فراهم کند.

وی، مشارکت مردم را یکی از موضوعات زیربنایی و عامل موفقیت این طرح برشمرد و افزود: تاکنون حدود ۶۳ گروه توسعه روستایی در قالب این پروژه شکل‌گرفته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به شکل‌گیری تعاونی های روستایی در قالب طرح ترسیب کربن گفت: این تعاونی ها سبب شده تا در بحث توانمندی که روستائیان نیاز دارند از طریق تسهیل گران به آن دست‌ پیدا کنیم.

جلالی، طرح ترسیب کربن را یکی از موفق‌ترین مدل های توسعه روستایی دانست و افزود: این طرح در منطقه خشکی مانند خراسان جنوبی توانسته با اجرای ۱۵ هزار هکتار عملیات بوته کاری و بذرپاشی ، بخشی از مشکلات روستائیان را توسط خودشان حل کند.

وی یادآور شد: همچنین روستائیان در قالب این طرح با اجرای عملیات آبخیزداری توانسته‌اند بخشی از قنوات خود را احیا کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید کرد: این طرح در حال حاضر گام‌های اولیه را برداشته و گام‌های تکمیلی و توسعه‌ای این مدل نه‌تنها در منطقه بلکه در تمامی شهرستان‌ها می‌تواند اجرا شود.

جلالی همچنین خاطرنشان کرد: ما در این طرح نشان دادیم که با مشارکت و حمایت مردم می توان هزینه ها را کاهش داد.
 
انتهای پیام/گ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.