در بزرگداشت پیشکسوتان صنایع دستی استان تهران

بهمن نامور مطلق:صنایع دستی بیش از هر زمان دیگر دچار فقر نظریه شده است

صنایع دستی بیش از هر دوره‌ی دیگر دچار فقر نظریه شده است، و وقت آن رسیده است که پس از حدود بیست سال رکود نوآوری به مدل سازی جدید دست یابیم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی استان تهران با حضور بهمن نامور مطلق معاون میراث فرهنگی کشور، رجبعلی خسرو آبادی رییس میراث فرهنگی استان تهران، شهرام مریخی معاون صنایع دستی استان تهران، غدا هیجاوی رییس شورای عالی صنایع دستی منطقه ی اقیانوسیه، مازیار تشکری تیمجانی کارشناس و صاحب‌نظر در حوزه ی صنایع دستی و جمعی از هنرمندان و هنردوستان بیست و چهارم خرداد ماه در موزه ی فرش تهران برگزار شد.

در این مراسم رجبعلی خسرو آبادی و شهرام مریخی از دست اندرکاران و متولیان صنایع دستی تشکر کردند و برگزاری مجدد نمایشگاه صنایع دستی در پاییز امسال و مراسم تجلیل از پیشکسوتان را به هنرمندان و هنردوستان نوید دادند و برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان را فرصتی برای ایجاد انگیزه در هنرمندان آینده قلمداد کردند.

خلاقیت در هنر باعث رشد و توسعه  و ماندگاری است 
بهمن نامور مطلق ضمن تشکر از هنرمندان صنایع دستی گفت : خلاقیت در هنر باعث رشد و توسعه  و ماندگاری است ، برای ساخت اثر هنری پویا هنرمند باید محقق و مولف نیز باشد ، اگر دانش هنرمندان به روز نباشد دچار تکرار میشویم ، صنایع دستی حوزه ای برای پاسخ به کشش های تازه است.

وی افزود: بسیار خرسندیم که هنرمندان صنایع دستی ما در عرصه ی چوب در میان هنرمندان آسیای شرقی مطرح شده و مقام دوم را به خود اختصاص داده است،  امروزه دوره ای است که بیش از هر دوره ی دیگر صنایع دستی دچار فقر نظریه شده است، و وقت آن رسیده است که پس از حدود بیست سال رکود نوآوری به مدل سازی جدید دست یابیم.

صنعت نقطه‌ی مقابل طبیعت است
حسن بلخاری صاحبنظر و نظریه پرداز عرصه‌ی هنر گفت: یونانی ها با دو اصطلاح "فوزیسم" و "تخنه" به بیان محیط پرداختند، فوزیسم را به معنای طبیعت و آنچه  که بشر در ساخت آن دخالتی ندارد نامیدند و تخنه را عناصر مصنوع که به دست بشر ساخته میشود نامیدند، در واقع صنعت را نقطه ی مقابل طبیعت قلمداد کردند.

وی افزود: هنرمندان در ساخت اثر هنری از علم  و  هنر  در  کنار هم استفاده میکنند، در خلق اثر هنری الهام به هنرمند نقش بسزایی دارد، وقتی خداوند به نوح علیه السلام دستور ساخت کشتی داد نوح به تکنولوژی و هنر ساخت کشتی واقف نبود و از طریق الهام خداوندی توانست در این مدت کوتاه و با وسعت بزرگ اقدام به ساخت نماید.

بلخاری در ادامه به صنایع دستی به عنوان هویت تاریخی ما اشاره کرد و ادامه داد : هنر مدرن برای معرفی خود به مخاطب گاهی نیازمند این است که خالق اثر در کنار اثر به بیان  نظریه پیرامون چرایی و چگونگی آن بپردازد اما صنایع دستی نشان از هویت فطری و روحی خالق اثر دارد ، در همه جای دنیا انسان ها قادر به ارتباط با صنایع دستی هستند و هنرهای دستی و سنتی هویت ما است.

با تغییر رویکرد می‌توانیم به افزایش رونق بازار در عرصه های جهانی دست یابیم
مازیار تشکری با تاکید بر نوآوری در صنایع دستی گفت: گاهی ایجاد تغییرات کوچک در شکل یا بسته بندی صنایع دستی موجب رونق بازار جهانی آنها می‌شود، می‌توان به راهکارهایی که باعث کاهش قیمت کالاهای تولیدی می‌شود اندیشید و آنها را در کنار صنایع دستی اصیل به کار برد.

وی افزود: در حوزه ی صنایع دستی امروزه کمتر شاهد نوآوری هستیم، به جای تولید هنرهای کاربردی که در کل دنیا بازار فروش دارد به تغییر ابعاد یا فرم هایی پرداخته ایم که عملا فرق زیادی با نوع اولیه ندارد، بنابراین با تغییر رویکرد می‌توانیم به افزایش رونق بازار در عرصه های جهانی دست یابیم.

تشکری به بیان لطیفی از خطوط پر روح صنایع دستی اشاره کرد و گفت :  انسان های امروز غرق در خطوط بی روح تکنولوژی هستند ، در این میان نیازبه  خطوط زنده و پر از روح صنایع دستی احساس میشود.

باید به صنایع دستی نگاه ویژه شود
فتاح رجبعلی به عنوان نماینده ی هنرمندان به ادبیات ، تمدن ، زبان و فرهنگ ایرانیان اشاره کرد و گفت : هویت ما به لحاظ غنای زیاد در طول تاریخ موجب گشته که از ما الگوبرداری شود و باید در حفظ و نگهداری این فرهنگ اصیل بکوشیم.

وی افزود: باید با رویکرد متفاوتی به بحث صنایع دستی بپردازیم، تکرار هنرهای زمان صفویه و ... مطلوب، بجا و زیباست، اما باید در کنار آن به خلاقیت و کاربردی بودن آثار نیز توجه کنیم، امروزه طرح و ایده پردازی فراموش شده است و بازارها از تکرار اشباع شده و جا دارد به صنایع دستی که شریان فرهنگ ملت است نگاه ویژه شود.

در پایان مراسم رجبعلی خسروآبادی و بهمن نامور مطلق و سایر دست اندرکاران ازچند نفر از نامداران و پیشکسوتان عرصه صنایع دستی، کبری حیدری (رشته البسه مجلسی )، مهپاره اکبری (رودوزیهای سنتی )، عبداله مهری ( سفالگری سنتی )، احمد یوسفی ( شیشه گری سنتی )، پریسا حیدری ( سفال و سرامیک ) تقدیر و تشکر شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.