جان کری مدعی شد:

صبر جامعه جهانی درباره بشار اسد رو به اتمام است

جان کری در اظهاراتی ادعا کرد بیشتر حملات شيميايي کار رژيم سوريه است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: کاملا مطمئن هستم اکثر حملات شیمیایی را رژیم سوریه در این کشور انجام داده است.

جان کری درباره حملات شیمیایی در سوریه گفت: ما کاملا مطمئن هستیم که اکثر این حملات را رژیم سوریه انجام داده است. ما در حال قرار دادن اسناد در کنار یکدیگر هستیم؛ اما این بدان معنا نیست که بگوییم برخی از مخالفان هیچ زمانی به سلاح های شیمیایی دسترسی نداشته اند. 

وی مدعی شد: با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز در این زمینه صحبت کردم و من مطمئن هستم که وی این مسئله را با او (بشار اسد) در میان خواهد گذاشت. فکر می کنم صبر هر کس با توجه به شرارت های تسلیحاتی بسیار و روشهایی که اسد علیه مردم خود استفاده کرده رو به اتمام است. مثلا اگر شما به حلب نگاه کنید داعش در این منطقه حضور داشته و در حال حمله به جامعه ای است که اگر موفق شود می تواند منجر به مسدود شدن حرکت کمک های بشردوستانه گردد.

کری در ادامه ادعاهای خود گفت: اسد بمب های بشکه ای بر سر شهروندان در حلب می ریزد و من این مسئله را با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در میان گذاشتم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما اکنون در حال تلاش های دیپلماتیک هستیم تا ببینیم چگونه می توانیم مسیر سیاسی را احیا کنیم ؛ اما هنوز زود است به این پرسش پاسخ دهیم. ما برای جلوگیری از این حملات ساکت نمی نشینیم.

وی درباره گفتگو با لاوروف پیرامون بحران اوکراین نیز گفت: ما به مدت طولانی در این زمینه گفتگو کردیم و من به صورت شفاف گفتم ظرفیت آمریکا و اروپا برای کاهش تحریم ها بستگی به اجرای توافقنامه مینسک دارد. در چند روز گذشته نشست های متعددی بین کار گروه و گروه سه جانبه برگزار شده است که نسبت به نشست های قبلی سازنده تر بوده است . اقدامات روسیه موجب شد جدایی طلبان اوکراین وارد فعالیت نظامی بیشتری شوند. لاوروف وزیر خارجه روسیه به من گفت که جدایی طلبان می خواهند توافق مینسک اجرا شود. ما همچنان شاهد فعالیت های روسیه در حمایت از جدایی طلبان هستیم که این مسأله سازنده نیست. در صورتی که پوتین دوجانبه بازی کند و به جدایی طلبان همچنان اجازه پیشروی دهد ما با چالش بزرگی روبرو خواهیم بود.

وی همچنین درباره اظهارات پوتین در خصوص افزایش چهل موشک بالستیک بین قاره ای به زرادخانه هسته ای روسیه در سال جاری گفت: این موجب نگرانی من است.ما توافقنامه "استارت" را داریم و تلاش می کنیم به جلو برویم. ما در دهه نود در زمینه نابودی تسلیحات شیمیایی همکاری داشتیم. من فکر می کنم هیچ کس نمی خواهد به وضع جنگ سرد بازگردد. این مسئله باید از راه مذاکرات حل شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار