طراح دائرة المعارف بزرگ اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ایران دارای پیشینه‌ای ارزشمند در معماری مساجد است

هنگام عبور رهگذر از کنار یک مسجد نوع معماری آن بیانگر کاربری مسجد به لحاظ اجتماعی است.

محمد مهدی محمودی طراح دائرة المعارف بزرگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار  حوزه میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در ایام ماه مبارک رمضان گفت: مساجد تاریخی ایرانی تاکید بر مسائل مذهبی و فرهنگی ایرانیان دارد،‌ ما دارای گذشته‌ی غنی در معماری مساجد هستیم و این غنای معماری باعث شده که به لحاظ بصری تغییرات زیادی در معماری مساجد صورت نگیرد.

وی با تاکید بر لزوم تلفیق معماری دوره‌ی سنتی و معاصر به لحاظ فرهنگ و تکنولوژی افزود: امروزه برج‌هایی ساخته شده‌اند که در برخی از آنها مسائل مذهبی و فرهنگی  و اقلیمی کشور ما لحاظ نشده است،‌ برج‌هایی که سکونتگاه مردمی با فرهنگ و باور متفاوت از فرهنگ غرب و با طراحی کاملا" غربی انجام شده است،‌ اینگونه طراحی در کنار نکات مثبت خود نکات منفی زیادی خواهد داشت که اگر در مراحل اولیه بعد فرهنگی، سنتی و مذهبی در فرایند طراحی وارد می‌شد کاستی ها به حداقل می‌رسید.

طراح مسجد امیر آباد ساری در ادامه اشاره کرد:  تغییرات در حوزه‌ی معماری در همه‌ ابعاد به سرعت بیشتری انجام می‌شود اما مساجد به لحاظ  ریشه‌ی مذهبی آن و داشتن معماری غنی در ساخت مساجد بطور یقین با سرعت کمتر و بررسی‌های عمیق تر صورت می‌گیرد.

محمودی افزود: الگو برداری از معماری گذشته مساجد را باید با تکنولوژی و فرهنگ و مذهب به روز کنیم،‌ نباید مساجد دوره‌ی صفویه امروزه عینا کپی برداری شود که این نوع طراحی نادیده گرفتن هویت و تکنولوژی معاصر است،‌ امروزه نمونه‌هایی از ساخت مساجد با رویکرد تلفیق باور و سنت گذشته با رویکرد و معماری امروزه انجام گرفته که مورد نقد و بررسی قرار گرفته است،‌ مسجد الجواد تهران به عنوان اولین نمونه از ساخت مسجد با رویکرد ترکیبی است،‌نمونه‌های دیگری از جمله مسجد امیرالمومنین در امیرآباد شمالی و مسجد الغدیر میرداماد در دوره‌ی معاصر ساخته شده است.

وی در ادامه گفت: کشور عمان مساجدی تلفیقی از معماری ایرانی،‌ هندی،‌ عثمانی و... و متناسب با اقلیم خود دارد که به لحاظ بصری زیبا و همراستا با کاربری آن است بنابراین مسائل فرهنگی،‌ اقلیمی،‌ مذهبی و تاریخی در طراحی مساجد باید لحاظ گردد.

محمودی بر عناصر هویتی معماری مساجد تاکید کرد و ادامه داد: محراب و مناره و گنبد و... از عناصر هویتی مساجد هستند، هنگام عبور رهگذر از کنار یک مسجد  نوع معماری آن بیانگر کاربری مسجد به لحاظ اجتماعی است و طراحی مساجد نباید به گونه‌ای باشد که بیننده در پی یافتن نام آن باشد تا به کاربری آن اشراف پیدا کند.

وی در خاتمه گفت: بستر طراحی مساجد، مکان قرار گیری و...اندازه ی شاخصه‌های معماری مسجد را دچار تغییرات می‌کند و گاهی اوقات مناره ی مساجد با  گنبد زیبا و موقری تلفیق می‌شود،‌ اما نکته ای که در این میان باید در نظر گرفت کنار هم قرار دادن  هویت مسجد با فرم سنتی آن و ترکیب تکنولوژی در آن است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار