طراح رصد خانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران:

ضرب‌المثل «چهاردیواری اختیاری» امروزه معنای متفاوتی پیدا کرده/ بازنگری در خصوص شهرهای قدیمی الزامی است

«محمدمهدی محمودی» گفت: نیاز بیشتر به مسکن و رشد شهر در ارتفاع، مسائلی جدیدی درطراحی چون در نظر گرفتن مسئله‌ی حفظ بافت‌های قدیمی، محرمیت و توجه به اقلیم و فرهنگ تأثیر زیادی دارد.

"محمد مهدی محمودی" طراح رصد خانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در خصوص نیاز بیشتر به مسکن با توجه به افزایش جمعیت گفت: جمعیت کره‌ی زمین به لحاظ بهبود معیشت زندگی و در نتیجه‌ی آن افزایش طول عمر انسان، به طور روزافزون افزایش می‌یابد و از آنجایی که با محدودیت زمین مواجه هستیم بنابر این باید نیاز بیشتر به مسکن را با رشد شهرها در ارتفاع حل کنیم. زیرا توسعه‌ی افقی شهرها باعث تخریب زمین‌های بکر و طبیعی و در نتیجه تغییرات اقلیمی می شود پس بلند مرتبه سازی با رعایت مسائل خاص می‌تواند سودمند باشد.

وی افزود: درمکان سنجنی بلند متربه‌سازی‌ها باید به این نکته توجه کرد که بافت‌های مرتفع در کنار بافت کوتاه قرار نگیرد که مشکلاتی را از لحاظ سیمای شهری و مسائل سایه‌اندازی و ... ایجاد نکند.

طراح رصد خانه‌های ایران عنوان کرد: در قرارگیری ساختمان‌های بلند باید به درجه بندی‌های حلقه واری که اطراف میراث فرهنگی قرار دارند توجه خاص کرد و طراحی‌های شهری را با دید سه بعدی انجام داد تا سیمای شهری از دید زیبایی دچار مخاطره نشود، در واقع نسخه‌ی یکسانی درمکان سنجی بلند مرتبه‌سازی‌ها وجود ندارد و مهندسین معمار و شهرساز در کنار سایر مهندسین باید در این مورد با هم همکاری کنند.

استادیار دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران عنوان کرد: در طراحی ساختمان‌های بلند بیشتر از ساختمان‌های کوتاه باید به مسائل اقلیمی توجه کرد زیرا مسئله‌ی نور، سایه‌اندازی ساختمان‌های همجوار و تأثیر باد بر سازه در ساختمان‌های رفیع به دقت بیشتری نیاز دارد.

محمودی ادامه داد: در ساختمان‌های بلند از آنجایی که فضای سکونتی چند خانوار در کنار هم قرار می‌گیرد مشاعات کمتر شده و فضای زیستن بیشتر می‌شود.

وی در ادامه در مورد تعریف ساختمان‌های بلند اظهار داشت: ساختمان مرتفع درهر شهر تعریف خاص خود را دارد، در شهرهای کوچکی که بناهای آن 1 یا 2 طبقه است ساختمان 4 طبقه ساختمان مرتفع به شمار می‌رود و سیمای شهر را دگرگون می‌کند بنابر این درتعریف ارتفاع ساختمان‌ها باید درکنار بحث محرمیت، نور، سایه‌اندازی به فرهنگ و اقلیم توجه خاص داشت.

طراح رصد خانه ملی ایران عنوان کرد: در بناهای مرتفع با کاربری‌های مسکونی، تجاری و ... که تعاملات به صورت اجتماعی انجام می‌گیرد سبک و نوع زندگی باید تغییر کند در این ساختمان‌ها ضرب المثل "چهار دیواری اختیاری است" معنای متفاوتی دارد، دراین ساختمان‌ها هر واحد جزئی از کل به حساب می‌آید و باید با حفظ محرمیت قسمتی از یک فضای اجتماعی واحد بودن را از یاد نبرد.

محمودی عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران در خصوص لزوم بازنگری مجدد به شهرهای قدیمی گفت: بعضی از شهرهای قدیمی تا حدی فرسوده شده و کارایی خود را از دست داده‌اند و در نتیجه ساکنین آنها طراوت و انگیزه مطلوب را ندارند. 

در این خصوص لازم است معماران با بازنگری و اختصاص دادن کارایی امروزی به آنها طراوت و روح زندگی را به آنها بازگردانند.

وی خاطر نشان کرد: در توسعه‌ی عمودی شهرها که راهکاری برای حفظ  زمین است توجه به مکان قرارگیری ساختمان‌های بلند و حفظ سیمای شهری مناسب باید مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.