قم؛

در توصیف دعای افتتاح

دعا نشانه بندگى و وسیله عروج بنده به سوى خدا است با دعا و راز و نیاز و نماز انسان به معراج می‌رود و به خدا نزدیك می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از قم ؛ حلول مبارک رمضان در بین مسلمانان با شور و اشتياق و دادن اطعام و افطارى به نيازمندان، شب زنده دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه دارى و... همراه می باشد و مسلمانان روح و جان خود را در این ماه از سرچشمه فيض الهى سيراب مى كنند.

در توصیف دعای افتتاح


در ماه مبارک رمضان ادعیه و دعاهای ویژه ای سفارش شده است از جمله این دعاها، قرائت دعای افتتاح در شب های ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ویژگی های دعای افتتاح را این گونه بیان کردند:

دعای افتتاح با توجه به اینکه با جمله اَللّهُمَّ اِنّى اَفْتَتِحُ الثَّنآءَ بِحَمْدِکَ شروع شده است اسم دعای افتتاح را از همین اولین جمله دعا گرفته اند و اصل این دعا را مرحوم سید بن طاووس در کتاب "الاقبال بالاعمال الحسنه" در اعمال ماه مبارک رمضان با سند از ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید  از نائب خاص امام زمان (عج) نقل کرده اند که با املای امام زمان(عج) و نگارش نائب خاص ایشان این دعا تدوین شده است.

در توصیف دعای افتتاح


دعای افتتاح دعایی است که در هر شب از شب های ماه مبارک رمضان که ماه رستگاری و ماه سعادت است و عنایت های بیکران خداوند در آن ذکر شده است باید خوانده شود.

 این دعا از سه بخش عمده تشکیل شده است:

بخش اول:

بیش از نصف دعا را تشکیل می دهد و در خصوص وصف  صفات پروردگار است و صفاتی که از خداوند در این دعا آورده شده است در جاهای دیگر کمتر نظیر آن را داریم از آداب دعا این است که ابتدا انسان به تمحید و تمجید و تحلیل بپردازد که ابتدا خداوند را با صفات حسنی و اولیایش یاد کند بعد به سراغ خواسته های خودش بپردازد. 


در توصیف دعای افتتاح



بخش دوم :

شامل صلوات و درود بر پیامبر و بیان برخی از صفات پیامبر به عنوان رسول خاتم و به عنوان نعمتی از نعمت های بزرگ الهی است بر مردم که خداوند انعام فرموده بعد هم اهل بیت که تک تک آنها با اسم یاد شده و نام برده شده و درود و صلوات بر اهل بیت پیامبر و 12امام و خود پیامبر بخش دوم دعا تشکیل داده شده است تا به امام عصر(عج) می رسد که از حضرت 2 بار در این دعا یاد شده است.


در توصیف دعای افتتاح




بخش سوم:

تقاضا و خواسته های دعا کننده است. تقریبا همه حوائج دنیا و آخرت انسان در این دعا آمده است.
مهم ترین خصوصیت دعا این است که همه حوایجش را به برکت امام عصر (عج) می خواهد و هرچیزی که هست در این جهان به سبب حضرت عصر(عج) می باشد.


در توصیف دعای افتتاح



در پایان دعا از خدا درخواست میکنیم خواسته ها و حوایجمان را در ظهور منجی موعود تجلی بخشد.

و بسیار نیک و پسندیده است که وقتی دعا خوانده می شود به معنای دعا توجه شود و با حضور قلب دعا را بخوانیم.

انتهای پیام/د 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.