کشتی های نروژی و دانمارکی هزار مهاجر را نجات دادند

کشتی های نروژی و دانمارکی حدود هزار مهاجر را در سواحل لیبی نجات دادند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  العربیه، یک کشتی نروژی موفق به نجات 671 مهاجر از سواحل شمالی پایتخت لیبی شد. یک کشتی دانمارکی نیز 222 مهاجر را از خطر غرق شدن نجات داد. 

 در ماه های گذشته، هزاران مهاجر غیر قانونی قصد داشتند از طریق دریای مدیترانه خود را به ایتالیا و یونان برسانند. حدود 2000 نفر از این مهاجران مفقو شده و احتمالا غرق شده اند.  

سالانه ده‌ها هزار پناهجو که بیشتر آنها شهروندان اریتره و سوریه هستند، برای یافتن زندگی بهتر تلاش می‌کنند از طریق آب‌های مدیترانه خود را به اروپا برسانند.

گسترش ناامنی‌ها در شمال آفریقا و خاورمیانه، بر تعداد این پناهجویان افزوده، به ویژه آن که بی ثباتی در لیبی اکنون این کشور را به بهشتی برای قاچاقچیان انسان بدل کرده است.

تا چند ماه پیش مسوولیت نجات این پناهجویان در آب‌های مدیترانه برعهده عملیات تحت رهبری ایتالیا با نام عملیات "ماره نوستروم" (دریای ما) بود.

این عملیات که از سال 2013 آغاز شد، با هزینه‌ای معادل 12 میلیون دلار در ماه، جان بیش از 160 هزار پناهجو را در آب‌های مدیترانه نجات داد. اما یک سال بعد دولت ایتالیا به دلیل نبود بودجه کافی ناچار شد عملیات "ماره نوستروم" را متوقف کند.

این عملیات با عملیاتی تحت حمایت اتحادیه اروپا به نام "تریتون" جایگزین شد. بودجه تریتون حدود یک سوم عملیات پیشین بود و محدوده عمل آن نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
در حالی که عملیات "ماره نوستروم" در آب‌های بین المللی انجام می‌گرفت، تریتون تنها تا 48 کیلومتری سواحل ایتالیا را پوشش می‌داد.

"تریتون" از همان ابتدا نیز با اعتراض فعالان حقوق بشر روبرو شد که نگران بودند ناکافی بودن این عملیات موجب افزایش تلفات مهاجران غیرقانونی در آب‌های مدیترانه شود. البته این نگرانی‌ها به جا بود و کشورهای اروپایی به امید منصرف کردن پناهجویان از این سفر پرمخاطره، تلاش چندانی برای نجات آنها انجام ندادند.

به طوری که تنها در سال جاری 1750 مهاجر غیرقانونی جان خود را در آب‌های میدترانه از دست دادند که 30 برابر بیشتر از مدت مشابه در سال پیش  است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار